رویکردهای مطلوب بیمه مرکزی در آستانه انتخاب رییس کل

غلامعلی ثبات کارشناس و خبره صنعت بیمه در یادداشتی به رویکردهای مطلوب بیمه مرکزی در آستانه انتصاب رییس کل جدید اشاره کرد.

به گزارش ریسک‌نیوز در آستانه انتصاب رییس کل بعدی، برای کارآمدی بیمه مرکزی، این رویکردها را لازم و مناسب می‌دانم و هدفگذاری بیمه مرکزی باید حرکت به سوی آنها باشد، نه اینکه در کوتاه مدت بتوان به اجرا درآورد:

الف- تغییر ترکیب شرکتهای بازار بیمه از راه:
۱- توقف صدور مجوز تاسیس شرکتهای بیمه،
۲- توقف و جمع آوری مجوز قبولی اتکایی شرکتهای مستقیم.
۳- تفکیک شرکتهای غیرزندگی و زندگی.
۴- تجمیع جداگانه پرتفوی بیمه های زندگی، خودرو و درمان (که نیاز به زیرساخت گسترده صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت دارند) در چند شرکت تخصصی.
۵- انحلال یا ادغام شرکتهای وابسته، ناکارآمد و سست بنیان در شرکتهای قدرتمند.
۶- راه‌اندازی یک شرکت بزرگ و نیرومند اتکایی برای راهبری بازار اتکایی داخلی و در جایگاه مرجع تبادل ریسک با شرکتهای خارجی.

ب- تمرکز بیمه مرکزی بر نظارت مالی و کمترین ورود به عملیات فنی شرکتهای بیمه از راه:
۱- به روز رسانی آیین نامه توانگری و استقرار سامانه پایش مستمر توانگری شرکتهای بیمه.
۲- اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری بر مبنای دسته بندی و پراکندگی متوازن ریسک سرمایه گذاری به جای توجه به جنبه های درآمد زایی آن.
۳- تجهیز سامانه بیمه مرکزی به پایش مداوم ذخایر فنی، نقدینگی و نقد شوندگی دارایی شرکتهای بیمه.
۴- برون سپاری پایش رعایت ضوابط توانگری، ذخیره گیری و سرمایه گذاری به سنجشگران (آکچویرها) معتمد بیمه مرکزی.

پ- تخصص گرایی در همه سطوح از بیمه مرکزی تا بازاریابان بیمه به صورتی که هر نفر بر اساس سابقه، تجربه، آموزش و آزمون فقط در رشته یا رشته های معینی فعالیت کند و احساس و ادعای علامه بیمه بودن نکند.

ت- نهادسازی برای حمایت از حقوق بیمه گذاران از راه:
۱- افزایش و گسترش فعالیت کارگزاران به عنوان مشاوران خرید بیمه.
۲- ارتقای جایگاه ارزیابان خسارت به عنوان همراهان و مشاوران بیمه گذار در دریافت خسارت.
۳- آموزش و معرفی افراد شایسته داوری به ویژه برای بیمه گذاران خُرد.

ث- کمینه کردن ورود نهاد ناظر به امور فنی شرکتهای بیمه از راه:
۱- کوتاه کردن شرایط عمومی های ابلاغی به موارد مهمی مانند تعریف موضوع بیمه، مشخص کردن خطرات تحت پوشش و تعیین حدود تعهدات بیمه گر.
۲- اختصار آیین نامه نمایندگی بیمه در چند ضابطه کلیدی مانند: الزام به انتخاب نماینده از بین دارندگان گواهینامه حرفه ای، محدود کردن فعالیت هر نماینده در یک یا چند رشته تخصصی و واگذار کردن سایر موارد فی مابین به توافق شرکت با نماینده و الزام به ثبت مشخصات نمایندگان پذیرفته شده در پایگاه بیمه مرکزی.
۳- تنظیم آیین نامه کارمزد نمایندگی در چند ضابطه محدود مانند الزام به درج کارمزد در بالای هر بیمه نامه و تعیین ضابطه “حداکثر نسبت مجموع کارمزدهای پرداختی به مجموع حق بیمه صادره” در هر سال مالی،
۴- واگذار کردن همه امور پذیرش و صدور پروانه کارگزاری بیمه، ارزیابان خسارت و سنجشگران به انجمن های صنفی آنها در چارچوب آیین نامه های مربوط.
۵- آزاد کردن اجرای طرحهای تازه بیمه ای برای شرکتهای بیمه و الزام به اطلاع دادن همزمان به بیمه مرکزی.

ت- تغییر ساختار سازمانی بیمه مرکزی بر اساس رشته های بیمه از راه ادغام معاونت‌های اتکایی، نظارت و طرح و توسعه در یک حوزه به نام معاونت فنی که در زیر مجموعه آن، مدیریت‌های هر رشته بیمه ای مستقر باشد و در هر مدیریت، اداره های اتکایی، نظارت و تدوین مقررات فعالیت کنند. در نتیجه، هم تجربه تخصصی در مدیریت‌های بیمه مرکزی تجمیع خواهد شد و هم مکاتبات بیمه مرکزی با مدیریت‌های شرکتهای بیمه متمرکز و منسجم می‌شود.

ث- کاهش و محدود کردن شرکتها و نهادهای وابسته به بیمه مرکزی از راه انحلال و ادغام و یا کوچک کردن ساختار آنها.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟