کارت هوشمند به جای دفترچه تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: دفترچه های تامین اجتماعی در مراکز ملکی این سازمان از سه ماه آینده حذف و کارت هوشمند جایگزین آن می شود.

به گزارش ریسک نیوز،«سیدتقی نوربخش» روز سه شنبه در آستانه هفته تامین اجتماعی (19 تا 25 تیر) در یک نشست خبری این مطلب را اعلام کرد.

وی افزود: دفترچه های تامین اجتماعی در مراکز درمانی ملکی این سازمان برای بیمه شدگان حذف می شود و کلیه اطلاعات درمانی بیمار در این مراکز به صورت ثبت شده با شناسایی هویت بیمه شده از طریق کارت هوشمند ارایه می شود و دیگر نیازی به دفترچه تامین اجتماعی نیست.

به گزارش بولتن نیوز،وی با اشاره به اینکه حذف فرانشیز مستمری بگیران در قالب نظام اجرا و فاصله زمانی مقرر بابت مطالبات مراکز درمانی تامین اجتماعی را از دیگر برنامه های مهمی عنوان کرد که امسال اجرایی می شود.

نوربخش همچنین تصریح کرد: مطالبات تمام مراکز مختلف درمانی از تامین اجتماعی در سال 92 پرداخت شده است و همچنین امسال برخی مطالبات نیز تا پایان اردیبهشت از سوی این سازمان تسویه شده است.



** بیمه کارگران ساختمانی متوقف نشده است

وی با بیان اینکه بیمه کارگران ساختمانی امسال متوقف نشده است، افزود، کارگران ساختمانی که دارای کارت مهارت حرفه ای هستند در صورت مشغول به کار بودن باید بیمه شوند.

نوربخش اظهار داشت: براساس قانون تامین اجتماعی 800 هزار نفر از کارگران ساختمانی تا پایان برنامه 5 ساله توسعه باید بیمه شوند. 

در سال گذشته 200 هزار کارگر ساختمانی بیمه شدند.

وی در پاسخ به اظهارات رییس انجمن صنفی کار مبنی بر اینکه بیمه اجباری کارگران ساختمانی استان های آذربایجان شرقی، لرستان و بوشهر متوقف شده است، گفت: بیمه کارگران ساختمانی متوقف نشده و افراد همچنان تحت پوشش هستند، اما اگر منظور از این پرسش، افزایش سقف افراد تحت پوشش است، باید گفت در این باره مشکل قانونی وجود دارد، زیرا دولت مکلف شده براساس قانون برنامه پنجم توسعه تا 800 هزار نفر را تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی ببرد. 

نوربخش تصریح کرد، البته در حال مشارکت برای تدوین و اصلاح این قانون هستیم تا هم این سقف برداشته شود و هم منابع مالی آن لحاظ شود. 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: سال گذشته 600 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه بودند که این رقم تا پایان سال 92 به 200 هزار نفر رسید و می توان گفت سقف در نظر گرفته شده کامل شد و اکنون سهمیه بسیار کمی باقی مانده است. 



** قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از شش به 9 ماه بار مالی دارد 

نوربخش درباره قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از شش به 9 ماه و فعالیت بیمه ای مربوط به آن افزود: بار مالی اجرای این قانون 260 میلیارد تومان است که اگر تخفیف پیدا کند و توسط دولت پرداخت شود، سازمان آمادگی اجرای آن را دارد. 

وی گفت: پوشش بیمه ای مرخصی زایمان تا شش ماه در تعهد تامین اجتماعی است و درباره پوشش تا 9 ماه دولت باید بار مالی آن را تامین کند تا اجرایی شود. 



** 10 هزار زن سرپرست خانوار بیمه می شوند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره اقدامات تامین اجتماعی در راستای تحقق وعده های بیمه ای دولت برای زنان افزود: از جمله این وعده ها، بیمه زنان خانه دار است که اکنون در حال انجام بوده و این قشر می توانند با پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار بگیرند زیرا این بیمه اختیاری است. 

نوربخش با بیان اینکه سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان برای بیمه 200 هزار زن سرپرست خانوار پیش بینی و محقق شد، ادامه داد: اما امسال 10 میلیارد تومان بودجه برای بیمه زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده که این مبلغ مناسب نبوده و تکافوی نیاز را نمی کند و برای پوشش 10 هزار زن سرپرست خانوار کافی نیست. 



** مستمری بگیران تامین اجتماعی بن ویژه رمضان ندارند

وی در رابطه با برنامه های این سازمان برای پرداخت بن ویژه به مستمری بگیران به مناسبت ماه مبارک رمضان و هفته تامین اجتماعی گفت: در سال 93، سازمان 50 درصد حق بن خواروبار و مسکن را برای بیمه شدگان افزایش داد، اما برای هفته تامین اجتماعی بن ویژه ای را پیش بینی نکردیم. 

نوربخش تاکید کرد: باید گفت از جمله مسوولیت های سازمان، ایجاد مزیت هایی به حق برای مستمری بگیران است که از جمله آنها می توان به افزایش 25 درصدی حقوق و دستمزد، کمک به بیمه تکمیلی، افزایش 50 درصدی حق خواروبار و مسکن و حذف فرانشیز در مراکز طرف قرارداد و ایجاد مسکن امید اشاره کرد که امسال محقق خواهد شد. 

** تلاش تامین اجتماعی برای به حداقل رساندن زحمت تایید نسخ دارویی

وی همچنین در زمینه مشکلات بیماران خاص برای تایید نسخ دارویی آنها گفت: همواره در تلاش هستیم تا زحمت بیماران خاص را در باره تایید نسخ آنها به حداقل برسانیم، البته توزیع داروهای بیماران خاص در داروخانه های ویژه انجام می شود و عامل سازمان تامین اجتماعی در این داروخانه ها مستقر است و با سیستم آنلاین ما نسخ را تایید می کند تا دیگر بیمه شده نیازی به خروج از داروخانه نداشته باشد. 



** طلب 90 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره مطالبات این سازمان از دولت گفت: به دلیل ارائه خدمات جدید هیچگاه بدهی دولت به سازمان به صفر نمی رسد و علیرغم اینکه مسوولان دولت قبل اعلام کرده بودند این مطالبات تسویه شده، اما 54 هزار میلیارد تومان بدهی از دولت قبل به دولت جدید منتقل شد. 

نوربخش افزود: تا پایان سال 92 بدهی دولت به سازمان 60 هزار میلیارد تومان بود، طی چند ماه ابتدایی امسال 17 میلیارد تومان بدهی جدید به آن اضافه شد و 15 هزار میلیارد تومان از محل سود اوراق مشارکت نیز به سازمان پرداخت نشده و در واقع می توان گفت مجموع مطالبات تامین اجتماعی از دولت تاکنون به 90 هزار میلیارد تومان رسیده است. 

وی به ارائه راهکارهای پیش رو برای تسویه این بدهی پرداخت و ادامه داد: یک راهکار، پرداخت نقدی است که اکنون به دلیل تحریم های ظالمانه و شرایط اقتصادی موجود، امکان آن وجود ندارد اما سعی می کنیم این مطالبات در بودجه سنواتی سازمان از طریق تهاتر لحاظ شود و دولت بخشی از اموال غیرنقدی خود را بابت بدهی ها به سازمان منتقل کند. 

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، اکنون بخشی از مطالبات از محل هدفمندی یارانه ها در حال پرداخت است که مبلغ آن به دو هزار میلیارد تومان می رسد. 



** بیش از 39 میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی 

نوربخش با بیان اینکه سازمان اکنون بیش از 39 میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، گفت: از این تعداد دو میلیون و 200 هزار نفر مستمری بگیر اصلی و دو میلیون و 400 هزار نفر مستمری بگیران تبعی تامین اجتماعی هستند. 

وی ادامه داد: همچنین بیمه شدگان اجباری تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هشت میلیون و 800 هزار نفر و بیمه شدگان مشاغل آزاد، اختیاری، خاص و توافقی چهار میلیون نفر هستند. 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سعی کردیم برای نخستین بار بودجه سازمان را قبل از آغاز سال به تصویب برسانیم، ادامه داد: با توجه به تغییرات مدیریتی دولت و بحث تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی که در شش ماهه دوم سال گذشته بود، در 27 اسفند 92 بودجه سازمان به تصویب رسید که این رقم بیش از 46 هزار میلیارد تومان است که یک چهارم کل بودجه جاری کشور را شامل می شود. 



** مهمترین برنامه های سازمان تامین اجتماعی در سال 93

نوربخش به اعلام مهمترین برنامه های سازمان تامین اجتماعی در سال 93 پرداخت و گفت: تدوین برنامه راهبردی سازمان تامین اجتماعی از جمله اولویت های ما در سال جاری است که این امر از دو ماه پیش آغاز شده است. 

وی افزود: تدوین ساختار جدید سازمان تامین اجتماعی که سالها بدون تغییر باقی مانده بود و همچنین تدوین بودجه مبتنی بر عملکرد سازمان در سال 94، از دیگر برنامه های تامین اجتماعی است. 



** بازگشایی مجدد موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی

نوربخش از بازگشایی موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی همزمان با آغاز هفته تامین اجتماعی(از 19 تا 25 تیر ماه) خبر داد و گفت: این موسسه در دولت گذشته تعطیل شده بود، به هرحال باید در نظر داشت که تامین اجتماعی یک سازمان بیمه ای، اقتصادی و اجتماعی است که در هر سه حوزه حرکت می کند و امیدواریم با احیای موسسه عالی پژوهش، زمینه حضور نخبگان بیمه ای و اجتماعی و اقتصادی در تصمیم سازی های سازمان فراهم شود. 

وی با بیان اینکه ساخت 26 مرکز درمان سرپایی در 26 استان کشور و ساخت سه بیمارستان لنگرود، دزفول و یزد در سال جاری آغاز خواهد شد، افزود: پنج بیمارستان عسلویه، زابل، ایلام، بیرجند و کرمان نیز آماده بهره برداری بوده و امسال راه اندازی خواهند شد. 

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی موفق شد امسال ماده 96 قانون تامین اجتماعی را که افزایش 25 درصدی حقوق و دستمزد مستمری بگیران بر اساس نرخ تورم است را به اجرا دربیاورد و این اقدام برای نخستین بار از اول فروردین 93 انجام شد. 

** ایجاد ایمنی محیط کار با همکاری تامین اجتماعی دوباره احیا می شود

نوربخش درباره کمک سازمان تامین اجتماعی برای دو کارگر مترو که هفته گذشته در حین کار کشته شدند نیز گفت: پرداخت غرامت از کار افتادگی جز مزایای بیمه ای است و مسایل مربوط به برقراری مستمری فوت این کارگران را پیگیری می کنیم اما این امر مستقیما به سازمان تامین اجتماعی ارتباطی ندارد زیرا ایمنی محیط کار بسیار مهمتر از ابعاد مالی آن است. 

وی افزود: پیشتر سازمان تامین اجتماعی برای ایجاد ایمنی محیط با برخی دستگاه های مربوط همکاری و مشارکت های لازم را داشت و در این امر سرمایه گذاری می کرد، اما این اقدام طی هشت سال گذشته متوقف شد که قصد داریم آن را احیا کنیم. 

بر اساس این گزارش، نمایشگاه عکس هفته تامین اجتماعی پس از پایان نشست خبری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با حضور خبرنگاران افتتاح شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  6