ساعت کار پرستاران دو برابر شد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه با اجرای طرح تحول سلامت،کار ۱۵۰ ساعته پرستاران در ماه به ۳۰۰ ساعت رسیده است، ولی هنوز دفترچه تعرفه خدمات پرستاران اجرایی نشده است، از افزایش مهاجرت پرستاران کشور به اروپا خبر داد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از افکارنیوز، عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با یادآوری اجرایی شدن طرح نظام سلامت و افزایش حجم مراجعات مردم به بیمارستان‌های دولتی،‌ اظهار داشت: در این شرایط فعالیت پرستاران چند برابر شده و نبود حمایت‌های لازم در این میان منجر به مهاجرت بیش از پیش آنها می‌شود.

وی با تاکید بر سختی‌ کار پرستاران در کشور، افزود: بدون‌شک سنگین‌ترین کار در مراکز درمانی برعهده پرستاران است و این قشر از فشار زیاد کاری رنج می‌برند و همین مسایل مشکلاتی را در حوزه فعالیت آنها پدید می‌آورد.

فتاحی، با تاکید بر اینکه تعداد پرستاران بر اساس تخت‌های بیمارستان و بیماران، خارج از حد استاندارد است، ادامه داد: هر پرستار باید از تعداد مشخصی بیمار مراقبت کند که این امر در کشور به دلیل کمبود پرستار افزایش یافته است و هر پرستار باید تعداد بی‌شماری از بیماران را تحت مراقبت خود قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری اجرای طرح تحول سلامت، به خانه ملت گفت: با توجه به اینکه در اجرای این طرح هزینه‌های درمان به ۱۰ درصد کاهش یافته است، بر این اساس سیل مراجعات به مراکز درمانی دولتی افزایش یافته و به همین جهت حجم کار پرستاران نیز افزایش یافته است.

فتاحی با انتقاد از اجرا نشدن دفترچه تعرفه خدمات پرستاران از سوی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، یادآور شد: در این دفترچه اگر پرستاری در ساعاتی از شب به ارائه خدمات به بیمار مانند گرفتن فشار یا زدن آمپول بپردازد هرکدام از این موارد تعرفه‌گذاری شده و به دریافت دستمزد آنها کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه دفترچه تعرفه خدمات پرستاران اجرایی نشده و همین امر مشکلاتی را برای پرستاران ایجاد کرده است، البته ناگفته نماند که اجرایی شدن این مهم نیز کاری سخت و صعب به شمار می‌رود و از ابتدا نیز بیم آن می‌رفت که شکل اجرایی به خود نگیرد.

فتاحی، با یادآوری تحمیل اضافه‌کاری به پرستاران، یادآور شد: علاوه بر همه این مشکلات، تحمیل اضافه‌کاری به پرستاران نیز مزید بر علت شده به گونه‌ای که کار ۱۵۰ ساعته پرستاران در ماه به ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساعت رسیده است.

وی درباره مهاجرت پرستاران به خارج از کشور، افزود: اخیراً کشورهای اروپایی مشتری پرستاران ایرانی شده اند به گونه‌ای که برخی از این کشورها با ارائه تسهیلات و امتیازهایی به آنها در تلاش برای جذب پرستاران ایرانی هستند که این شرایط باعث شده حجم مهاجرت پرستاران به خارج از کشور افزایش یابد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: امید است مسئولان امر به شکل ویژه‌ای پرستاران را مورد حمایت قرار داده و تدابیر ویژه‌ای برای رفع مشکلات کاری آنها در نظر گیرند، زیرا در غیر این صورت آسیب‌های زیادی به حوزه سلامت وارد خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

52  −    =  50