تا آخر تیرماه برای ورود به بورس تعیین تکلیف می‌شویم

صد‌درصد سهامدار بانک رفاه کارگران، تامین اجتماعی و این بانک متعلق به کارگران و مجموعه تامین اجتماعی و بیمه‌شدگان است و تامین اجتماعی براساس برنامه‌های راهبردی و کلان خود می‌تواند برای بانک تصمیم‌گیری کند که سهام آن را بفروشد و یا بین مجموعه‌های خودش تقسیم کند.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایسنا ضیاءالدین ایمانی ـ‌ مدیر عامل بانک رفاه کارگران ـ در گفت‌‌وگو با خبرنگاران ایسنا و ایرنا در خصوص بانک تازه خصوصی شده رفاه کارگران توضیح داد: تامین اجتماعی دومین نهاد اقتصادی و اجتماعی کشور است که در سال 1339 این نهاد با توجه به گسترش فعالیت‌های تامین اجتماعی تصمیم گرفت که برای خود بانک بزنند و مصوبه آن را با سرمایه اولیه 400میلیون ریال گرفتند که در زمان تاسیس کاملا وابسته به تامین اجتماعی بود و یک ریال مجموعه‌های دیگر در آن سرمایه نداشتند.

وی افزود:‌اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و لایحه ملی‌شدن بانک‌ها، بانک رفاه را ملی اعلام کرده‌اند، در حالی که سرمایه‌ی یک بانک متعلق به کارگران و مردم بود و نصفی از جمعیت کشور سهام‌دار آن بودند، لذا از آن سال تامین اجتماعی پیگیری‌های مختلف و طرح دعواهای مختلف تشکیل داد تا این‌که در سال 72 دولت وقت براساس همین پیگیری‌ها بانک رفاه را مجددا به تامین اجتماعی با حفظ شخصیت مالی و اداری خودش برگرداندند.

وی ادامه داد: اما این ماجرا نتوانست برای بانک رفاه تعیین تکلیف کند، بنابراین در سال 80 با توجه به لایحه‌ی هیات وزیران مبنی بر تشکیل بانک‌های غیردولتی، مجمع بانک براساس این لایحه مصوبه‌ای را مبنی بر غیردولتی‌شدن بانک رفاه تصویب کرد و استدلالش هم آن بود که اساسا چون دولت هیچ‌گونه افزایش سرمایه‌ای در بانک رفاه نداشته است و تنهادر سال 73 یا 74 از محل ارزیابی مجدد دارایی‌ها صاحب 54 درصد سهم شد و تامین اجتماعی سهم‌اش به 46 درصد رسید.

ایمانی ادامه داد: از سال 73 تا سال 80 تامین اجتماعی آنقدر افزایش سرمایه‌ی نقدی خود را بالا برد که سهمش به بیشتر از 93 درصد و سهم دولت به 6 درصد رسید. بنابراین تصمیم گرفت که با توجه به لایحه‌ی وزیران اساسنامه‌ی خود را تغییر داده و بانک را غیردولتی کند، اما سازمان بازرسی کل کشور از این مصوبه مجمع که بانک دولتی و غیردولتی اعلام کرده طرح شکایت کرد و تا سال 86 این شکایت ادامه پیدا کرد تا این‌که دیوان عدالت اداری رای را به تامین اجتماعی داد که براساس آن مشخص شد تامین اجتماعی با توجه به سهام 93 درصدی که دارد، هم حق مالکیت بر بانک را دارد و هم می‌تواند مدیر تعیین کند.

مدیر عامل بانک رفاه کارگران با بیان این‌که در سال 86 رای دیوان عدالت اداری به بانک مرکزی اعلام شد، گفت: بر همین اساس بانک مرکزی اجازه تشکیل مجمع داد و دو شرط گذاشت مبنی بر این‌که یک اساسنامه سال 80 در فرمت جدید تنظیم شده و به شورای پول و اعتبار برای گرفتن مجوز داده شود و دوم آنکه افزایش سرمایه داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال 88 وزیر وقت رفاه و تامین اجتماعی نامه‌ای به رییس جمهور زد و شرایط بانک رفاه را مطرح می‌کند و عنوان می‌کند که با توجه به این‌که دولت شش درصد در این بانک سهم دارد، این میزان بابت طلب‌های تامین اجتماعی از دولت برداشته شود و دولت دیگر سهمی در این بانک نداشته باشد که رییس جمهور موافقت کرد.

ایمانی گفت: در نتیجه در سال 88 صد‌درصد سهام بانک رفاه در اختیار تامین اجتماعی قرار گرفت، اما در سال 89 دولت براساس الزام اصل 44 قانون اساسی چهار بانک را غیردولتی اعلام کرد، بنابراین ما از ردیف بودجه‌ی دولتی خارج شدیم و وزارت دارایی و بانک مرکزی عملا بانک رفاه را بانک خصوصی اعلام می‌کند. ما نیز بلافاصله اساسنامه را براساس فرمت بانک مرکزی تغییر داده و به شورای پول و اعتبار بردیم و این شورا در مهرماه سال گذشته اساسنامه را تایید کرد و افزایش سرمایه ما را از 900 میلیارد ریال به چهار هزار میلیارد ریال تایید کرد.

مدیر عامل بانک رفاه کارگران خاطر نشان کرد که شورای پول و اعتبار یکسال به بانک فرصت داد تا سهام را در بورس عرضه کند تا قیمت سهام بانک مشخص شود، بنابراین پس از تصویب این شورا پیگیری‌ها برای ثبت شرکت‌ها انجام شد و سازمان خصوصی‌سازی و بورس اوراق بهادار آن را تایید کردند و در دو هفته‌ی گذشته این اساسنامه و افزایش سرمایه در ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و بانک رفاه عملا خصوصی شد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در خصوصی شدن بانک رفاه کارگران و دیگر بانک‌ها تفاوت اساسی وجود دارد، گفت: بانک رفاه کارگران بعد از 32 سال که به لحاظ مالکیتی تایید تکلیف نشده بود، مالکیت‌اش مشخص شد و سهامداران ما به عنوان بیمه‌شدگان هستند که 30 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و بانک متعلق به مجموعه‌ی کارگری و کارگران است.

مدیر عامل بانک رفاه با بیان این‌که در حال حاضر 1100 شعبه در کل کشور دارند و 1500 واحد خدمات بانکی ارائه شده است، گفت: از این تعداد شعب و واحد خدمات بانکی بیش از هزار شعبه به کارگران که حق بیمه و مستمری دریافت می‌کنند، خدمات می‌دهند و ما تقریبا ماهی چهار میلیون نفر مراجعه‌کننده برای گرفتن مستمری و حقوق داریم.

ایمانی افزود: هم‌چنین بیش از 42 واحد خدمات ویژه در کشور داریم که صرفا به پرداخت حقوق اختصاص یافته است، هم‌چنین در سال جدید هزار میلیارد ریال قرض‌الحسنه برای مستمر‌بگیران فراهم کرده‌ایم که بخشی از آن را در اختیار کانون‌ها قرار داده‌ایم و بخشی به صورت قرعه‌کشی از طرف بانک به آنها پرداخت می‌شود. هم‌چنین با نامه‌نگاری‌هایی که انجام داده‌ایم، مستمری‌بگیران می‌توانند از دستگاه‌های خودپرداز 400 هزار تومان در روز دریافت داشته باشند.

وی تاکید کرد که بانک رفاه کارگران با خصوصی‌شدن به معنای آن نیست که از مجموعه‌ی کارگری و تامین اجتماعی جدا شده باشد، چرا که اساسا متعلق به این مجموعه است و در آینده نیز سعی خواهیم کرد خدمات بیشتری را به این قشر داشته باشیم، البته بانک رفاه یک بانک تجاری هم است و فعالیت‌هایی تجاری خود را انجام می‌دهد و هرچقدر که این بانک سود و درآمد بیشتری کسب کند، به حساب تامین اجتماعی بر می‌گردد.

مدیر عامل بانک رفاه کارگران در مورد این‌که چه زمانی به بورس خواهند آمد، گفت: رفتن به بورس نیاز به تایید مجمع بانک دارد در گذشته مجمع بانک شامل وزیر اقتصاد، معاون راهبردی رییس جمهوری و وزیر رفاه و تامین اجتماعی می‌شد، اما در حال حاضر مجمع بانک خود هیات مدیره تامین اجتماعی است، بنابراین قرار است که تا آخر تیرماه برگزار شود و تاییدیه ورود به بورس انجام شود.

وی خاطر نشان کرد که قرار است ابتدا شش درصد سهام دولت که هنوز تعیین قیمت نشده به بورس عرضه شود، تا بدهی دولت به تامین اجتماعی مشخص شده و تواتر شود و بعد بقیه‌ی سهام به بورس بیاید.

مدیر عامل بانک رفاه کارگران در مورد حذف شدن عبارت «کارگران» از عنوان بانک رفاه گفت: این بانک متعلق به کارگران است و درست است که صاحب کل سهام کارگران هستند، اما ما متعلق به همه مردم هستیم و جزو شش بانک کشور محسوب می‌شویم، بنابراین می‌توانیم به غیر از بخش کارگری به دیگران خدمات دهیم.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟