ضرورت ایجاد بانک داده‌های بیمه در کشور/حسین کریم‌خان زند

بالاترین تصادفات منجر به فوت و نقص عضو متعلق به ایران است. آمارها نشان می‌دهد عامل انسانی 80 درصد تصادفات را رقم می‌زند. کارشناسان معتقدند با ایجاد بانک داده‌ها و اصلاح قانون بیمه باید نقش عوامل انسانی در تصادفات بهتر بررسی و نقش راننده‌ها در حوادث کنترل شود.

پایگاه قوی اطلاعاتی باید میزان تخلفات، نوع تخلف و خسارت‌های راننده را محاسبه کند که در حال حاضر این پایگاه داده‌ای وجود ندارد و باید تلاش شود که براساس آمار و تحلیل آن، روش‌های مناسبی برای ایجاد رابطه معنادار بین حق بیمه و ریسک راننده داشته باشیم.  یکی از مواردی که در قانون وجود دارد، این است که حادثه منجر به فوت، قتل غیرعمد محسوب می‌شود و با آمار و اطلاعات می‌توان گفت کسانی که حداقل تصادفات را داشته‌اند، کمترین تخلفات رانندگی را نیز داشته‌اند و برعکس کسانی که بیشترین تخلفات را دارند، حوادث رانندگی بیشتری را نیز به خود اختصاص می‌دهند. یک راننده می‌تواند در سوابق خود حتی تا چندین بار تصادف منجر به جرح و فوت داشته باشد درحالی‌که باید چنین افرادی مشمول جرایم سنگین باشند. دو عامل خودرو و راننده در اصلاح قانون شخص ثالث باید مورد توجه قرار گیرد و پایگاه قوی داده باید میزان تخلفات، نوع تخلف و خسارت‌های راننده را محاسبه کند که در حال حاضر این پایگاه داده‌ای وجود ندارد.
در حوادث نیز دائما به خانواده مقصر توجه می‌شود و کسی به خانواده آسیب‌دیده و فوت‌شده توجه نمی‌کند و متاسفانه خسارت‌های اجتماعی ناشی از حوادث مورد توجه واقع نمی‌شود. وقتی فردی دچار نقص عضو، طول درمان یا فوت می‌شود، هزینه‌های زیادی برای کشور به وجود می‌آورد و طبیعی است که در بررسی حوادث رانندگی باید به میزان تخلفات راننده توجه کرد و مبنای دریافت حق بیمه نیز متناسب با نوع رانندگی راننده تغییر کند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

25  −  24  =