عملکرد بیمه داناتشریح شد/ در صنعت بیمه ایران رقابت حاکم نیست رهبری قیمت وجود دارد

در حال حاضر بحث “نظارت” و “کنترل” وجود دارد.به نرم افزارجامعی نیاز است و در بیمه دانا نرم افزار “نیکا” وجود دارد که فنی و مالی و اتکایی را مانیتور می کند و این کنترل همزمان انجام می شود و دیگر به صورت دستی نمی توان کار کنترل را انجام داد/قیمت هر سهم بیمه دانا در بورس ۵۲۰ تومان بود که امروزه به ۹۰۰ تومان افزایش یافته است/شرکتی که 50% سهم بازار را دارد و بقیه 3% تا 4% سهم دارند رقابتی نیستند و رهبری قیمت است و باید کار لیدری انجام شود.

به گزارش ریسک نیوز،در این نشست دکتر کاردگر گفت:صنعت بیمه صنعتی است که در دنیا مکمل توسعه اقتصادی است در واقع اقتصاد و بیمه مکمل یکدیگر هستند.

وی با اشاره به نقش خبرنگاران را در برجسته کردن اقتصاد کلان فاقتصاد را به 4 دسته خانوار،بنگاه اقتصادی،دولت و خارجی تقسیم کرد و افزود:ارتباط این 4 بازار در کنار هم کل اقتصاد کلان را تشکیل می دهد.

وی در تشریح میزان نفوذ صنعت بیمه در اقتصاد کشور گفت:صنعت بیمه یعنی پوشش ریسک در هر فعالیت اقتصادی.به عنوان مثال در خانوار،پدر بعنوان سرپرست چه ریسک هایی او را تهدید می کند.برای خانه تهدید هایی که وجود دارد مانند آتش سوزی و ….همینطور بنگاه اقتصادی در اقتصاد کلان به زیر بخش های متعدد تقسیم می شود مانند نفت و گاز و …دولت به بخش اقتصادی  و خارجی به ریسک های صادرات و واردات تقسیم می شود.

وی در پاسخ به اینکه عملکرد بیمه دانا در سال گذشته و چند ماه اخیر چگونه بود افزود:سال 91 تیم هیات مدیره بیمه دانا تغییر کرد،ابتدا به ساکن خود برای مدیریت به این فکر افتادم که چه باید کرد.در یک بازاری فعالیت می کنیم که پر از تلاطم است و نرخ شکنی های زیادی در آن وجود دارد و عدم هماهنگی بین شرکت های بیمه باعث شد صنعت بیمه در اوایل سال 91 شاهد تلاطم نرخی باشد و حتی در ریسک های بزرگ هم مشخص بود که کارشناسی صورت نمی گرفت.اساسنامه به بخش خصوصی واگذار شد.هدف شرکت سودآوری بوده و سهامداران خصوصی دارد.با بررسی تمام اشکال سازمانی و جمع بندی آن بر آن شدیم که اصطلاح "سازمان چابک" را به کار بریم.

وی در ادامه گفت:استراتژی های مختلفی تعریف شد و بحث عمده روی سرمایه انسانی بود.انسان ابزار توسعه نیست بلکه "هدف توسعه" است و انرژی زیادی در این زمینه صرف شد.در این شرکت تک تک افراد به این باور رسیدند که توانایی عبور وضعیت به وجود آمده را داشتند که به سطح بالا برسند.

وی گفت:همگرایی باورها باعث شد ظرفیت های اجتماعی ایجاد شود و به انسجام تبدیل شود و این باعث شد در سال گذشته عملکرد خوبی داشته باشیم.وقتی بحث توسعه و رشد در یک سازمان مطرح می شود عواملی مثل فیزیک و نیروی انسانی مدنظر است.

وی گفت:ما روی سرمایه انسانی به عنوان یک عامل چابک سازی سازمان وقت گذاشتیم و ارتباط گرفتیم حتی در شبکه فروش،در حوزه فناوری اطلاعات اقداماتی انجام شد.در بیمه هایی مانند بیمه عمر،بیمه اتومبیل خدمات بالایی ارائه می شود.

در حال حاضر بحث "نظارت" و "کنترل" وجود دارد.به نرم افزارجامعی نیاز است و در بیمه دانا نرم افزار "نیکا" وجود دارد که فنی و مالی و اتکایی را مانیتور می کند و این کنترل همزمان  انجام می شود و دیگر دستی نمی توان کار کنترل را انجام داد.

بحث دیگر روی نظارت کنترل به عنوان "سرمایه سازمانی" است یعنی نحوه گزارشگیری مدیر در سازمان.اینکه در سازمان چه می گذرد.در واقع این سیستم مانند مغز عمل می کند.مدیریت IT،مدیریت ریسک و… در این مغز گنجانده می شود و باید آلارم های شعب به مرکز برسد.اگر مغز اطلاعات را خوب بگیرد عملیات به درستی پیش می رود.

وی در ادامه تصریح کرد:در سال 91 اتفاق دیگری که رخ داد افزایش سرمایه بود که ده و نیم میلیارد تومان به صد و دو میلیارد تومان افزایش یافت و بیمه دانا به دنبال دویست میلیارد بوده که در مجمع 3%رای نیاورد

وی افزود:ما هنوز هم به دنبال افزایش سرمایه هستیم.

وی گفت:سهم بیمه دانا در بورس 520 تومان بود که امروزه به 900 تومان افزایش یافت که ناشی از عملکرد سال 91 بوده است.هم چنین سهم مناسب درمان و شخص ثالث و مهندسی از اقدامات سال 91 بود.

وی در ادامه گفت:نکته دیگر اینکه مدیران فنی را ملزم کردیم که 10 سال عملیات خود را در بیمه بررسی کرده و مقایسه انجام داده و خسارت متوسط براورد شود و یک آمار 5 ساله به مدیر داده شود سپس جلسه ای برگزار شد و به عنوان کارشناس بودجه عملیاتی تنظیم شد و قبل از سال 92 بودجه به کشور داده شد.

اتفاق دیگر دیدار چهره به چهره با پرسنل در تمام استان های کشور و نمایندگان بوده به عنوان کانال ارتباطی با کف بازار توسط نماینده نمایندگان انجام شد و نیز در بخش درمان مانیتورینگ افزایش یافت.

وی گفت:بستری ایجاد شد که در سندیکای بیمه گران مدیران عامل هماهنگی بیشتری داشته باشند.در بخش بیمه ثالث در سال گذشته تخفیف های نامناسب داده می شد اما امروزه در سندیکا توافق کردند که در یک رشته که زیان ده است مدیران هماهنگ باشند و اگر این روند ادامه داشته باشد صنعت بیمه جایگاه خوبی خواهد داشت.

وی بیان کرد:ضریب نفوذ بیمه در کشور از 1.5% به 2% رسید.

وی در ادامه گفت: کار دیگر در سال 91 بحث چابک سازی در "بازاریابی" بود.برای اینکه یک سازمان به توسعه برسد باید ظرفیت خالی توسط مدیر شناسایی شود.بیمه دانا ظرفیت خالی فراوانی داشت که در شبکه فروش توانایی جذب نماینده را نیز داشت.مورد دیگری که مهم است بیزینس با سهام عدالت را شروع کردیم.در هر استان سهام عدالت دفتر دارد و تعاونی سهام عدالت در هر شهر وجود دارد.یک تحلیل ارائه شد که دادن برگ سهم به کم درآمدها بود.

وی با بیان اینکه  از محل بروکری و فروشنامه حدود 36میلیارد درآمد داشتیم،افزود:از این منظر شرکت بخاطر ظرفیت خالی بازار  یکی از شرکت های برتر خواهد شد.

وی گفت:مجوز تاسیس 6 شعبه در کشور را گرفتیم.وقتی شعب اضافه شود خدمات به مردم بهتر ارائه می شود و پرسنل بیمه که در ساختار،قرار دارد نیروی انسانی در سطح کشور به درستی تقسیم شود در نتیجه بهره وری زیاد می شود.نتیجه همه این توصیفات رشد 64% سهم بیمه دانا بوده است و رضایت مندی پرسنل در هر شعبه دانا مواجه بوده که از وضعیت موجود راضی هستند.

وی گفت:نسبت خسارت در سال 91 به 54% رسیده همچنین در بیمه درمان در سال 91 ،13.5% بوده و در چند ماه اخیر به حدود 80% رسیده است و سهم بازار ما 5.7% یا 6% بوده است.

وی در ادامه گفت:در ایران بیمه دانا در بین شرکت های بیمه و پس از ایران،آسیا، البرز و پارسیان رتبه 5 را کسب کرده بود و در حال حاضر رتبه 4  یعنی پس از در حال حاضر ایران،آسیا، دانا و البرز قرار دارد که در عین حال بیمه دانا فاصله ناچیزی با بیمه البرز دارد.ضمن اینکه در بورس بیمه دانا بالاتر از بیمه البرز بوده است.

وی در پاسخ به اینکه چالش های بیمه دانا در بیرون سازمان چه بوده است گفت:ارتباط با سندیکای بیمه گران که کار سندیکیت را انجام دهد و تفاهم ایجاد شد.در بیمه شخص ثالث شاهد حذف تخفیفات انفرادی و غیرانفرادی بودیم.

وی افزود:افراد معتقدند در صنعت بیمه در ایران بازار رقابتی حاکم است و من اعتقاد دارم که "رهبری قیمت" مهم است.شرکتی که 50% سهم بازار را دارد و بقیه 3% تا 4% سهم دارند رقابتی نیستند و رهبری قیمت است و باید کار لیدری انجام شود.

وی در ادامه گفت:ارتباط با بیمه ایران را گسترش دادیم که چالش ها برطرف شود به عنوان یک شرکت لیدر با شرکت بیمه دانا همراه باشد.

وی گفت:کمتر می شنویم که یک بیمه تخفیف دهد.برای گرفتن این چالش ها سندیکیت را به جای خوبی رساندیم.توسط ارتباط با بیمه مرکزی،درمان و شخص ثالث را در کشور کنترل کردیم.نزدیک 60% تا 70% کنترل شده و 30% بقیه متعلق به آتش سوزی و بیمه عمر است که سرمایه پایین دارد و شرکت دچار چالش نمی شود.در بیمه مسئولیت و مهندسی و ریسک های بالا نیز باید کنترل انجام گیرد.

کاردگر خاطر نشان کرد:بخش کوچک بازار که سرمایه بالا می خواهد توسط بیمه مرکزی بسته شده و برای سقف بالا به گرفتن مجوز نیاز است.

وی در پایان گفت:اگر سندیکا،سندیکیت را خوب انجام دهد و بیمه مرکزی هم خوب نظارت کند صنعت بیمه موفق خواهد بود.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟