نوآوری‌های ناشی از تحریم می تواند زمینه ساز تحول نظام بانکی باشد

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات گفت: نوآوری هایی که به دنبال تحریم در برخی بانک‌ها ایجاد شده می‌تواند زمینه ساز تغییر ساختار منجمد بانکی باشد.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از تسنیم، حسین عیوضلو به مناسبت هفته بانکداری اسلامی با اعلام این مطلب افزود: نهاد بانکداری در کشور ما پیشرو نیست و قانونی که مبادلات کاغذی را به طور مجزا به رسمیت بشناسد وجود ندارد چرا که زیرساخت قانونی جامعی برای این مبادلات نداریم.

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات گفت: با اشاره به خلاهای قانونی در بانکداری گفت: هنوز در اعتبارات اسنادی تاسیس قانونی و تاسیس حقوقی نداریم و در مقررات عمومی بانک های دولتی را مشابه سایر شرکت های دولتی می شناسند در حالی که ماهیت فعالیت بانک با شرکت دولتی فرق دارد.

وی با اشاره به لزوم تفکیک بانک‌ها در قوانینی چون قانون خدمات کشوری و همچینن تدوین آیین نامه استخدامی جداگانه برای نظام بانکی گفت : دستگاه‌های نظارتی و چک لیست های آنها لازم است با چارچوب نظام بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی تطبیق داده شوند تا زمینه اجرایی منویات نظام بانکداری اسلامی فراهم شود.

این مقام مسئول در بانک توسعه صادرات با اعلام این مطلب که بانکداری اسلامی حوزه نوآوری و پویایی است تصریح کرد: ساختارهای سنتی را باید تغییر داد.

عیوضلو در مقایسه بازار بورس و بازار سرمایه گفت: بازار بورس جدیدالتاسیس وجوان است، ابتکار عمل در این بازار بورس بسیار سریع بوده اما کندی گردش کار و فرایندها و ساختار نظام بانکی امکان پویایی را از این نهاد گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ما در همان گام اول ورود به بحث بانکداری اسلامی متوقف شده ایم ادامه داد: باتوجه به فعالیت دولت یازدهم که عزم ایجاد تحولات ساختاری در کشور را دارد، در نظام بانکی نیز شایسته است جراحی ساختاری انجام شود.

این عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات با اشاره به لزوم تفکیک بانک های توسعه ای از بانک‌های تخصصی و تجاری به جهت تفاوت در ماهیت و نوع وظایف آنها گفت : حوزه صادرات در حوزه بانکداری توسعه ای معنا می شود و درجهت راهبردهای توسعه ای تسهیل صادرات و افزایش صادرات غیرنفتی لازم است نگاه جداگانه ای غیر از بانکداری تجاری به این بانک ایجاد شود.

وی یادآور شد : چون اگزیم بانک ها و بانک‌های توسعه ای وابسته به اهداف دولت هستند، حتی اگر سرمایه آنها از بین برود دولت به آنها سرمایه تزریق می کند.

عیوضلو در تشریح خدمات نوآورانه بانک توسعه صادرات گفت: خدمت اعتبار خریدار را فقط بانک توسعه صادرات در کشور انجام می دهد. علاوه بر این، این بانک در بسیاری حوزه ها با ورود به مشارکت واقعی توانسته است نتایج خوبی در بخش بین الملل به دست آورد.

وی ضمن پیشرو خواندن بانک توسعه صادرات در بانکداری اسلامی گفت: در بحث تاسیس صندوق پژوهش فناوری غیر دولتی توسعه صادرات فناوری شریف، بانک توسعه صادرات وارد سرمایه گذاری خطر پذیرشد و با تامین مالی این واحد دانش بنیان که ارائه خدمت به آن با ادبیات و مصوبات موجود بانکداری قابل تامین مالی نبود، خط اعتباری 10 میلیارد تومانی ارائه داد.

به گفته عیوضلو، سنگ بنای شورای فقهی بانکداری اسلامی در بانک توسعه صادرات گذارده شد و پس از فعال شدن این سازوکار در بانک مرکزی، این حوزه فعالیت نیز به آن بانک منتقل شد.

وی همچنین به دریافت مجوز انتشار اوراق سپرده ارزی توسط بانک توسعه صادرات در شرایط تحریم اشاره کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  29  =  33