بیمه خبرنگاری، چتر حمایتی که بر سر همه خبرنگاران نیست

بیمه خبرنگاری، چتر حمایتی و پشتوانه ای است که برخورداری از این حق این روزها برای بسیاری از خبرنگاران به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایرنا خبرنگاران در زمره اقشاری هستند که بیش از آنکه بدنبال مطالبات خود باشند، به مشکلات دیگر اقشار جامعه می پردازند.

امروز روز خبرنگار نیست، روز تجلیل از خبرنگاران برتر هم نیست، اگرچه حتی در چنین روزهایی نیز خبرنگاران کمتر فرصتی برای بازگو کردن مشکلات خود پیدا می کنند.

این مطلب بهانه ای است برای بیان یکی از مشکلات مهم خبرنگارانی که پشتوانه ای برای فعالیت ندارند و انگیزه آنان برای ادامه کار فقط عشق خدمت به مردم، کشور و نظام است.

خبرنگاران بدلیل مشغله زیاد و دوندگی هایی که از ویژگی های ذاتی شغل آنان است، کمتر فرصت پیدا می کنند بدنبال پیگیری مطالبات و حقوق خود که تضمینی برای آینده شغلی آنان است، باشند.

این قشر تنها داشتن چتر حمایتی بیمه را تضمینی برای آینده خود می دانند که برای تحقق این خواسته نیز با کم لطفی روبه رو می شوند.

در سالهای اخیر تنها مرجع اصلی برای بیمه خبرنگاران ثبت و تایید اطلاعات آنان در سایت ˈسمانˈ بود که خبرنگاران با ارائه مدارک خبرنگاری خود با سابقه دوسال فعالیت، عضو صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان برای قرار گرفتن زیر چتر حمایتی بیمه می شدند.

اما از حدود شهریور سال 92، صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به اعضای جدید این صندوق خدمات بیمه ای ارائه نمی دهد و اعضای این صندوق هر روز چشم انتظارند تا پس از دو سال کار پیاپی بتوانند بیمه شوند.

یک کارشناس وزارت ارشاد در گفت و گوی تلفنی با گزارشگر ایرنا در شهرکرد گفت: بیمه خبرنگاران از طریق این صندوق تا اطلاع ثانوی قطع شده است و رسانه ها و مطبوعات خودشان باید خبرنگاران را بیمه کنند.

این کارشناس که خواست نامش ذکر نشود، دلیل اصلی قطع بیمه خبرنگاران را بدهی این صندوق به تامین اجتماعی عنوان کرد.

وی گفت: در چند سال اخیر بدهی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به سازمان تامین اجتماعی بدلیل کسری بودجه افزایش یافته است.
 کارشناسان و مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد در مصاحبه های خبری خود در اسفند سال 92، بدهی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان به تامین اجتماعی را 200 میلیارد ریال اعلام و آن را مانع از تداوم بیمه خبرنگاران عنوان کردند.

شغل خبرنگاری از نظر درآمد در شرایط حداقلی قرار دارد و با توجه به مشکلات بودجه ای رسانه ها، تضمین شغلی آنان نیز ضعیف است.

در چنین شرایطی، برخورداری از بیمه حداقل انتظاری است که قشر خبرنگار از مسوولان دارند و امید این قشر از مسوولان در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ نامگذاری شده، توجه بیشتر به بخش فرهنگ و فعالان این عرصه بخصوص خبرنگاران است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  3  =  2