نظارت و رقابتی شدن بازار مهمترین نیاز صنعت بیمه

صنعت بیمه ایران در چند سال اخیر رشد کمی اما نا متعا دلی داشته است. بطوری که در رشد حق بیمه‌های تولیدی سرآمد کشورهای جهان بوده است.ولی از سویی از کمبودها و نارسایی‌ها رنج می‌برد به گفته کارشناسان بیمه نیازمند یک تغییر و تحول بنیادین است تا موانع پیش رو توسعه همه جانبه آن از بین برود.

به گزارش ریسک نیوز،کارشناسان معتقدند اصلاح نظام نظارتی و اصلاح قوانین برای رقابتی کردن بازار و ایجاد شرایط برای حضور بیمه گران خارجی مهمترین مسایلی هستند که برای تحول در صنعت هر چه سریعتر باید اجرایی شود. .

دکتر لطفعلی بخشی مدرس دانشگاه و کارشناس صنعت بیمه   به خبر نگار ریسک نیوز گفت: صنعت بیمه با مشکلات فراوانی مواجه است و برخلاف رشد ارقام و فروش محصولات  بواسطه عقب ماندگی قوانین و به روز نبودن قوانین  دچار روز مرگی شده است.

وی مهم ترین نیاز کنونی صنعت را نخستین طراحی نظام نظارتی موثر، کارآمد و مدرن دانست و افزود:بطور قطع هیچ نظام اقتصادی کارآمدی بدون نظارت نمی‌تواند کارایی مطلوبی داشته باشد. در واقع باید تمام زیربخش‌های این صنعت شامل شرکت‌های بیمه و نمایندگان فروش آنها تحت یک نظام نظارتی کامل باشند تا همه آنها در راستای سیاست‌های کلی صنعت که توسط بیمه مرکزی ایران ارائه کند اعمال شود. از سوی دیگر به دلیل این که صنعت بیمه برای عرضه محصولات خود بطور مستقیم با مردم سروکار دارد باید نظارت دقیقی روی عملکرد آن صورت گیرد.

بخشی  دومین مساله را ،ضرورت رقابتی کردن بازار بیمه دانست و گفت : با وجود رشد صنعت در حق بیمه‌های تولیدی ولی همچنان ضریب نفوذ بیمه در کشور با رقم ۲درصد در سطح پایینی قرار دارد که نیازمند ارتقادر ان  است. در بخش شرکت‌ها نیز متاسفانه در حال حاضر رقابت سازنده‌ای میان آنها وجود ندارد و برخی شرکت‌ها سهم بازار خود را با نرخ‌شکنی افزایش می‌دهند

این کارشناس صنعت بیمه در ادامه گفت : در صورتی که زمینه ورود شرکت‌های خارجی به بازار بیمه ایران فراهم شود میزان رقابت شرکت‌ها برای ارائه خدمات بهتر و ارزان‌تر نیز افزایش می‌یابد. مشارکت فعال در بهسازی و تجدید ساماندهی نظام بیمه‌ای عنوان یکی دیگر از برنامه‌های تحول در صنعت بیمه است که قصد ساماندهی مجدد این صنعت را دارد.در عین حال که حضور بیمه های خارجی می توانتد در شکستن انحصار موجود بازار مثمر ثمر باشد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟