تشکیل کمیته ویژه بیمه فعالان صنایع دستی خراسان شمالی

استاندار خراسان شمالی گفت: کمیته ویژه بیمه فعالان و هنرمندان صنایع دستی خراسان شمالی تشکیل می‌شود.یکی از مهم‌ترین نیازهای فعلی هنرمندان صنایع دستی استان را بیمه این فعالان دانست و افزود: در سال گذشته در مجموع 588 نفر از این هنرمندان تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته‌اند.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از مهر ابوطالب شفقت صبح سه شنبه در همایش تجلیل از هنرمندان و فعالان صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ارتقاء جایگاه صنایع دستی استان و کسب رتبه برتر خراسان شمالی در این حوزه ثمره تلاش خستگی ناپذیر هنرمندان باذوق استان و حمایت‌های مسئولین مربوطه است.

وی با تاکید بر حفظ جایگاه این استان در حوزه صنایع دستی کشور اظهار داشت: حفظ این جایگاه از طریق افزایش خلاقیت و استفاده از تمامی ظرفیت‌های صنایع دستی و هنر بومی خراسان شمالی امکان پذیر است.

شفقت صنایع دستی را معرف تفکرات و شیوه زندگی مردم در اعصار گذشته دانست و افزود: خراسان شمالی به عنوان گنجینه فرهنگ‌ها و محلی برای زندگی اقوام مختلف مردم در کنار یکدیگر، ظرفیت فراوانی برای توسعه و رشد بیش از پیش در زمینه تولیدات هنری و صنایع دستی بومی دارد.

وی از برنامه ریزی برای تشکیل اتحادیه صنایع دستی کشورهای عضو اکو به مرکزیت خراسان شمالی خبر داد و اظهار داشت: با تشکیل این اتحادیه، امور مربوط به صنایع دستی این کشورها در ارتباط با سایر کشورهای عضو اکو، ساماندهی شده و همکاری‌های بین المللی در زمینه‌های فروش، تولید، تبادل تجربیات و … در چهارچوب مشخص و بر اساس نیازهای منطقه‌ای انجام می‌شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در ادامه از تشکیل کمیته ویژه‌ای با هدف تعیین شرایط بیمه‌ای هنرمندان و فعالان صنایع دستی در استان خبر داد و افزود: حمایت‌های بیمه‌ای از این قشر تولید کننده جامعه، سبب بهبود کمی و کیفی صنایع دستی استان می‌شود.

وی با تاکید بر تداوم حمایت‌های مالی و ارائه تسهیلات به فعالان این حوزه اظهار داشت: تامین نقدینگی اولیه و اعطای تسهیلات کم بهره یکی از مهم‌ترین نیازهای فعالان صنایع دستی استان بوده که در حال حاضر با پیگیری‌های صورت گرفته، تسهیلات مناسبی در اختیار این هنرمندان گذاشته می‌شود.

در ادامه این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اعلام کرد: در سال‌های 89 و 90 در مجموع حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان انواع صنایع دستی در این استان به فروش رفته است.

علی کاظمی همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته هزار و 755 نفر از فعالان صنایع دستی استان در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و موفق به دریافت کارت صنعتگری شده‌اند اظهار داشت: علاوه بر این در سال گذشته بانک اطلاعاتی جامع هنرمندان صنایع دستی خراسان شمالی نیز تشکیل شده است.

وی افزود: این بانک اطلاعاتی نقش بسیار موثری برای برنامه ریزی‌های آینده در حوزه صنایع دستی استان خواهد داشت.

کاظمی اضافه کرد: همچنین در طی سال 90 برای 18 کارگاه فعال صنایع دستی در شهرستان‌های مختلف استان پروانه فعالیت کارگاه صادر شده است.

این مسئول همچنین از اعطای 606 فقره مجوز مشاغل خانگی در سال 90 خبر داد و عنوان کرد: این مشاغل در مجموع برای هزار و 20 نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی کرده است.

وی افزود: در همین مدت فعالان و هنرمندان صنایع دستی خراسان شمالی علاوه بر شرکت در نمایشگاه‌های داخلی، در 3 نمایشگاه خارجی کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و افغانستان نیز حضور داشته‌اند.

کاظمی مهم‌ترین اقدام صنایع دستی خراسان شمالی را حضور در نمایشگاه کشورهای عضو اکو در بجنورد دانست و تصریح کرد: هنرمندان استان در این نمایشگاه حضوری کم نظیر و قابل ستایش داشتند.

وی در ادامه یکی از مهم‌ترین نیازهای فعلی هنرمندان صنایع دستی استان را بیمه این فعالان دانست و افزود: در سال گذشته در مجموع 588 نفر از این هنرمندان تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در پایان اظهار امیدواری کرد: با تشکیل کمیته ویژه بیمه هنرمندان صنایع دستی در این استان، مشکلات بیمه‌ای این فعالان نیز مرتفع شود.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟