تولید بنزین و گازوئیل یورو ۴ در اصفهان

مجتمع بنزین سازی که گام اول در جهت اجرای بهینه سازی پالایشگاه اصفهان محسوب می گردد، در راستای بهبود وضع زیست محیطی و افزایش تولید بنزین و ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه تا سطح یورو ۴ اجرا شده است

به گزارش ریسک نیوز،معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همزمان با بازدید از مجتمع بنزین سازی شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: خوشبختانه در سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی توانستیم این پروژه مهم را به نتیجه برسانیم و امیدواریم بقیه پروژه های مربوط به بهبود و بهینه سازی فرآیند پالایشگاه اصفهان که با هدف زیست محیطی مبنی بر ارتقاء کیفیت محصولات و کاهش خوراک این واحد صنعتی تعریف شده به طور جدی دنبال گردد.

 کاظمی اظهار داشت: مجتمع بنزین سازی که گام اول در جهت اجرای بهینه سازی پالایشگاه اصفهان محسوب می گردد، در راستای بهبود وضع زیست محیطی و افزایش تولید بنزین و ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه تا سطح یورو 4 اجرا شده است.که با اجرای این طرح روزانه 5/2 میلیون لیتر بنزین در حد استانداردهای یورو 4 تولید می گردد.

وی با اشاره به اهمیت شرکت پالایش نفت اصفهان در بین شرکت‌های پالایشی گفت: در زمان جنگ، این شرکت بیش از 50 درصد سوخت مورد نیاز کشور را تامین می نمود. اکنون نیز انتظار می رود در راستای الزام سازی پروژه های کیفی با رویکردهای زیست محیطی که در جهت حذف نفت کوره است، گام برداشته شود تا پایداری اقتصادی این واحد صنعتی تثبیت شود.

استاندار اصفهان نیز تولید بنزین و گازوئیل یورو 4در پالایشگاه اصفهان را تبریک گفت.

رسول زرگرپور اظهار داشت: از ابتدای توزیع بنزین یورو 4 در هر روز 5 تا 6 پمپ از این بنزین برای سوخت‌گیری جدید خود استفاده می‌کنند. وی افزود: خوشبختانه بر اساس اعلام گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ارتباط با تحویل سوپر یورو 4 مشکلی وجود ندارد و ذخیره‌های کافی به اندازه نیاز موجود بوده و می‌توانیم همه محدوده استان را تحت پوشش قرار دهیم. زرگرپور خاطرنشان کرد: با توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 در استان آلودگی موجود در هوای اصفهان به صورت چشم‌گیری کاهش یافته است.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان نیز هزینه پایان یافته برای این پروژه را 5000 میلیارد ریال اعلام نموده و اظهار کرد: طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان مشتمل بر سه واحد است که واحد تصفیه هیدروژنی نفتا (NHT) با ظرفیت 60 هزار بشکه در روز ، واحد تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم (CCR) با ظرفیت 30 هزار بشکه و واحد آیزومریزاسیون(ISO) با ظرفیت 27 هزار بشکه در روز فعالیت دارند. چاوشی همچنین به تولید گازوئیل یورو 4 در پالایشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: با انجام تمهیدات و تغییرات نرم افزاری در واحدهای عملیاتی این شرکت موفق به تولید 5/2 میلیون لیتر گازوئیل یورو4 در روز گردیده ایم . وی در ادامه با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان در جهت حفظ محیط زیست عملکرد خوبی داشته است، گفت: در سال جاری همچون 3 سال گذشته و با تلاش همکاران پالایشگاه اصفهان، این شرکت توانست برای چهارمین سال متوالی مقام اولHSE (ایمنی، پدافند غیرعامل، HSE-MS ، محیط زیست و بهداشت) در بین شرکت های پالایشی را به خود اختصاص دهد.

پروژه های زیست محیطی شرکت پالایش نفت اصفهان

شرکت پالایش نفت اصفهان درخصوص رعایت و حفظ محیط زیست پروژه های زیست محیطی زیادی انجام داده که به برخی از آنها اشاره می شود: نصب واحد اسمز معکوس به منظور بازیافت پساب و صرفه جویی در کاهش آب مصرفی، دوجداره نمودن سقف مخازن و سقف شناور به جهت جلوگیری از انتشار بخارات نفتی به محیط، جایگزینی گاز CFI مربوط به سیستم اطفاء حریق مخازن در راستای حذف گازهای مخرب لایه ازن، نصب آنالایزر در دودکش کوره ها برای پایش مداوم گازهای ناشی از احتراق، جایگزینی گاز طبیعی به جای نفت کوره در کلیه کوره ها و بویلرها در راستای استفاده از سوخت گازی و کاهش آلاینده ها، نصب دستگاه ضد عفونی کننده با نور ماورای بنفش با هدف گندزدایی فاضلاب بهداشتی تصفیه شده، پروژه آبیاری جنگل غربی پالایشگاه به وسیله پساب تصفیه شده فاضلاب بهداشتی، حذف سرب از بنزین و تولید بنزین بدون سرب، افزایش استحصال روزانه 10 تن گوگرد از گازهای تولیدی با بهینه سازی واحد های آب ترش،

از پروژه های زیست محیطی در دست اقدام این شرکت

نصب واحد RO5 ( اسمز معکوس) بر روی دورریز RO موجود، نصب کلاریفایر، ازن و UF در پیش تصفیه RO موجود، ساخت دو عدد حوضچه تبخیری جدید، پروژه انتقال و تصفیه فاضلاب شهری شاهین شهر و آبیاری قطره‌ای جنگل شمالی.

شرکت پالایش نفت اصفهان فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام، تولید فرآورده های نفتی و تامین خوراک صنایع پایین دستی(پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی اراک، نفت سپاهان، پالایش نفت جی و صنایع شیمیایی ایران) از سال 58 آغاز کرد و اکنون حدود 22 درصد از فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور را تولید می کند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟