بیمه کارگران ساختمانی پس از ۷ سال تحقق یافت

حدود سال۱۳۸۴ بود که لایحه‌ای جهت بیمه کارگران ساختمانی پیشنهاد شد که به تصویب مجلس رسید و دو سال پس از آن برای نخستین بار معاون وقت امور مجلس وزارت رفاه پیشین، برخی جزئیات بیمه کارگران ساختمانی را اعلام کرد.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از فارس بر اساس این لایحه قرار شد تا تمام کارگران ساختمانی و خانواده‌هایشان از مزایای بیمه تامین اجتماعی، بازنشستگی، از کارافتادگی، حوادث، غرامت، دستمزد و فوت برخوردار شوند.

اما عمده‌ترین مشکل این نوع بیمه شامل بیمه بیکاری کارگران و در نظر گرفتن ناتوانی آنان برای پرداخت حق بیمه در ماه‌هایی که بازار کار کساد است، بود که مخالفت کارگران ساختمانی را در پی داشت.

سال گذشته نیز مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص وضعیت کارگران ساختمانی گفته بود که کارگران ساختمانی از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند و مجلس باید به وضعیت آنان رسیدگی کرده و در خصوص حل مشکل آنان چاره اندیشی کند.

سودآوری بالا برای تامین اجتماعی

وی با تاکید بر اینکه بیمه کارگران ساختمانی وجود خارجی ندارد، اظهارکرده بود: این نوع بیمه که در زمان اعطای مجوزهای شهرداری‌ها از شهروندان گرفته می‌شود تنها به نام بیمه کارگری بوده اما در عمل یک سودآوری بالا برای تامین اجتماعی است.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها معتقد بود که در عمل هیچ‌یک از کارگران بیمه شده قادر به استفاده از خدمات بیمه نیستند، این یعنی اصلا بیمه نیستند. اسم کارگران بهانه شده و مبالغ بیمه به سود سازمان تامین اجتماعی است، حال آنکه افزایش نرخ سهم بیمه کارگران جلوی فعالیت‌های ساختمانی در شهرها به‌ویژه شهرهای کوچک را گرفته است.

مشکلات کارگران ساختمانی در حالی ادامه داشت که تا دو ماه پیش نیز به گفته رضا امینی مدیرکل تامین اجتماعی شرق تهران، بیمه کارگران ساختمانی متقاضی جدید در شعب تامین اجتماعی انجام نمی‌شد و هنوز هیچ سهمیه‌ای در سال جدید برای این قشر درنظر گرفته نشده بود.

وی گفته بود: بیمه کارگران ساختمانی نیز در شعب به‌طور موقت تا اعلام میزان سهمیه از سوی مراجع ذیصلاح در سال جدید متوقف شده است و چنانچه سهمیه و مجوز لازم برای بیمه کارگران ساختمانی از سوی دولت تعیین شود نسبت به بیمه این افراد در شعب مختلف اقدام خواهد شد.

لزوم اخذ کارت مهارت از سازمان فنی و ‌حرفه‌ای

امینی یک هفته پس از این اظهارات اعلام کرد که هیچ مشکلی برای ثبت‌نام کارگران ساختمانی وجود ندارد و کارگران ساختمانی می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم و با مراجعه تدریجی به شعب تابعه نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان بیمه کارگران ساختمانی پس از حدود هفت سال به سرانجام رسید به طوری که محمدحسن زدا مدیرکل درآمد حق بیمه صندوق تامین اجتماعی، اعلام کرد که براساس مصوبه هیات وزیران امسال ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی دیگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند اما بیمه این کارگران شامل بیمه بیکاری نیست.

به گفته وی، این کارگران با پرداخت ۷ درصد حق بیمه می‌توانند از مزایای این نوع بیمه بهره‌مند شوند اما داشتن کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای تنها شرط ورود کارگران به پوشش بیمه کارگران ساختمانی است.

بر اساس این طرح، کارگران ۷ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کنند و مابقی این حق بیمه از سوی کارفرما و براساس پروانه ساختمانی، متراژ ساختمان و قیمت زمین در منطقه تعیین و پرداخت می‌شود.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟