بیمه مهریه،طرحی قابل اجرا یا متناقض با بیمه

مدیر امورزنان و خانواده ریاست جمهوری معتقد است: با اجرای طرح بیمه مهریه شوهر بصورت تدریجی مبلغی را برای زن به عنوان مهریه کنار می‌گذارد تا بدین‌ترتیب هم زن به مهریه خود می‌رسد و هم به مرد در پرداخت مهریه فشار نمی‌آید در همین حال معاون بیمه های عمر بیمه ایران می گوید:ممکن است بعد از شروع اولین حق بیمه زوجه مهریه خود را مطالبه کند که این امر با ماهیت و حتی کلمه بیمه متناقض است

به گزارش ریسک نیوز، با افزایش قیمت سکه و پررنگ شدن موضوع افزایش تعداد زندانیان مهریه، خبرهایی که حول و و حوش مسئله مهریه می گردند، بسیار بیشتر از گذشته شده است.یکی از همین مباحث بحث بیمه مهریه است که چندی پیش توسط مدیر سیاسی فرهنگی مرکز امورزنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری به وزیر دادگستری ارائه شد.

در گفتگو با خبرنگار ریسک نیور  درباره طرح بیمه مهریه اظهار داشت: در جامعه امروز به گونه ای است که اگر زنی خواهان مهریه خود باشد به معنای پایان دادن به زندگی مشترکش است.در حالی که طبق دستورات دینی زن مختار است که مهریه اش را مطالبه کند.پس مهریه هایی که تعیین میشود باید به گونه ای باشد که مرد توانایی پرداخت آنرا داشته باشد.هر چند شروطی نظیر عندالاستطاعه بودن وجود دارد.

وی گفت: پیرو این طرح شوهر بصورت تدریجی مبلغی را برای زن به عنوان مهریه کنار می‌گذارد تا بدین‌ترتیب هم زن به مهریه خود می‌رسد و هم به مرد در پرداخت مهریه فشار نمی‌آید.

وی در ادامه افزود: اجباری در اجرای این طرح در جامعه نیست که به عنوان دخالت دولت در امور شخصی افراد تلقی شود.همانطور که گفته شد این طرح تنها یک پیشنهاد است که زوجین میتوانند به هنگام شرط ضمن عقد مهریه را بیمه کنند تا هم به عنوان پشتوانه ای مالی برای زن در نظر گرفته شود و هم موجب خواهد شد که مقدار مهریه ها کمی واقعی تر و معقول تر شوند.همچنین موجب جلوگیری از به زندان افتادن مردان به دلیل عدم تمکن مالی می شود. البته لازم است در این زمینه با صندوق‌های بیمه مذاکراتی انجام شود تا جوانب این طرح بررسی شود.

لازم به ذکر است که این طرح به عنوان یک پیشنهاد به وزارت دادگستری ارائه شده و هنوز اقدامی در این مورد صورت نگرفته است.

عندالمطالبه بودن مهریه در بیمه جایگاهی ندارد

از سوی دیگر اما بیمه ایران از  چندین سال قبل  بیمه نامه ای با همین عنوان در لیست محصولات بیمه های اشخاص خود قرار داده است.در همین راستا ، فاطمه برهمن، معاون بیمه های عمر این شرکت در مصاحبه با خبرنگار ریسک نیوز اظهار داشت:بیمه مهریه یکی از انوع بیمه های عمر مختلط است که بیمه شده زوج و ذی نفع زوجه است و سرمایه این بیمه نامه معادل مهریه و یا بخشی از آن است. بیمه گر تعهد دارد:

1.در صورت فوت بیمه شده در اثنای مدت بیمه ای 2.در انقضای مدت بیمه نامه اگر همسر در قید حیات بود سرمایه بیمه ای(مهریه) را به ذی فع(زوجه) پرداخت کند.

وی ادامه داد: "عندالمطالبه بودن مهریه در این بیمه نامه جایگاه خاصی ندارد.چرا که ممکن است بعد از شروع اولین حق بیمه زوجه مهریه خود را مطالبه کند که این امر با ماهیت و حتی کلمه بیمه متناقض است.پس طلاق و عندالمطالبه بودن مهریه در این بیمه نامه نمیتواند جایی داشته باشد."

 

پیشینه بیمه مهریه

پیش از آنکه مدیر سیاسی فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده بحث بیمه مهریه را مطرح کند، شرکت بیمه ایران بیمه نامه ای با همین عنوان داشته است که در صورت فوت زوجه و یا انقضای مدت بیمه مبلغ مهریه و یا بخشی از آن را پرداخت مینماید که زوجه می‌تواند از مزایای آن به شرح زیر بهره‌مند شود:

1. در صورت حیات زوج در پایان مدت بیمه ، سرمایه اصلی بیمه‌نامه به صورت یکجا و یا مستمری به زوجه پرداخت می‌گردد.

2. در صورت ازکارافتادگی دائم و کامل زوج در طول مدت بیمه ، بیمه‌گزار از پرداخت اقساط بعدی حق بیمه تا پایان مدت بیمه معاف شده و تعهدات بیمه‌گر کماکان در موعد مقرر انجام خواهد گرفت.

3. درصورت فوت بیمه شده در طول مدت بیمه سرمایه اصلی بیمه‌نامه به زوجه پرداخت خواهد شد.

4. درصورت فوت بیمه‌شده بر اثر حادثه دوبرابر سرمایه اصلی بیمه‌نامه به زوجه پرداخت خواهد گردید.

5. چنانکه زوجه بعداز گذشت حداقل 6 ماه از تاریخ شروع بیمه‌نامه و پرداخت حق بیمه مربوطه توسط بیمه‌گزار و قبل از پایان مدت بیمه مطلقه گردد ذخیره پس‌اندازی بیمه‌نامه تا تاریخ پرداخت حق بیمه به وی پرداخت خواهد شد.

6. زوجه به میزان 85% در منافع حاصل از عملیات بیمه‌گری در این بخش سهیم بوده و در صورت تشکیل منافع مزبور سرمایه اصلی بیمه‌نامه به اضافه سرمایه‌ای که از محل مشارکت در منافع ایجاد شده است یه وی پرداخت خواهد شد.

7. زوجه می‌تواند پس از گذشت حداقل دوسال از شروع بیمه و پرداخت مستمر حق بیمه مربوط و با موفقیت بیمه‌گزار از محل ذخیره پس‌اندازی بیمه‌نامه تقاضای وام نمایند.

8. در صورت فوت زوجه در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه (پس از گذشت حداقل 6 ماه از تاریخ شروع بیمه‌نامه وپرداخت حق بیمه مربوطه) ارزش بازخرید بیمه‌نامه در وجه بیمه‌گزار پرداخت خواهد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟