نشست گروه پژوهشی بیمه الکترونیک

با حضور مدیران و کارشناسان پژوهشی پژوهشکده بیمه برگزار شد.

نشست گروه پژوهشی بیمه الکترونیک با عنوان «بیمه الکترونیک:چالش‌ها و راهکارها» با حضور مدیران و کارشناسان پژوهشی پژوهشکده بیمه برگزار شد.

به گزارش ریسک نیوز، این روزها از برنامه‌های در دستور کار گروه‌های پژوهشی پژوهشکده برگزاری نشست‌های علمی – پژوهشی است تا از این طریق کارشناسان و مدیران پژوهشی پژوهشکده به تبادل آراء و نظرات پرداخته و راهکارهای مناسبی در ارتباط با موضوعات مطرح شده ارائه نمایند.

این نشست علمی – پژوهشی مربوط به حوزه مطالعاتی گروه پژوهشی بیمه الکترونیک است که توسط سیدصدرالدین نورالدینی، یکی از کارشناسان این گروه پژوهشی ارائه شده است.
استفاده از فناوری‌های الکترونیکی در انجام امور بازرگانی، پیشینهای نسبتا طولانی دارد. در حقیقت، نیاز به تجارت الکترونیکی از تقاضای بخش‌های خصوصی و عمومی برای توسعه و استفاده از تکنولوژی اطلاعات به منظور کسب رضایت مشتری و هماهنگی مؤثرتر درون سازمانی نشأت گرفته است. یکی از مهمترین بخش‌ها در فضای کسب و کار که از اهمیت بسزایی برخوردار است و متغیرهای اساسی کلان اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، صنعت بیمه می‌باشد. در این نشست به معرفی بیمه الکترونیک، مزیت‌های استفاده از آن، موانع و مشکلات بکارگیری آن پرداخته شده است.
فناوری اطلاعات که به اختصــــار تحت عنـوان (IT) از آن یـاد می‌شود، توسط انجمن فنــــاوری اطلاعـات آمریکا (ITAA) به "مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه‌های نرم افزاری و سخت افزار رایانه" تعریف شده است. فناوری اطلاعات عامل اساسی کاهش دهنده فاصله و زمان در تمامی کارکردهاست، تاحدی که در بسیاری از قلمروها این کاهش موجب تولید و عرضه خدمات جدید می‌شود. در زمینه فناوری اطلاعات از سوی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) شاخص IDI یا شاخص توسعه‌یافتگی ICT ارائه می‌شود و وضعیت کشورها در زمینه بکارگیری فناوری اطلاعات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به گفته نورالدینی کارشناس گروه پژوهشی بیمه الکترونیک پژوهشکده بیمه، طبق آخرین برآوردهای اتحادیه جهانی مخابرات در سال 2010 رتبه ایران با توجه به شاخص IDI در جهان 84 و در منطقه 14 است.
وی در ادامه اضافه کرد: سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی (OECD) شاخص‌هایی را برای اندازه گیری تجارت الکترونیک در بین شرکت‌ها و خانوارها تعیین کرده‌اند. این شاخص‌ها بر اساس مدل پیشنهادی و مورد پذیرش قرار گرفته کشور کانادا به صورت آمادگی، شدت و اثر دسته بندی شده است. بر اساس آخرین گزارش دولت الکترونیکی بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (UNDESA) در سال 2010، کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا و کانادا در صدر کشورهای جهان به لحاظ توسعه و پیشرفت در زمینه آمادگی دولت الکترونیکی قرار دارند، ایران در منطقه جنوب آسیا، پس از مالدیو رتبه‌ دوم و در جهان از میان 183 کشور رتبه‌ 102 را به دست آورده است.
وی با تأکید بر اینکه بیمه الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های تجارت الکترونیک صنعتی است که به شدت مورد توجه قرار گرفته است، گفت: از بین رفتن محدودیتهای مکانی و زمانی، کاهش هزینه‌های مبادله، ایجاد فرصت‌ برای واسطه‌گران جدیدالورود و واسطه‌گران موجود، ایجاد پوشش‌های جدید بیمه‌ای، حذف موانع ورودی و کاهش هزینه بیمه، کاهش نرخ حق بیمه، افزایش حجم فروش، دسترسی آسان به اطلاعات، کاهش هزینههای معاملاتی، مشتریمداری، تخصصی شدن فعالیتها و تغییر ساختار شبکه فروش از جمله مزایای استفاده از بیمه الکترونیک است.
ایشان با طرح این موضوع که، توسعه بکارگیری بیمه الکترونیکی توسط بیمه‌گران، ضمن ایجاد منافع فراوان برای فعالان این صنعت، مخاطراتی همچون، ریسک‌های معاملاتی، ریسک‌های استراتژیکی، ریسک‌های اعتباری و مالی، ریسک‌های مسئولیت و ریسک‌های عملیاتی را نیز برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت که نیازمند مدیریت صحیح به منظور حداقل رساندن اینگونه ریسک‌ها، است.
نتایج بدست آمده از این نشست نشان می‌دهد رشد روز افزون تکنولوژی اطلاعات و ظهور ابزار جدید ارائه خدمات به صورت الکترونیکی از یک سو و لزوم حفظ جایگاه و بدست آوردن سهم مناسب از بازار از سوی دیگر، اهمیت بکارگیری تکنولوژی‌های جدید در بازارهای مالی از جمله بیمه را بیش از پیش نمایان می‌سازد. مشکلات زیرساختی، ساختاری و حقوقی مانع پیاده سازی و اجرای صحیح بیمه الکترونیکی در ایران شده است. لذا لزوم از میان برداشته شدن موانع و بکارگیری حداکثر ظرفیت موجود، جهت ارائه خدمات بیمه‌ای به صورت الکترونیکی به منظور بهره گیری حداکثری از مزیت‌های این شیوه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نیازمند مدیریت یکپارچه و هدفمند می‌باشد.
در پایان چالش‌های اساسی و راهکارهای پیشنهادی پیش روی صنعت بیمه برای توسعه فناوری اطلاعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  ×    =  30