رفتار متناقض آلمان در برابر ایران/ گسترش روابط اقتصای با چاشنی مسدود کردن حساب تجار ایرانی

هر چند که چندی پیش هیاتی آلمانی متشکل از ۲۹ شرکت و و ۳۴ بازرگان به همراه روسای انجمن خاورمیانه و نزدیک آلمان وارد کشور شد تا فرصت های سرمایه گذاری در ایران را محک بزنند اما این تنها یک روی سکه است.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،در حالیکه تاثیر اقتصاد ایران بر کشورهای منطقه و خاورمیانه بر هیچ کشوری پوشیده نیست و با توجه به سیاست دولت یازدهم که توسعه روابط با سایر کشورها را از اولویت های خود قرار داده در چند ماه گذشته رفت و آمدهای هییت های تجاری به ایران افزایش یافته است.

این هیئت ها هر کدام با نمایندگانی از بخش های  مختلف به ایران سفر کرده و در طول سفر خود با وزرای مختلف درباره مناسبات اقتصادی و تجاری به بحث و رایزنی پرداختند.

 به عنوان مثال هیات آلمانی با نمایندگانی از تجهیزات آب و فاضلاب، سیستم‌های انتقال آب، ماشین آلات بسته‌بندی و فراوری مواد غذایی، شرکت‌های تولید‌کننده ماشین‌های حفاری، نماینده بخش نساجی، شرکت مکانیزاسیوان ماشین‌آلات صنعتی و معدنی و نماینده‌ای از بانک توسعه آلمان به ایران سفر کردند.

گفتنی است توسعه مناسبات اقتصادی با سایر کشورها سیاستی پسندیده و مناسب است اما به شرطی که این روابط دوجانبه باشد.

***افزایش واردات از آلمان در هشت ماهه نخست

بر اساس آمار گمرک در هشت ماهه نخست سال جاری 935 هزار و 471 تن کالا به ارزش یک میلیارد و 622 میلیون و 97 هزار و 259 دلار از آلمان به ایران وارد شد.

این میزان واردات از نظر وزنی 143.32 درصد و از نظر ارزشی 11.26 درصد افزایش را نشبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد.

همچنین در آبان ماه سال جاری 16 هزارو 53 تن کالا به ارزش 168 میلیون و 367 هزار و 902 دلار از آلمان  به کشور وارد شد.

این میزان واردات از نظر وزنی 65.39 درصد و از نظر ارزشی 19.82 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد.

**** صادرات 200 میلیون دلار کالا از ایران به آلمان

بر اساس این گزارش در هشت ماهه نخست سال جاری 49 هزارو 406 تن کالا به ارزش 200 میلیون و 529 هزار و 367 دلار از ایران به آلمان صادر شد.

این میزان صادرات از نظر وزنی 148 درصد و از نظر ارزشی 12.53 درصد افزایش را نشان میدهد.

گفتنی است در آبان ماه سال جاری چهار هزارو 587 تن کالا به ارزش 39 میلیون و 739 هزارو 956 از ایران به آلمان صادر شد.

این میزان صادرات از نظر وزنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 40.34 درصد و از نظر ارزشی 19.91 درصد افزایش را نشان میدهد.

 
***مسدود شدن حساب بانکی تجار ایرانی در بانک های آلمان

بر اساس این گزارش معمولا هدف از سفر هیئت‌‌های تجاری به کشورهای مختلف گسترش روابط اقتصادی دو جانبه است ،اما با این حال طبق گفته عسگر اولادی  پس از سفر هیئت تجاری آلمان به ایران حساب تجار ایرانی در  بانک های این کشور مسدود شده است موضوعی که قطعا چالش بزرگی بر سر راه تجار ما خواهد بود.

بنابراین گزارش، نتیجه‌ای که می‌توان از این مسئله گرفت این است که توسعه صادرات به کشور آلمان با وجود مسدود شدن حساب تجار ایرانی در بانک های آلمان  دور از دسترس به نظر میرسد چرا که در مبادلات تجاری تسهیل نقل و انتقال پول گام اول  و اساسی محسوب میشود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

70  −  65  =