۹۵ درصد هزینه داروی یک میلیاردی بیماران متابولیک پرداخت می‌شود

معاون سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ۹۵درصد هزینه داروی ۱۰۰میلیونی بیماری متابولیک پرداخت می‌شود،بر ضرورت استفاده از داروهای ایرانی تاکید کرد و گفت: مثلاً یک داروی «ام اس» خارجی یک میلیون تومان است ولی داروی ایرانی آن مجانی است.

به گزارش ریسک نیوز،عبدالهی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، درباره برخی مباحث از جمله اعتراض بیماران در زمینه مصرف داروهای خارجی اظهار داشت: وضعیت دارو یک معادله چندین متغیره است. همان تفاهم نامه ای که با بیمه‌ها داشتیم برای سال 93 نیز تمدید شد. ولی اتفاق دیگری در این میان رخ داد و آن اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود که ما را به عنوان دولت موظف پایبندی به نظام ژنریک و حمایت بیشتر از داروهای تولید داخل می‌کرد، در حالیکه بیماران مطالبه تداوم داروهای خارجی همیشگی خود را دارند.

دارو خودرو نیست

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو ادامه داد: بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج، داروهای معادل و ژنریک دارند. ما پوشش داروهای خارجی این افراد را کمتر کردیم، اما حذف نکردیم. چون می‌دانستیم بعضی از بیماران خاص نمی‌توانند داروی خود را تغییر دهند. دارو خودرو نیست که بگوییم تا اکنون خودروی خارجی سوار می‌شدم از این به بعد خودروی ایرانی سوار می‌شوم. بیماری که بخواهد داروی خارجی مصرف کند، بخشی از هزینه‌هایش را خود و بخشی را بیمه‌ها پرداخت می کند. ولی اگر داروی ایرانی مصرف کند در حد رایگان خواهد بود. براین اساس با اجرای این سیاست با اعتراض شدید بعضی از بیماران که حاضر نبودند داروی ایرانی مصرف کنند، مواجه شدیم.

هنوز هزینه درمان بیماران کمرشکن است

عبدالهی اصل بیان داشت: این بیماران اعتراض کردند که داروهای خارجی ما مجانی بوده است. به همین دلیل اخیراً وزیر بهداشت و درمان طی ابلاغیه ای به سازمان غذا و دارو خواست که داروی آنها را هم تحت پوشش قرار دهد و از روش‌های دیگری برای ترویج مصرف داروهای تولید داخل استفاده کند. در مورد بعضی از بیماری‌های صعب العلاج پوشش‌هایمان را بیشتر کردیم و بعضی از داروها ارزان تر شده است. در مورد بعضی از داروهای بیماران غیرخاص (بیماران متابولیک) که پرداخت‌های کمرشکنی دارند، سعی کردیم با این روش، پرداخت‌شان را نسبت به سال قبل پایین‌تر بیاوریم ولی هنوز هم هزینه درمان این بیماران کمرشکن است.

داروی یک میلیونی خارجی در برابر داروی مشابهه ایرانی رایگان

وی گفت: برای داروهای ضد سرطان و بعضی از بیماری‌ها مابه التفاوت داروی ایرانی و خارجی خیلی زیاد است. در مورد بیماری «ام اس» یا برخی سرطان‌ها علی رغم پوشش هر دو نوع تولید و وارداتی اگر بیمار یا پزشک وی خواهان انواع خارجی باشند بیمار مجبور به پرداخت یک میلیون تومان ماهانه است، در حالیکه نوع ایرانی آن مجانی است.

بیمارانی که ماهانه 100 میلیون تومان هزینه دارو متقبل می‌شوند

عبدالهی اصل خاطرنشان کرد: درمان برخی بیماریها بسیار گران است به عنوان مثال در حال حاضر هزینه درمان یک بیمار متابولیک برای هر یک ماه و نیم، حدود صد میلیون تومان است. که سازمان دارو و غذا 95 درصد را پوشش می‌دهد. بیمار 5 میلیون باید پرداخت کند اما این مبلغ برای بسیاری از مردم بسیار سنگین است و ما هم بودجه برای پوشش بیشتر نداریم. این نشان می‌دهد میزان درخواست مردم از حوزه سلامت هیچ وقت انتها ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  46  =  55