کاهش تورم و نقدینگی اولویت‌های بانک مرکزی/ رشد اقتصادی ۳ درصدی سال۹۳

رئیس کل بانک مرکزی اولویت‌های بانک مرکزی را کاهش رشد نقدینگی و تورم اعلام و پیش بینی کرد که رشد اقتصادی ایران در سال ۹۳ به ۳ درصد برسد.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از مهر ولی الله سیف در حاشیه نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در گفتگو با بلومبرگ اولویت های اصلی بانک مرکزی را کاهش تورم و نقدینگی اعلام کرد و با اشاره به رکود اقتصادی کشور گفت: ایران با رکود تورمی مواجه است و سیاست های انبساطی مالی و پولی کمکی به رشد اقتصادی نمی کند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران افزود: بانک مرکزی قصد دارد که منابع مالی به فعالیت های تولیدی اختصاص دهد تا وضعیت فضای اقتصادی بهبود یابد و اثر سیاست های پولی انقباضی بر رشد اقتصادی کاهش یابد. 

وی با پیش بینی اینکه رشد اقتصادی در سال جاری پائین خواهد بود، نرخ آن را در سال گذشته منفی 5.4 درصد ذکر و بیان کرد: احتمال دارد که نرخ رشد اقتصادی ایران برای سال 93 به 3 درصد برسد.

سیف با اعلام اینکه نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جاری براساس پیش بینی های بانک مرکزی صفر خواهد بود، عنوان کرد: دولت روحانی معتقد به تفکیک سیاست‎های پولی و مالی است و این موضوع باعث استقلال بیشتر بانک مرکزی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: برای مهار تورم در حال تغییر سیاست‌هایی هستیم که در دولت پیشین ایران اتخاذ و منجر به رشد نقدینگی شده است.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌ای در مسکن‌سازی برای افراد فقیر گفت: منابع بسیاری به اجرای این پروژه اختصاص یافت که 40 درصد حجم نقدینگی مربوط به آن است.

سیف اعلام کرد: طی 12 ماه پیش از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهوری، ریال بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد و از آن زمان تاکنون حدود 20 درصد از ارزش خود را بازیافته است، در عین حال هم اکنون بازار ارز ایران نسبتا وضعیت باثباتی دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

73  −  66  =