تعداد واقعی سهامداران بورس چقدر است؟

رشد شدید بورس تهران در سال گذشته و سوددهی فوق العاده شرکتهای بورسی، باعث هجوم مردم عادی به سمت بازار سرمایه شده بود؛ رشدی که منجر به رسیدن تعداد سهامداران به هفت میلیون نفر شد، اما با گرفتار شدن بورس در رکودی عمیق همین مردم سهام خود را فروخته و به سرعت از بازار سرمایه خارج شدند.

به گزارش ریسک نیوز،از ایسنا)، رشد فضایی بورس تهران در سال گذشته و رکود بازارهای سکه و ارز موجب شد تا علاقه‌مندی مردم عادی به سرمایه گذاری در بورس تهران شدت یافته و هر روز تعداد زیادی از افراد با فروش دارایی های خود و یا قرض کردن از دوستان و آشنایان به امید کسب سودهای فضایی راه تالار حافظ را در پیش بگیرند و "سهامدار" بورس شوند.

 

به طوری که اعلام رکورد شکنی‌های پی در پی شاخص بورس و فتح قله های جدید در رسانه ملی موجب شد تا تعداد سهامداران بورسی روز به روز افزایش پیدا کرده و به حدود هفت میلیون نفر برسد.

 

اما نا آگاهی سهامداران تازه کار از وضعیت تالار شیشه ای و خرید و فروش بر اساس شایعه و بدون انجام تحلیل، موجب شد تا با تغییر رویه بورس تهران بسیاری از سهامداران با از دست دادن سودهای خود و یا از بین رفتن مقداری از دارایی، از بازار سرمایه خارج شده و فرار را بر قرار ترجیح دهند و دیگر فکر سرمایه گذاری در بورس را از سر خود خارج کنند.

 

بررسی ها نشان می دهد که در شرایط فعلی و زیان 10 درصدی بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون و افت قابل توجه قیمت شرکتها و به طبع خروج سهامداران خرد از بازار سرمایه، از تعداد 6 میلیون و 700 هزار کد صادر شده در بازار سرمایه، تنها 5.5 میلیون نفر در این بازار فعال بوده و در بورس خرید و فروش می کنند که این میزان نسبت به زمان رونق بورس با کاهش مواجه شده است.

 

این در حالی است که به گفته ی مسئولان شرکت سپرده گذاری مرکزی تعریف دقیق و مشخصی از کد سهامداری فعال در بازار سرمایه وجود نداشته و کدهای فعال،کدهای سهامداری هستند که می توانند در بازار سرمایه فعالیت کنند.

 

از سوی دیگر بنا به گفته ی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، سهامدار فعال سهامدارانی هستند که دارای کد ملی بوده و قابلیت انجام معامله را داشته باشند که در حال حاضر 5.5 میلیون نفر از سهامداران قابلیت انجام معامله را دارند اما نکته جالب توجه این است که کسانی که کد ملی نداشته و یا اطلاعات ناقصی دارند و نمی توانند معامله کنند هم جزو جامعه سهامداری محسوب می شوند و نمی توان آنها را از جامعه سهامداری حذف کرد.

 

علاوه بر این اطلاعات سهامداری شرکتهایی که در بازار سرمایه پذیرش می شوند، کافی نیست و برخی از آنها کد ملی ندارند که ممکن است بعد از مدتی مراجعه کرده و کد سهامداری خود را با ارائه کد ملی فعال کنند. همچنین در بازار سرمایه کد سبدگردان وجود دارد که سبدگردان فارغ از کد خود، فردی که معامله انجام می‌دهد نیز فعال بازار سرمایه محسوب می‌شود.

 

بنابراین علی رغم وجود سیستم های پیشرفته دربازار سرمایه و شرکت سپرده گذاری مرکزی، اطلاعات دقیقی از میزان سهامداران فعال در بورس تهران وجود نداشته و آمارهای ضد و نقیصی توسط مسئولان شرکت بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی ارائه می شود و آمارهای این دو نهاد فعال در بازار سرمایه با یکدیگر تطابق ندارد.

 

همچنین مشخص نیست که باید برای بیان تعداد سهامداران واقعی بورس، تعداد کدهای معاملاتی فعال در بازار سرمایه عنوان شود یا تعداد کدهای صادر شده؟ زیرا معمولا مسئولان بازار سرمایه برای زیاد نشان دادن تعداد سهامداران ، کدهای سهامداری صادر شده را مبنا قرار می دهند در حالی که ممکن است فردی در سال های گذشته در بورس حضور داشته ولی در حال حاضر به طور کلی از بازار خارج شده باشد و معامله ای در بازار انجام ندهد اما به دلیل وجود کد سهامداری جرو جامعه سهامداری محسوب می شود!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

69  +    =  70