رضایت کامل مالکان کشتی و شرکتهای کشتیرانی از بیمه P&I ایرانی
دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران خبر داد
دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران با اشاره به اینکه تحریم بیمه کشتیهای ایرانی کاملاً بیرنگ شده است، از رضایت کامل مالکان کشتی و شرکتهای کشتیرانی از بیمه P&I (شخص ثالث) ایرانی خبر داد
به گزارش ریسک نیوز،دریادار محمد سمیعی در گفتو گو با فارس اظهار داشت: اتحادیه مالکان کشتی ایران با عضویت در بیش از 20 کارگروه و یا کمیته در ارگانهای دولتی و بخشخصوصی، برای حل مشکلات مالکان شناورها پیگیری موارد مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است.
* فرهنگسازی بیمه شناورها و آشنایی مالکان کشتی با انواع بیمهها
وی با اشاره به اینکه کشور ایران 5400 کیلومتر مرز دریایی دارد و طبیعتاً کشوری دریایی است، به لزوم فرهنگسازی درباره مزایای دریا و حمل و نفل دریایی تأکید کرد.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران اضافه کرد: بیمهها فکر میکنند در بخش حمل و نقل دریایی خسارت زیادی به آنها وارد میشود، در حالی که اگر وارد بخش دریایی شوند قطعاً درآمد مطلوبی خواهند داشت و میتوانند بخش دریایی را به بهترین وجه پوشش دهند، ضمن آنکه ما نیز میتوانیم فرهنگ بیمهای را به مالکان کشتی بیاموزیم.
* بیمهها اطمینانی به صنعت حمل و نقل دریایی ندارند؛ از زیان میترسند
سمیعی تأکید کرد: در سال 1314 کشور ایران بیمه ایران را داشت در حالی تمام کشورهایی که بین رودخانه سِند در هندوستان و رودخانه نیل در مصر وجود داشتند، هیچ اطلاعی از مقولهای به نام بیمه نداشتهاند در حالی که ما در آن سال بیمه ایران را تأسیس کردیم.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران افزود: حال کشور ایران با این سابقه قوی در صنعت بیمه، فعالیتهای تخصصی مطابق با بیمه بینالمللی در بخش دریایی ندارد.
وی درباره بیمه نفتکشها و شناورها، اظهار داشت: برای اولین بار یکی از بیمههای کشور به نام «بیمه البرز» وارد بخش حمل و نقل دریایی شد؛ توافقنامهای در اینباره به امضاء رسید و در واقع پای این بیمه را خیس کردیم.
سمیعی افزود: اما کماکان بیمههای کشور ایران به فکر حمل و نقل دریایی نیستند، اطمینانی به این صنعت ندارند و خدمات مطلوبی در بخش دریایی ارائه نمیدهند.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران تأکید کرد: اما به هر حال در اتحادیه این موضوع به بهترین وجه دنبال میشود، ضمن آنکه سعی داریم بیمهها را به سمت حمل و نقل دریایی جذب کنیم.
سمیعی ادامه داد: معمولاً کشتیها دو نوع بیمه دارند، یکی بیمه P&I یا همان بیمه شخص ثالث است؛ در دنیا 12 شرکت بیمه معروف وجود دارد که این نوع بیمه را انجام میدهند و مرکز اصلی 9 بیمه از این 12 شرکت بیمه مذکور، در انگلستان قرار دارد؛ بیمه دوم هم همان بیمه بدنه و موتور است.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران اضافه کرد: در کشور ایران به آن دلیل که هنوز تفکر تخصصی درباره بیمه وجود ندارد، اتحادیه مالکان کشتی وارد عرصه کار شد و بیمهای که P&I را اجرا میکند به ثبت رساند که هماکنون در این راستا فعال است.
* رضایت کامل مالکان کشتی از بیمه P&I ایرانی
وی در خصوص بیمه شخص ثالث یا (P & I) اظهار داشت: اتحادیه مالکان کشتی ایران از 2 سال پیش با توجه به اعمال تحریمهای ناجوانمردانه غرب، تصمیم گرفت بیمه شخص ثالثی برای شناورها ایجاد کند که اعضای هیأت مؤسس این بیمه، اعضای اتحادیه بودهاند.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی ایران در توضیح بیمه P&I افزود: زمانی که کشتی با بندر یا کشتی دیگری و یا بویه برخورد کند، بیمه P & I تمامی خسارات را پرداخت میکند و حتی بخشی از پرسنل کشتی نیز تحت پوشش این بیمه قرار میگیرند.
سمیعی اضافه کرد: مثلاً اگر در بندری تعدادی از پرسنل بیمار شده و مجبور شدیم هزینههای خاصی را پرداخت کنیم و یا درمان شوند، پرداختها از طریق این بیمه انجام میشود.
وی افزود: این بیمه در حال حاضر در ایران ایجاد شده است و توانستهایم به طور کامل پوشش دهیم و خوشبختانه فعالیت بسیار مطلوبی دارد.
دبیر اتحادیه مالکان کشتی کشور گفت: این بیمه برای انواع شناورها و به خصوص اقیانوسپیماها فعال است ضمن آنکه طبق نظرسنجی تا الان همه مالکان کشتیهای بزرگ و شرکتهای کشتیرانی از این بیمه شخص ثالث ایرانی رضایت کامل دارند.
به گزارش فارس در بیمههای شخص ثالث P&I اگر کشتی به اسکله برخورد کند، کاپیتان کشتی باید توضیحات لازم را درباره این اتفاق ارائه دهد؛ برگه این بیمه شخص ثالث متعهد میشود که باید کاپیتان آزاد شود و بیمه خسارت را پرداخت کند.
همچنین اگر آلودگی روغن توسط کشتیها در بندر ایجاد شود، توسط شرکت بیمهای که بیمه P&I ارائه میدهد، خسارت پرداخت میشود که این امر هزینه هنگفتی دارد؛ در تصادف کشتیها بیمه بدنه و موتور سهچهارم هزینهها را و بیمه شخص ثالث P&I یک چهارم هزینهها را پرداخت میکند.