تلاش داعش برای سطیره بر فرات

گروهک تروریستی داعش سلطه خود را بر حوضه رود فرات – از سوریه تا عراق – و نیز بر تاسیسات نفتی دو کشور گسترش داده و بر امکان تقویت منابع مالی خود از طریق نفت افزوده است.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از العالم، گروه داعش که به رهبری ابوبکر البغدادی "اعلام خلافت" کرده، موفق شده است بعد از سلطه بر شهر الرقه و نیز الموحسن، البوکمال، المیادین و مناطق روستایی در دیرالزور در همه جهات آن شرقی ، غربی، شمالی و جنوبی، کنترل حوضه رود فرات را نیز که از سوریه شروع شده، در دست بگیرد و بدین ترتیب سلطه خود را بر مناطق مرزی با عراق از سمت الانبار که مقر اصلی گروه داعش در عراق به شمار می رود، گسترش دهد.

عناصر گروه داعش همچنین چند روز پیش شهر القائم در مرز عراق و سوریه و نیز شهر "راوه" و دو شهر دیگر واقع در امتداد رود فرات در استان الانبار در غرب عراق را تحت سلطه خود درآوردند و خود را به شهرهای " براونه " و " هیت " و نیز شهر فلوجه در ورودی غربی شهر بغداد رساندند.
همچنین عناصر گروه تروریستی داعش شهر " عانه " را به تصرف خود درآوردند و عناصر این گروه بعد از عقب نشینی همه گردان های ارتش عراق ، به سمت شهر " حدیثه " با هدف تحت کنترل درآوردن این شهر پیشروی کردند ، ولی هنوز علت عقب نشینی نیروهای عراقی از این شهر مشخص نشده است.
یک منبع امنیتی اعلام کرد که عناصر وابسته به گروه داعش بعد از خروج نیروهای ارتش و پلیس از شهرهای "راوه" و "عانه" دراین شهرها مستقر شدند.
منبع یاد شده افزود: عناصر مسلح کنترل مراکز پلیس این دو شهر را در دست گرفته اند ، بدون اینکه درگیری های قابل توجهی روی دهد.
یک افسر وابسته به نیروهای گارد مرزی عراق گفت " از مواضع خود به سمت شهر راوه عقب نشینی کردیم".
بدین ترتیب، عناصر گروه داعش، سلطه خود را بر نوار مرزی از شهرها و روستاها به سمت رود فرات که طول آن 700 کیلومتر است، گسترش داده و مرزهای دو کشور عراق و سوریه را درنوردیده و بر مناطق مهم و حیاتی به ویژه برای عراق سلطه یافته است.

عناصر گروه داعش توانسته اند سدهای آب را نیز تحت سلطه خود درآورند، آن هم در شرایطی که نگرانی هایی درخصوص احتمال ویران کردن سدها وجود دارد، چرا که در گذشته تهدیداتی درخصوص تخریب سدها و ویران کردن شهرها یا غرق شدن آن ها درآب سد وجود داشت.
به نظر می رسد که این عملیات داعش، از پیش برنامه ریزی شده بود چرا که این گروه فعالیت نظامی خود را بر مناطق " حوضه فرات " متمرکز کرده است.
این گروه تروریستی فعالیت خود را از منطقه الانبار شروع کرده و بعد از آن به سمت شرق سوریه پیشروی کرده است و با انجام عملیات نظامی، برخی از گروه های هم پیمان سابق خود را که قبلاً کنترل دیرالزور و ریف آن را در دست داشتند، طرد کرده و از برخی از این گروه ها به ویژه گروه های مستقر در شهرهای ریف دیرالزور بیعت گرفته و درنتیجه توانسته برخی از این مناطق را به هم متصل کند و به مناطق داخل عراق ارتباط بدهد و سلطه حوض رود فرات را در دست بگیرد تا به هدف استراتژیکی که از سال 2010 تلاش خود را برای رسیدن به آن آغاز کرده بود، برسد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  +  1  =