نحوه محاسبه قیمت بیمه نامه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث در کشور ما بیمه نامه ای اجباری بوده و چنانچه فردی خودرو را بدون این بیمه نامه به حرکت درآورد مرتکب خلاف شده است و پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است خودرو را تا تهیه بیمه نامه متوقف نماید.

به گزارش ریسک نیوز،نکته دیگر در مورد بیمه نامه شخص ثالث مبلغ دیه می باشد. نرخ دیه هر ساله توسط رییس قوه قضاییه تعیین و ابلاغ می شود. همچنین بر اساس مصوبه هیات وزیران، حداقل نرخ قابل فروش برای تعهد جانی در بیمه نامه شخص ثالث، به میزان دیه کامل یک مرد مسلمان در ماه حرام می باشد.
 این بدان معنی است که شرکتهای بیمه حق فروش بیمه نامه با تعهد جانی کمتر از میزان فوق را ندارند.  این مساله برای جامعه بسیار مفید می باشد زیرا در صورت وقوع تصادفات منجر به خسارت جانی، مقصر حادثه بطور کامل تحت پوشش بیمه بوده و به زندان نمی رود.

 دارندگان بیمه نامه شخص ثالث به خاطر داشته باشند که بر اساس قانون، مراجع قضایی بیمه نامه مذکور را در صورت وقوع حادثه رانندگی بعنوان وثیقه قبول می نمایند.
برای محاسبه قیمت بیمه نامه شخص ثالث ابتدا به جدول حداکثر حق بیمه سالیانه بیمه نامه شخص ثالث انواع وسایل نقلیه در سال 1391 توجه نموده و اینجا را کلیک نمایید.
به عنوان مثال قیمت بیمه نامه خودروی  4سیلندر (که پراید، پیکان و رنو نباشد) را محاسبه می نماییم:

 

جمع کل

مالیات برارزش افزوده5%

نرخ حوادث سرنشین

نرخ پایه بر اساس جدول

6450806

307181

378000

5765625

 

مبلغ مذکور برای بیمه نامه شخص ثالث با تعهد 1260 میلیون ریال جانی و 31 میلیون و پانصد هزار ریال مالی می باشد.

البته در صورتیکه در سالهای قبل از بیمه نامه استفاده نشده باشد به ازای سالهای مختلف و براساس جدول درصدهای تخفیف عدم خسارت نسبت به حق بیمه متعلقه، درصدی از حق بیمه کاسته می شود مثلا اگر فردی به مدت 5 سال از محل بیمه نامه شخص ثالث خود خسارت نگرفته باشد 30 درصد از حق بیمه آن کاسته می شود.

همچنین در صورتیکه از بیمه نامه استفاده شده باشد مطابق جدول درصد افزایش حق بیمه بر اساس نوع و تعداد خسارت، درصدی به حق بیمه اضافه می شود.

باید کلیه موارد در این جدول با دقت مطالعه شود زیرا نکات مختلفی در آن ذکر شده است. یکی از این نکات اضافه شدن مبلغ حق بیمه به میزان 20% برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری می باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  3  =  21