بزرگترین اوراق اجاره فردا در بازار سرمایه منتشر می‌شود

اوراق اجاره شرکت مپنا به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان بزرگترین اوراق اجاره فردا از طریق بازار فرابورس منتشر می‌شود.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایسنا دکتر علی سنگینیان ـ مدیر عامل شرکت تامین سرمایه امین ـ در نشست خبری از انتشار اوراق اجاره شرکت مپنا خبر داد و گفت: اوراق اجاره‌ی شرکت مدیریت نیروگاه‌های کشور به مبلغ 200 میلیارد تومان از فردا به مدت 15 روز در شرکت فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود.

وی افزود: دارایی که براساس آن اوراق منتشر می‌شود شش دستگاه توربین نیروگاه توس به ارزش 230 میلیارد تومان است و اوراقی که بر این اساس منتشر می‌شود 200 میلیارد تومان خواهد بود.

سنگینیان به ویژگی‌های این اوراق اشاره کرد و گفت: عامل فروش اوراق کارگزاری امین آوید و ناشر آن واسط مالی مهر است. این اوراق از نوع اجاره‌ به شرط تملیک بوده که مدت اجاره آن چهار ساله است و سود آن در مقاطع سه ماهه پرداخت می‌شود.

وی افزود: این اوراق نرخ جریمه نداشته و با نرخ سود 20 درصد در فرابورس منتشر شده و توسط تامین سرمایه امین بازارگردانی می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت تامین سرمایه امین، منابعی که سرمایه گذار در اختیار ناشر قرار می‌دهد برای تامین سرمایه در گردش شرکت مپنا است و مپنا از دارایی که دارد برای تامین نقدینگی استفاده می‌کند.

وی با بیان این‌که عمر مفید دارایی‌ها 15 سال است به دو ویژگی این اوراق اشاره کرد و افزود: این اولین اوراقی است که یک شرکت تامین سرمایه ضامن آن می‌شود زیرا مدت‌ها است که نهادهای بازار سرمایه در تلاشند تا بخشی از اوراق را ضمانت کنند. بنابراین برای اولین بار در کنار سیستم بانکی شرکت تامین سرمایه امین نیز ضمانت این اوراق را برعهده دارد.

 

سنگینیان دومین ویژگی اوراق را مورد توجه قرار داد و گفت:‌دومین ویژگی اوراق منبع آن است. زیرا اوراق اجاره مپنا بزرگترین اوراق اجاره‌ای است که تاکنون در بازار سرمایه منتشر می‌شود. به طوری که اوراق‌های قبلی کمتر از صد میلیارد تومان ارزش داشتند.

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه امین یادآور شد: در گذشته اوراق اجاره بانک سامان و مدیریت سرمایه گذاری امید جمعا به مبلغ 208 میلیارد تومان توسط تامین سرمایه امین منتشر شده بود که در حال حاضر برای اولین بار 200 میلیارد تومان اوراق اجاره شرکت مپنا توسط این شرکت منتشر می‌شود.

وی درمورد میزان ضمانت تامین سرمایه امین گفت: با توجه به حجم بالای این اوراق بانک اقتصاد نوین به تنهایی نمی‌تواند پوشش دهد لذا 299 میلیارد تومان توسط بانک اقتصاد نوین و 61 میلیارد تومان توسط تامین سرمایه امین ضمانت می‌شود و شرکت امین برای اولین بار ضمانت این اوراق را بر عهده می‌گیرد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟