خسروشاهی و صنعت بیمه ایران در این نقطه از زمان / محمود فراهانی

پرویز خسروشاهی در حالی به عنوان پانزدهمین رئیس کل بیمه مرکزی بر این مسند تکیه می زند که در کارنامه کاری خود سالهای زیادی را در سازمان برنامه تجربه اندوخته و به خوبی با ادبیات برنامه ریزی آشناست. همچنین مسئولیت های بعدی ، به وی آموخته که وقتی از یک موجودیت به نام صنعت بیمه صحبت می کنیم ناگزیریم آن را در اکوسیستم اقتصاد، اجتماع و سیاست کشوری به نام ایران با اقتضائات سال 1403 که در پس و پیش خود تحولات عمیق را تجربه کرده بررسی کنیم. / در یک بازی فوتبال، مربیانی تیز هوش هستند که تنها در حین بازی و با چند تغییر کوچک نتیجه بازی را عوض می کنند. اتفاقات درون هر بازی فوتبال فقط در همان لحظه و برای یک بار اتفاق می افتد و مربی های کارکشته و باهوش می دانند که چگونه از ظرفیت و توان تیم خود در هر لحظه از بازی  بهره ببرند.

به گزارش ریسک نیوز محمود فراهانی مدیر مسئول نشریه بیمه داری نوین در یادداشتی در پی انتصاب پرویز خسرو شاهی رئیس کل جدید بیمه مرکزی نوشت:

آنان که کار برنامه ریزی کرده باشند می دانند که تغییر با گامهای کوچک اتفاق می افتد و آنهایی که دنبال گامهای بزرگ هستند احتمالا برگه شکست خود را همان در ابتدا امضا کرده اند.

پرویز خسروشاهی در حالی به عنوان پانزدهمین رئیس کل بیمه مرکزی بر این مسند تکیه می زند که در کارنامه کاری خود سالهای زیادی را در سازمان برنامه تجربه اندوخته و به خوبی با ادبیات برنامه ریزی آشناست. همچنین مسئولیت های بعدی ، به وی آموخته که وقتی از یک موجودیت به نام صنعت بیمه صحبت می کنیم ناگزیریم آن را در اکوسیستم اقتصاد، اجتماع و سیاست کشوری به نام ایران با اقتضائات سال 1403 که در پس و پیش خود تحولات عمیق را تجربه کرده بررسی کنیم.

در چنین شرایطی وقتی قرار است زمینه های تغییر را فراهم آوریم شاید دو نکته اساسی باشد:

الف: تعیین اولویت های اجرایی:

بدین معنی که اگرچه ناگزیرهای زیادی در صنعت بیمه نیازمند اصلاح و تغییر هستند؛ اما امکانپذیر کردن تغییر متناسب با بیمه و ظرفیت های فعال از هر جهت، آن چیزی است که تفاوت های مدیران را در هر سطحی از هرم مدیریت سازمان نشان می دهد. بدیهی است از منظر افراد مختلف اولویت های اجرایی به گونه ای که بهترین نتایج در بازه های زمانی مشخص گرفته شود، متفاوت باشد؛ اما انچه که ما را به سمت  رسیدن به نقطه بهینه در نمودار تغییرات رهنمون می سازد، عنصر  «داده » است.

اما برای رسیدن به نقطه مطلوب، سه ضلع مثلث داریم : کیفیت داده  ، پردازش داده و پردازشگر داده . نکته مهم آن است که هر سه این سه ضلع کاملا بر هم سایه می افکنند. آنچه هوش مصنوعی را از دیگر استخرهای داده متمایز می کند، سیستم های پردازشگری است که قادرند با استفاده از فناوری بهترین پردازش و نهایتا نتیجه را به دست دهند. شاید روزی برسد که هوش مصنوعی نیاز به عامل انسانی نداشته باشد اما الان نیاز هست که عامل سومی هم در کنار داده و پردازشگر قرار بگیرد.

ب: اما نکته مهم دیگر در تعیین اولویت های اجرایی ، توجه به مقوله تکنیک و تاکتیک است. به عبارت دیگر با توجه به اینکه قرار است و ناگزیریم تغییرات را با گامهای کوچک شروع کنیم اینکه از چه تکنیک ها و تاکتیک هایی در تحقق اهدافمان کمک بگیریم اهمیت اساسی دارد.

به عبارت دیگر با توجه به ترکیب ذی نفعان مختلف هر موجودیت در زیست بوم های انسانی اعم از صنعت بیمه، اقتصاد، سیاست و… که اثرشان بر یکدیگر کاهنده، افزاینده و خنثی و ترکیبی از هر یک است و بخصوص در محیط سیاسی -اقتصادی اکنون ایران یعنی 1403 ، در عرصه های مذاکره، تصمیم سازی و تصمیم گیری و به نتیجه رساندن تصمیم ها تکنیک و تاکتیتک اهمیت می یابد. شاید برخی به استراتژی اشاره کنند نکته آن است به دلیل کشدار بودن مشکلات مبتلابه هر بخش و در اینجا بیمه، استراتژی های تغییر در این سالها آنقدر به بحث گذاشته شده که تقریبا اغلب به صورت کلی می دانیم  نقاط قوت و ضعف کجاست، آنچه اهمیت کلیدی می یابد توان انتخاب و کاربست تکنیک و تاکتیک در اجرای استراتژی هاست.

ج: نکته سوم ، توجه به طراحی و خلق ابزارهاست:

امروزه ما با محیط های پیچیده اقتصادی و مالی در هم تنیده و در عین حال سایه بر هم انداخته رو برو هستیم : برای مثال محیط بیمه بر بورس و بانک تنیده و سایه انداخته و متقابلا بر عکس، هم چنین در هر محیط  شاهد محیط های کوچکتر هستیم مثلا بیمه های زندگی و غیر زندگی و اتکایی در حالی که از هم جدا هستند اما در هم تنیده هستند و همچنین اکوسیستم های سازمان ، تشکیلات و انسانی این بخش ها. انچه می تواند تاثر و تاثر این محیط ها را برهم افزاینده کند خلق ابزارهای جدید و همچنین کاراسازی ابزارهای قدیمی است.

چند سالی است مفهومی در ادبیات نوآوری مورد استفاده قرار می گیرد با عنوان« نوآوری های برافکن» . همچنین  فناوری برافکن Disruptive Technologies هم در همین راستا به کار برده می شود.

این دست نوآوریها  عناوین  برهم‌زننده، مخرب، بنیان‌برافکن و تحول‌آفرین هم یدک می کشند مسئله آن است که این نوآوری ها اساسا در تولید ارزش، مسیری متفاوت را خلق می کنند و بر همین اساس سازمان قدیم یا باید خود را همسو کند یا نابود می شود.

خلق ابزارهای جدید برای برون رفت از شرایط صنعت بیمه که دچار نوعی رخوت است امری ضروری است و در عین حال توجه به ابزارهای برافکن که موجب خلق مسیر ارزش و مدل جدید تولید ارزش می شود، شاید ضروری تر است.

طبیعتا توجه به فناوری های جدید همسو اهمیت کلیدی دارد. توجه به مدلهای اکوسیستم انسانی بیمه ای می تواند در مدل پردازش داده های ما اثر گذار باشد. دریافت درک درست نسبت به بده بستان آلارم های درون صنعت بیمه  و همچنین در زیست بوم صنعت بیمه با دیگر زیست بوم ها نکته کلیدی است که نظام پردازش موثر را استراتژیک می سازد.

در انتها، از بازی فوتبال وام بگیرم در یک بازی فوتبال، مربیانی تیز هوش هستند که تنها در حین بازی و با چند تغییر کوچک نتیجه بازی را تغییر می دهند. اتفاقات درون هر بازی فوتبال فقط در همان لحظه و برای یک بار اتفاق می افتد و مربی های کارکشته و باهوش می دانند که چگونه از ظرفیت و توان تیم خود در هر لحظه از بازی  بهره ببرند.

به امید موفقیت آقای دکتر خسرو شاهی و تیمی که قرار است در کنار ایشان با هدف ایجاد تغییر، زمینه های برداشتن گامهای کوچک موثر را برای صنعت بیمه بردارند.

 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟