توصیه مدیرعامل بانک پاسارگاد برای کاهش تورم

مدیر عامل بانک پاسارگاد گفت: برنامه های متداول و سیاست های پولی سنتی در رابطه با کنترل تورم پاسخگو نیست.

به گزارش ریسک نیوز،مجید قاسمی مدیر عامل بانک پاسارگاد در مورد سیاست های پولی دولت برای کاهش نرخ تورم به موج گفت: هم اکنون شرایط اقتصادی ما به گونه ای نیست که سیاست های معمول و توصیه شده برخی از نظریات اقتصادی، جوابگوی آن باشد.

*اقتصاد ایران نیازمند اقدامات ویژه
وی افزود: اقتصاد کشور ما در حال حاضر، اقدامات خاص و ویژه ای را می طلبد که این اقدامات خاص و ویژه بیشتر به یک برنامه تثبیت اقتصادی نزدیک تر است تا به یک برنامه ای که مبتنی بر تضعیف ارزش پول ملی بدون مطالعات جدی باشد.

*برنامه های متداول جوابگوی شرایط اقتصادی ما نیست
مدیر عامل بانک پاسارگاد با بیان اینکه، شرایط اقتصادی کشور شرایطی نیست که برنامه های متداول را برای آن پیشنهاد کرد، به انتشار اوراق مشارکت که یکی از سیاست های اتخاذ شده در بخش مالی برای کنترل تورم است، اشاره کرد و گفت: هم اکنون اینقدر اوراق مشارکت چاپ شده که باعث سرکوب تولید در بخش اقتصادی شده است .

*انتشار اوراق مشارکت موجب تشدید رکورد شد
وی عنوان کرد: انتشار اوراق مشارکت اندازه ای دارد، درست است که اوراق مشارکت یکی از ابزارهایی است که می تواند کنترل تورم کند اما دراقتصاد ایران انتشار بیش از حد اوراق مشارکت باعث تشدید رکود شده است.

*روند فزاینده تورم کند نشده است
قاسمی به همزمانی رکود عمیق و تورم سنگین در اقتصاد ایران اشاره کرد و خاطر نشان کرد: هنوز آثار قطعی که روند فراینده تورم کند شده باشد، وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه، شاخص های خرده فروشی و کالاهای مصرفی در روستاها اعلام نمی شود، گفت: ما فقط شاخص کالاها و خدمات مصرفی در شهر را داریم و اطلاعاتی که از روستاها بدست آمده، نشان می دهد که روند تورم روستاها فزاینده است.
مدیر عامل بانک پاسارگاد تصریح کرد: واقعا در این مسئله که روند فزاینده تورم متوقف شده، جای تردید جدی وجود دارد، ضمن به اینکه سایر شاخص ها نیز لزوما چنین چیزی را نشان نمی دهد.

*سیاست های پولی سنتی برای کنترل تورم پاسخگو نیست
او تاکید کرد: با توجه به اینکه اقتصاد کشور با رکود جدی مواجه است، قطعا اعمال سیاست های پولی سنتی در رابطه با کنترل تورم پاسخگو نیست.
وی با بیان این مطلب که، رابطه تاثیرگذاری سیاست های پولی در کشور با بخش حقیقی اقتصاد رابطه بسیار شکننده ای شده است، گفت: اگر نگوئیم که این رابطه اثر گذاری سیاست های پولی در بخش اقتصاد واقعی قطع شده، قطعا می توان گفت که کم اثر بودن این سیاست ها را می بینیم. بنابراین نمی توانیم از طریق سیاست های متداول وضع اقتصاد را به سمت بهبود هدایت کنیم.

*توصیه صریح قاسمی برای کاهش نرخ تورم
وی گفت: آنچه که هم اکنون می توان توصیه کرد، این است که قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را کاهش دهیم در واقع باید برای کاهش قیمت کالاهای تولیدی، اجزا و عوامل تولید را پایین بیاوریم یا حداقل قیمت عوامل تولید را تثبیت کنیم که بیشتر از این بالا نرود.
وی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار خبرگزاری موج مبنی بر اظهارات وزیر اقتصاد بر اینکه طی 40 سال گذشته بانکها سودی به مردم ندادند بلکه همیشه سود بانکی در اقتصاد ایران منفی بوده است، در مورد بازنگری در بسته پولی گفت: بهترین پاسخ را به این سوال جناب آقای دکتر سیف دادند که درست است نرخ سود بانکی علی رغم بالا بودن نرخ تورم، پایین است اما اکنون اگر بخواهیم نرخ سود بانکی را بالا ببریم، قیمت تمام شده پول در شبکه بانکی کشور زیاد می شود و تسهیلاتی که باید به بنگاه های اقتصادی داده شود، با نرخ بیشتری اعطا خواهد شد.
وی ضمن بیان اینکه، همین نرخ موجود تسهیلات بانکی نیز توسط فعالین اقتصادی جای گله دارد، گفت: البته اکنون بانکها چاره ای ندارند چون قیمت تمام شده پول آنها زیاد است.
وی گفت: دامن زدن به این موضوع در این شرایط به مصلحت نیست آنچه که رئیس کل بانک مرکزی فرمودند این بوده است که باید تلاش شود تا نرخ تورم کاهش پیدا کند و بنده هم با این نظر بسیار بسیار موافقم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  2  =  4