بیمه روزنامه نگاران نیازمند توجه ویزه دولت

بیست پنج هزار عضو صندوق نویسندگان و روزنامه نگاران و هنر مندان همچنان در انتظار اقدام عملی متولیان صندوق بیمه نویسندگان و روزنامه نگاران و هنر مندان هستند.

 

به گزارش پایگاه خبری ریسک نیوز  با وجود اعلام رسمی سازمان تامین اجتماعی و  و وزیر فرهنگ وارشاد مبنی بر حل مشکلات پیش امده برای صندوق ، به نظر می رسد سریال مشکلات  تنها   بیمه گر روزنامه نگاران و هنرمندان همچنان باقیست .

بر اساس |آخرین آمار رسمی سازمان تامین اجتماعی  تاکنون 22 هزار و 779 نفر نویسنده و هنرمند و روزنامه نگار به عضویت این صندوق در آمده اند که از این مقدار بیش از 5 هزار نفر با برخوداری از منابع حاصل از هدفمند سازی یارانه ها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

.با وجود آن که اواخر سال گذشته و  هم زمان با انتصاب هیات مدیره جدید صندوق بیمه  نویسندگان و روزنامه نگاران و هنرمندان از سوی وزیر ارشاد ،مقامات وزارت خانه ارشاد و تامین اجتماعی از توافق برای حل مشکلات این صندوق و تداوم کار آن سخن گفتند اما بنا به اخبار غیر رسمی مدیران جدید صندوق نیز سخن از بروز مشکلات جدید می کنند به گونه ای که روابط عمومی صندوق اعلام کرد : تا اطلاع ثانوی از پذیرش افراد جدید برای بیمه خودداری می‌کند.این در حالیست شرایط رفاهی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران و امنیت شغلی این قشر در ایران، موضوعی است که در بسیاری از دوره‌ها با مشکل مواجه بوده است.

تداوم فعالیت صندوق و عضو گیری برای روزنامه نگاران از آن رو اهمیت دارد که بسیاری از روزنامه نگاران امکان بیمه شدن از طریق رسانه ها را ندارند و بسیاری از رسانه ها برخلاف قانون کار روزنامه نگاران را فقط با حقوق مشخص  و بدون بیمه استخدام می کنند .در چنین شرایطی، بسیاری از خبرنگاران راهی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان شدند، تا با پرداخت نیمی از حق بیمه توسط خود و بقیه‌ی آن توسط این صندوق بتوانند سابقه‌ی خود را در بیمه به ثبت برسانند و از خدمات رفاهی بهره‌مند شوند.

اما 26 شهریورماه  سال گذشته ، مهدی شجاعی – مدیرعامل پیشین صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان – از قطع بیمه‌ی حدود 60 هزار عضو این صندوق توسط سازمان تأمین اجتماعی به‌دلیل بدهی 20 میلیارد تومانی این صندوق به سازمان تأمین اجتماعی خبر داد. او دلیل این بدهی را کسری بودجه شدید صندوق اعلام کرد.

در خصوص ، مهدی شجاعی در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: حاصل این جلسه، این بود که همه‌ی شعبه‌های سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور موظف شدند مانند گذشته، به عموم بیمه‌شدگان صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، خدمات‌دهی بدون کم‌ و کاست بدهند.

او با اشاره به شرایط متقاضیان جدید برای بیمه شدن توسط این صندوق، بیان کرد: درباره‌ی متقاضیان جدید مقرر شد تا بررسی نهایی مسائل، با رعایت محدودیت‌هایی معرفی‌نامه‌های بیمه‌ای از طریق اداره کل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی به همه‌ی شعبات این سازمان فرستاده شود.

بنا به گفته وزیر ارشاد بدهی صندوق به تامین اجتماعی تا کنون به 29 میلیارد تومن رسیده است . و پرداخت این بدهی با توجه به مشکلات مالی وزارت خانه و نبود منابع مالی مشخص صندوق توان پذیرفتن اعضای جدید را ندارد  از همین رو وزیر ارشاد به خبرنگاران گفت : اساسنامه‌ی صندوق حمایت از هنرمندان نیازمند اصلاح است و قصد داریم با تبدیل آن به صندوق اعتباری، امکان انجام فعالیت‌های اقتصادی را نیز فراهم کنیم تا زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات حمایتی این صندوق تدوام داشته باشد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  ×  1  =