استمرار بیمه کارگران ساختمانی و حذف سهیمه بیمه سالانه ۲۰۰ هزار نفر

یک عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور از تلاش برای گنجاندن ماده واحده جداگانه‌ای در قانون بیمه کارگران ساختمانی به منظور استمرار بیمه کارگران ساختمانی خبر داد.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایسنا هادی ساداتی گفت: هم اکنون در حال رایزنی با کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری مجلس هستیم تا یک ماده واحده قوی مبنی بر مستمر بودن بیمه کارگران ساختمانی به مجلس ارائه و بیمه کارگران ساختمانی بر طبق قانون اجرا شود.

وی افزود: قصد ما این نیست که هر بار در لایحه بودجه، بیمه و قانون تحت چالش قرار بگیرد بلکه هدف ما این است که چالشهای مذکور از بیمه کارگران ساختمانی برداشته شود.

ساداتی در عین حال حذف سهمیه بیمه سالانه 200 هزار نفر را خواستار شد و افزود: بر اساس مصوبه هیات دولت، سالانه 200 هزار نفر مشمول سهمیه بیمه کارگران ساختمانی می شوند که مصمم هستیم تا این سهمیه یا برداشته شود یا افزایش یابد تا متقاضیان بیشتری به طرح وارد شوند.

وی از وجود یک میلیون و 800 هزار کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت فنی ‌و حرفه‌ای خبر داد و گفت: از این تعداد تا به امروز 480 هزار نفر (طی سالهای 89 و90 ، 200 هزار نفر و در سال جاری 80 هزار نفر) تحت پوشش طرح بیمه کارگران ساختمانی قرار گرفته‌اند و یک میلیون و 320 هزار نفر دیگر در لیست انتظار بیمه قرار دارند.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور در عین حال به تجمع کارگران ساختمانی در مقابل مجلس در تاریخ 23 خرداد ماه اشاره کرد و درباره دلیل این تجمع و اعتراض توضیح داد: امسال قرار است سازمان تامین اجتماعی 200 هزار کارگر تامین اجتماعی را تحت پوشش قرار بدهد که طبق آماری که به مراکز استانها داده‌اند تا کنون کار ثبت‌نام 80 هزار نفر انجام شده است ولی در مورد مابقی مشمولان هیچ اقدام مشخصی صورت نگرفته است؛ در چنین شرایطی اگر ثبت‌نام از باقی مشمولان صورت نمی پذیرفت این امکان وجود داشت که سرنوشت بیمه آنها دچار بحران شرایط بیمه حمالان میادین بار شود از این رو موضوع مورد اعتراض مجامع کارگران ساختمانی و کارگری کشور قرار گرفت.

ساداتی افزود: بر همین اساس در تاریخ 23 خرداد ماه ضمن تجمع مقابل مجلس با تعدادی از نمایندگان مجلس دیدار کردیم که همان روز طرحی به قید دو فوریت توسط کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری مجلس به صحن رفت و به موجب ماده واحده آن، صندوق تامین اجتماعی مکلف شد مطابق اصل 29 قانون اساسی که برخورداری از بیمه تامین اجتماعی را حق همگانی می داند، نسبت به لغو تمام دستورالعملها و بخشنامه‌ها و سهمیه‌‌ها که مانع از اجرای دقیق و برخورداری همه کارگران ساختمانی از قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی می شود، اقدام کند.

وی ابراز امیدواری کرد: در روزهای آینده ضمن تصویب این طرح ماده واحده جداگانه‌ای به منظور استمرار بیمه کارگران ساختمانی در طرح گنجانده و امکان پوشش بیمه‌ای برای تعداد بیشتری از کارگران ساختمانی فراهم شود.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟