بانک مرکزی: در بازار آزاد ارز نمی‌فروشیم

بانک مرکزی در واکنش به ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر ” اقرار دولت به فروش ارز در جلسات خصوصی” اعلام کرد: این بانک به هیچ وجه ارز را در بازار آزاد به فروش نرسانده است.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از مهر، بانک مرکزی در پاسخ به مطلبی به نقل از یک نماینده مجلس مبنی بر"اقرار دولت به فروش ارز در جلسات خصوصی"، اعلام کرد: مطابق با سیاستهای ارزی بانک مرکزی پس از یکسان سازی نرخ ارز در پایان سال 1390 در نرخ 12260 ریال، از ابتدای سال جاری تا تاریخ 18/4/1391 تامین نیازهای ارزی واردات کالا/کالا – خدمت در چارچوب فروش عمومی اداره بین الملل بانک مرکزی به نرخ مرجع به ادارات بین الملل بانکها انجام پذیرفته است.

همچنین از تاریخ مزبور تا 6/6/1391 تامین ارز گروه های کالایی 1 تا 5 به نرخ مرجع توسط بانک مرکزی با همکاری شبکه بانکی کشور انجام شده است.

از ابتدای مهر ماه سال جاری نیز مرکز مبادلات ارزی کشور با تامین نیازهای ارزی گروه های کالایی 3 تا 5 به نرخ مبادله ای آغاز به کار کرد که در مراحل تکمیلی گروه دوم اقلام غیر دارویی و تجهیزات پزشکی، گروه های 6 و 7 و اخیرا گروه 8 نیز به آن افزوده شد. منابع قابل عرضه در مرکز نیز مربوط به شرکت نفت، 20 درصد سهم قابل تبدیل صندوق توسعه ملی به ریال و … بوده است.

کالاهای اساسی و دارو کماکان به نرخ مرجع توسط این بانک تامین ارز شده است. تحلیل فوق الذکر از یک سو و آمار منابع و مصارف ارزی بانک مرکزی از سوی دیگر حاکی از آن است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه ارز را در بازار آزاد به فروش نرسانده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×    =  12