تفاهم‌نامه جدید همکاری بورس و بانک مرکزی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه به زودی تفاهم نامه توسعه همکاری بورس و بانک مرکزی منعقد می شود، یکی از راه‌های توسعه بازار را تدوین و اجرای سیاست‌های مناسب برای حذف بازارهای کاذب اعلام کرد و گفت: باید فرصتی فراهم شود تا سرمایه‌های مردم به جای هجوم برای خرید و فروش ارز و مسکن به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

به گزارش ریسک نیوز،از مهر، علی صالح آبادی امروز در شانزدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه که با محوریت توسعه تامین مالی از طریق بازار سرمایه با تاکید بر بازار اولیه برگزار شد، راهکارهای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق این بازار را تشریح کرد و گفت: امروز رشد بازار سرمایه به‌ حدی رسیده است که بتواند نقش پر رنگ‌تری در تامین مالی نسبت به گذشته ایفا کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد حضور خود در جلسه اخیر هیات دولت اظهار داشت: نگرش مثبت رئیس‌جمهوری و اعضای تیم اقتصادی دولت، همگی حاکی از کمک به بازار سرمایه و توسعه آن، تقویت بخش خصوصی و حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و مطالبات همیشگی بازار سرمایه دارد. 

وی با بیان اینکه حمایت رئیس‌جمهور و همگرایی تیم اقتصادی دولت، پشتوانه بسیار مناسبی است تا بازار سرمایه را با قدرت به جلو ببرد، به نگاه مثبت بانک مرکزی به بازار سرمایه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: هماهنگی بانک مرکزی، پشتوانه محکمی برای رشد بازار سرمایه در کنار بازار پول است.

صالح آبادی با بیان اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی شناخت خوبی از بازار سرمایه دارد، گفت: سیف در دوران مدیریت خود در بانک اقتصاد نوین هم با بازار سرمایه تعامل و ارتباط مطلوبی داشت و قرار است تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان بورس و این بانک برای توسعه همکاری‌ها به امضا برسد.

سخنگوی سازمان بورس به نشست خود با رییس بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: در این جلسه در خصوص 40 موضوع اساسی، مرتبط با دو بازار گفتگوهایی انجام شد که امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه مشترک، بتوان همکاری‌های دو جانبه را گسترش داد.

سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ در بحث تامین مالی مدنظر هستند، اما از این بین، مجموعه‌ها و بنگاه‌های کوچک نمی‌توانند از بازار سرمایه تامین مالی کنند، زیرا در این بازار تامین مالی ازطریق اوراق بهادار انجام می‌شود و انتشار این گونه اوراق به دلیل نیاز به ضامن، تبلیغ و … برای بنگاه های کوچک مقرون به صرفه نیست. بنابراین این گونه بنگاه‌ها به سمت بازار پول سوق پیدا می کنند.

وی به بنگاه‌های متوسط و بزرگ اشاره کرد و گفت: بنگاه‌های بزرگ به دلیل بالا بودن حجم اوراق بهادار امکان تبلیغ و بازاریابی دارند، به همین علت ورود آنها به بازار سرمایه توجیه اقتصادی دارد.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: البته بنگاه های متوسط و کوچک نیز می‌توانند از فرصت فراهم‌شده در بازار فرابورس به جای انتشار اوراق با درآمد ثابت بهره گیرند و وارد این بازار شوند.

صالح‌آبادی به ضرورت تنوع بخشی در ابزارهای مالی اشاره کرد و اظهار داشت: برای جذب سلیقه‌های مختلف، طراحی و ارائه طیف وسیعی از ابزارها ضروری است که باید ابزارهای متناسب با ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران طراحی شود.

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه یکی از راه‌های توسعه بازار، تدوین و اجرای سیاست‌های مناسب برای حذف بازارهای کاذب است، افزود: باید فرصتی فراهم شود تا سرمایه‌های مردم به جای هجوم برای خرید و فروش ارز و مسکن به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

وی اظهار داشت: توسعه تامین مالی باید به عنوان یک سیاست مورد توجه قرار گیرد که در این راستا، لازم است در نرخ گذاری‌ها، انعطاف داشت (به عبارتی دیگر، برخی از حوزه ها را تجاری کرد اما در تعیین نرخ گذاری ها باید از نرخ گذاری دستوری پرهیز کرد و در این خصوص انعطاف لازم را داشت.)

صالح‌آبادی به برخی مشکلات در مورد تامین مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تامین مالی از ابزارهایی با در آمد ثابت، هم‌اکنون در این بازار وجود دارد، اما در قانون تجارت فعلی، محدودیت‌هایی وجود دارد که به عنوان مثال، این قانون فرایند افزایش سرمایه را بسیار طولانی کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات فوق، باید قانون تجارت اصلاح شود تا شرکت‌ها بتوانند در شرایط  مثبت، تامین مالی لازم را ازطریق بازار سرمایه انجام دهند، به اهمیت سیاست‌های مالیاتی اشاره کرد و گفت: با ابزار مالیات می‌توان سرمایه‌ها را در اقتصاد هدایت کرد.

وی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، با ابزار مالیات سمت و سوی سرمایه‌گذاری تنظیم می‌شود، بدون آنکه نیازی به رفتار دستوری وجود داشته باشد. بنابراین، ابزار مالیاتی در جهت گیری سرمایه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

سخنگوی سازمان بورس به اهمیت تقسیم سود در تامین مالی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: آنچه که هم‌اکنون درخصوص تقسیم سود وجود دارد، به دور از نگاه بلندمدت و آینده‌نگری شرکت‌هاست و بعضا سهامداران در صدد دریافت حداکثری سود هستند، غافل از آنکه در میان‌مدت و بلندمدت این شیوه تقسیم سود می‌تواند مشکلاتی را برای شرکت‌ها ایجاد کند.

صالح‌آبادی تاسیس هلدینگ‌ها را برای جذب مشارکت حداکثری مردم بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و افزود: این شرکت‌ها می توانند چرخش‌های سرمایه گذاری خوبی را در کشور ایجاد کنند.

وی همچنین به تمرکز مالکیت در شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: تمرکز مالکیت در کشور ما بسیار بالاست، اما سهامداران عمده می‌توانند با واگذاری بخشی از سهام خود، تامین مالی لازم را ازطریق بازار سرمایه انجام دهند.

سخنگوی سازمان بورس افزود:  با تامین مالی ازطریق بازار سرمایه، علاوه بر اینکه طرح‌های توسعه‌ای به بهره‌برداری می‌رسند، می‌توان طرح‌هایی را که دارایی پیش‌بینی سود هستند را عرضه عمومی کرد که این روند، قدرت مانوری است که بازار ثانویه به بازار اولیه می دهد.

صالح آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات اوراق با درآمد ثابت پرداخت و افزود: ضمانت و نرخ ثابت، ازجمله مشکلات اوراق با درآمد ثابت است، به‌گونه‌ای که شرکت ها، برای ضمانت باید فرایند طولانی را طی کنند علاوه بر اینکه نرخ سوددهی این اوراق باید با نرخ نظام بانکی هماهنگ باشد که این نرخ، قدرت رقابتی آن را کاهش می دهد که برای رفع این مشکل، نیاز هماهنگی با بانک مرکزی است که سطح مشارکت خوبی را برای اوراق با درآمد ثابت ایجاد کرد.

رئیس سازمان بورس به تدوین آیین‌نامه اوراق خزانه اسلامی اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه این اوراق در دستور کار است که امیدواریم تا پایان سال تدوین و به تصویب برسد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به ضرورت، ابزار سلف موازی استاندارد در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با بکارگیری این ابراز، فرصت بیشتری برای تامین مالی شرکت ها در میان و بلندمدت به وجود می آید.

وی اضافه کرد: در بورس کالا، افرادی که منابع مالی دارند و لزوما خریدار نهایی کالا نیستند می‌توانند با طراحی سررسیدهای طولانی سلف، این فرصت را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرد.

سخنگوی سازمان بورس به راه اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برای استفاده هر چه بهتر بازار سرمایه در تامین مالی، نیاز به همفکری و ارائه نظرات و برگزاری جلسات متعدد است که با همگرایی در بدنه دولت، این کارها  عملیاتی می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  ×    =  14