به گزارش ریسک نیوز، در مهر ۱۴۰۴، پرتفوی بیمه اتکایی امین تصویری از تنظیم مجدد ریسک ها و تمرکز بر رشته های پیشران ارائه میدهد. حقبیمه صادره در این ماه از 832،935 به ۹۴۳,۱۳۲ میلیون ریال افزایش داشت و خسارت پرداختی از 1،264،926 به ۶۱۸,۸۲۱ میلیون ریال کاهش داشت ؛ یعنی نسبت خسارت حدود ۶۶ […]
به گزارش ریسک نیوز، در مهر ۱۴۰۴، پرتفوی بیمه اتکایی امین تصویری از تنظیم مجدد ریسک ها و تمرکز بر رشته های پیشران ارائه میدهد.
حقبیمه صادره در این ماه از 832،935 به ۹۴۳,۱۳۲ میلیون ریال افزایش داشت و خسارت پرداختی از 1،264،926 به ۶۱۸,۸۲۱ میلیون ریال کاهش داشت ؛ یعنی نسبت خسارت حدود ۶۶ درصد و بهطور معناداری پایینتر از شهریور که نسبت خسارت از ۱۵۰ درصد عبور کرده بود. این چرخش از فشار خسارت به کنترلپذیری، نتیجه جابهجایی وزن پرتفوی به سمت رشتههای با فرسایش خسارت کمتر و مدیریت محافظه کارانهتر روی ریسکهای پرنوسان است.
نمودار 1: مقایسه حق بیمه صادره اتکایی در مهر ماه 1404 و شهریور
آتشسوزی؛ ستون درآمد و موتور ثبات
آتشسوزی با سهم ۳۵ درصدی از کل حقبیمه، ستون اصلی درآمد امین در مهر بود: ۳۳۰,۸۱۲ میلیون ریال حقبیمه در برابر ۱۹۰,۰۷۵ میلیون ریال خسارت. نسبت خسارت این رشته در حوالی ۵۸ درصد قرار گرفته است؛ یعنی همسو با استاندارد سودآوری اتکایی و نشاندهنده انتخاب قراردادهایی با چرخه خسارت قابلپیشبین است. وزن بالای این رشته در ترکیب پرتفوی، نقش ضربهگیر را برای امین ایفا کرده و نوسانهای سایر بخشها را به سطح مدیریتپذیر کاهش داده است.
نمودار2: مقایسه خسارت پرداختی در مهرماه 1404 و شهریور
نفت و انرژی؛ ریسک سنگین، پیام روشن
نفت و انرژی با سهم ۲۸ درصد از حقبیمه، دومین لنگر پرتفوی است؛ اما پیام ریسک در این رشته واضح است. حقبیمه ۲۶۳,۹۱۰ میلیون ریالی در برابر خسارت ۳۴۷,۹۷۲ میلیون ریالی، نسبت خسارت بالای ۱۳۲ درصد را رقم زد. این سطح پرداختی یادآور ماهیت حادثهخیز پروژههای انرژی و حساسیت زمانی در تسویههاست. با این حال، حفظ حضور فعال در این رشته برای اتکایی امین به معنی نگهداشت جایگاه در بازارهای کلان و امکان بهرهبرداری از دورههای کم خسارت آینده است.
باربری؛ جریان نقدی مطمئن و نسبت خسارت مطلوب
باربری در مهر با ۲۳۰,۸۴۹ میلیون ریال حقبیمه و فقط ۶۱,۰۲۹ میلیون ریال خسارت، یکی از مطمئنترین جریانهای نقدی شرکت بود. نسبت خسارت حدود ۲۶ درصد و پایداری این رشته، اثر بازدارندهای بر ریسک تجمیعی پرتفوی گذاشت. در بازاری که حملونقل با نوسان عملیات مواجه است، عملکرد باربری امین نشان میدهد که انتخابهای اتکایی بر پایه ارزیابی دقیق مسیرها، متعهدان و شرایط پوشش انجام شده است.
نمودار3: سهم هر رشته از پرتفوی مهر ماه 1404 بیمه اتکایی امین
هواپیما؛ سودآوری کمنوسان
هواپیما با ۳۱,۷۵۵ میلیون ریال حقبیمه و تنها ۴۴ میلیون ریال خسارت، در مهر به یکی از کمنوسانترین و سودآورترین بخشها تبدیل شد. نسبت خسارت نزدیک به صفر، پیام روشنی دارد: ظرفیتگذاری محتاطانه، پوششهای دقیق و برخورداری از سبد ریسک با کنترل فنی قوی. این رشته هرچند سهم کوچکی در درآمد دارد، اما کیفیت سود آن، ارزش استراتژیکش را بالا میبرد.
کشتی؛ بازگشت از موج خسارت
کشتی با ۱۲,۶۳۶ میلیون ریال حقبیمه و بدون خسارت ثبتشده در مهر، نشانهای از بازگشت به تعادل را نشان داد. پس از شوک خسارتی در شهریور، توقف پرداخت در مهر دلالت بر تسویههای دورهای و مدیریت ظرفیت دارد. قطع موج خسارت در این رشته برای احیای حاشیه سود پرتفوی دریایی امین مهم است و نشان میدهد پیامدهای حادثهای بهدرستی محدود شدهاند.
رشتههای مکمل؛ مهندسی، مسئولیت و درمان زیر رادار
مهندسی با ۴۶,۶۰۹ میلیون ریال حقبیمه و ۱۸,۶۵۸ میلیون ریال خسارت، نسبت خسارت حدود ۴۰ درصدی داشت؛ سطحی مدیریتپذیر و مناسب برای پروژههای با کنترل ریسک. مسئولیت با ۱۹,۳۳۶ میلیون ریال حقبیمه و ۲۷۶ میلیون ریال خسارت عملا بهعنوان رشتهای کمآسیب عمل کرد و حاشیه سود را تقویت نمود. درمان با ۲,۹۸۵ میلیون ریال حقبیمه و ۷۶۷ میلیون ریال خسارت سهم ناچیزی در ترکیب ماهانه داشت و اثرگذاری آن بر تصویر کلی محدود بود.
نقاط روشن عملکرد
امین در مهر دو دستاورد کلیدی داشت:
اول: کاهش چشمگیر نسبت خسارت کل به حدود ۶۶ درصد در برابر جهش شهریور علامتی از تنظیم مجدد ظرفیتها و بهبود ترکیب رشتهها.
دوم: تکیه بر رشتههای با کیفیت سود بالاتر مانند باربری، هواپیما و آتشسوزی که بهصورت همزمان هم درآمد را تثبیت کردند و هم بهعنوان سپر در برابر ریسکهای پرنوسان انرژی عمل کردند.
کنار گذاشتن پرداخت خسارت در کشتی و کنترل نسبتها در مهندسی، به تقویت حاشیه سود کمک کرد و نشان داد چرخههای خسارت در حال هموار شدناند.
جمعبندی؛ توازن تازه میان رشد و ریسک
تصویر مهر برای بیمه اتکایی امین، تصویری از توازن تازه میان رشد و ریسک است: درآمد بر دوش آتشسوزی و باربری پایدار شده، انرژی پیام ریسک را صریحا یادآور میشود، اما پرتفوی به اندازه کافی متنوع است تا شوکها جذب شوند. نسبت خسارت کل از سطح نگرانکننده شهریور فاصله گرفته و به دامنه کنترلپذیر برگشته است. مسیر پیشرو با تداوم سختگیری در پذیرش انرژی، ارتقای شروط پوشش و حفظ کیفیت سود در هواپیما و باربری میتواند به تثبیت سود عملیاتی و تقویت جایگاه رقابتی امینه در بازار اتکایی منجر شود.















دیدگاه شما چیست؟