آمار اروپا و آمریکا “طلای جهانی” را ارزان کرد

طبق اعلام بانک مرکزی، عمده ترین دلیل افت طلا در بازار جهانی برای دومین هفته متوالی، کاهش پیش بینی از رشد اقتصادی و تورم در اروپا و همچنین ارقام اشتغال بخش غیرکشاورزی در امریکا بود.

به گزارش ریسک نیوز،تسنیم، نتایج بررسی بانک مرکزی از بازار جهانی طلا در هفته منتهی به 6 سپتامبر 2015-15 شهریور 94 نشان میدهد در این هفته بهای طلا برای دومین هفته متوالی با افت رو به رو شد.

عمده ترین دلیل افت طلا در هفته گذشته، کاهش پیش بینی از رشد اقتصادی و تورم در اروپا و همچنین ارقام اشتغال بخش غیرکشاورزی در امریکا بود.

برهمین اساس، نوسانات هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیویورک در محدوده 1140.50-1120.80 دلار برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شد. متوسط بهای طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 0.38 درصد کاهش یافت.

در ادامه مشروح بررسی بانک مرکزی از تحولات جهانی طلا در هفته گذشته را می خوانید؛

روز دوشنبه، افت ارزش دلار آمریکا و نیز افزایش قیمت نفت خام سبب شد که بهای طلا از سطوح نازل روزهای گذشته فاصله گرفته و اندکی از ضعف خود(در حدود 0.04 درصد) را جبران نماید. افزایش بها در حالی رخ داد که در جلسه انتهای هفته فدرال رزرو در جکسون هول، احتمال افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر دیده شده بود.

پس از آن نیز برخی مقامات این بانک به بالا رفتن نرخ بهره در آینده نزدیک اذعان کرده بودند. در حالی که تاپیش از این جلسه افزایش نرخ بهره به طور تلویحی به ماه دسامبر موکول شده بود. به این دلیل بهای طلا نتوانست افزایش چشمگیری داشت باشد. گفتنی است بازار سهام نیز در پی کاهش رشد اقتصادی در چین و چشم‌انداز بهره بالاتر در امریکا با افت روبه‌رو شده بود و یکی دیگر از دلایل اقبال به بازار طلا نیز همین مسئله بود.

بهای طلا به افزایش خود در روز سه‌شنبه نیز ادامه داد و در حدود یک درصد رشد یافت.ادامه افت ارزش دلار و بازارهای سهام وهمچنین بروز نشانه‌های جدیدی از ضعف اقتصادی در چین، در کنار نگرانی‌ها از زمان افزایش نرخ بهره در امریکا، به عصود بهای طلا کمک کرد.

روز چهارشنبه، تغییر جهت حرکت بازار سهام و دلار امریکا سبب افت بهای طلا گردید. بازگشت طلا به مسیر نزولی را بسیاری از معامله گران به انتظار برای ارقام اشتغال روز جمعه در امریکا نسبت داده و جهت گیری قطعی در مورد روند آتی بهای طلا را به آن زمان موکول کردند.

روز پنجشنبه، بهای طلا یک درصد دیگر نیز افت نمود. کاهش پیش بینی تورم و رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی اروپا و در پی آن تقویت دلار در مقابل یورو، به افت بهای طلا نیز منجر شد. بدیهی است که انتظار بازارها برای انتشار ارقام اشتغال غیرکشاورزی امریکا در روز جمعه در این روز به اوج رسید.

روز جمعه، بهای طلا با کاهش 0.4 درصدی، در آستانه دومین هفته متوالی افت قیمت قرار گرفت. ارقام اشتغال امریکا نتوانست نااطمینانی در مورد زمان افزایش نرخ بهره در این کشور را کاهش دهد و لذا بهای طلا با افت مواجه شد. ارقام اشتغال بخش غیرکشاورزی ماه اوت اگرچه با نزول نسبت به ماه ژوئیه منتشر گردید، اما کاهش نرخ بیکاری و افزایش دستمزدها در امریکا هنوز هم فضا برای افزایش نرخ بهره در ادامه ماه جاری را مناسب دانسته است. به عبارت دیگر، با انتشار جزئیات بیشتر از این ارقام، تب ناامیدی ابتدایی منتشر شده از آن کاهش یافت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  ×  6  =