بانک مرکزی به صورت دستوری کاهش نرخ سود را ابلاغ کند

در حال حاضر تنها راه این است که بانک مرکزی به صورت دستوری کاهش نرخ سود بانکی را به بانک ها ابلاغ کند .

به گزارش ریسک نیوزاز اخبار پولی مالی، اسماعیل صابری-کارشناس بانکی، در گفت و گو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که موانع کاهش نرخ سود بانکی کدام اند؟ گفت: بانک های اعتبار دهنده، هزینه هایی بابت نگهداری سپرده های مردم پرداخت می کنند و بار مالی آن بر دوش بانکها می باشد از این رو به نپر می رسد تنها شاید بتوان درباره ی نرخ سود سپرده های جاری و کوتاه مدت تجدید نظر کرد.

وی افزود داد: اگر همزمان با کاهش نرخ سود تسهیلات، سود به سپرده گذار هم کم شود، بانک ها متضرر نخواهند شد. اما اگر تنها بانک ها مکلف به کاهش نرخ سود تسهیلات باشند درحالی که نرخ سودی که به سپرده گذاران می دهند همان مقدار باشد، بانک ها متضرر می شوند و به تبع تمایل به کاهش اعمال این قانون ندارند و با تغییر یکی و ثبات دیگری، سیاست کاهشی یا افزایشی تاثیری نخواهد داشت.

وی در ادامه به صحبت درباره ی چگونگی کاهش نرخ سود بانکی پرداخت و گفت: بستر ایده آل برای کاهش نرخ سود بانکی زمانی محیا می شود که این نرخ در نتیجه ی میزان عرضه و تقاضا تنظیم شود. برای مثال اگر در بازار قصد خرید کالایی را داشته باشید و مکان های عرضه و میزان عرضه ی آن محصول بالا باشد، طبیعتا از طرف عرضه کننده ها رقابت برای جلب مشتری شکل می گیرد و مشتری نیز قدرت انتخاب بیشتری خواهد داشت، بدین ترتیب به صورت خود به خود و برای جلب مشتری، عرضه کنندگان قیمت محصولات خود را پایی می آورند. در بازار پول هم قضایا به همین ترتیب است.

صابری با بیان این که معذوریت هایی در آزادسازی نرخ سود بانکی داریم که مانع از تعیین آن بر اساس عرضه و تقاضا می شود گفت: در حال حاضر تنها راه این است که بانک مرکزی به صورت دستوری کاهش نرخ سود بانکی را به بانک ها ابلاغ کند و آن ها را ملزم به انجام این کار بکند.

وی تاکید کرد: در تمام دنیا نرخ سود بانکی ابزاری برای اعمال سیاست های پولی بانک مرکزی می باشد و بانک مرکزی حق دارد که برای توسعه، ایجاد اشتغال، مهار تورم و خارج کرد اقتصاد از رکود از این ابزار استفاده کند.

صابری هم چنین افزود: البته کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی باید موازی با کاهش یا افزایش نرخ سود سپرده ها باشد و اگر یکی اتفاق افتاد، دیگری هم به پیروی از آن کاهش یا افزایش یابد.
وی گفت: هر دو نرخ باید به گونه ای باشد که هم سپرده گذار انگیزه ی سپرده گذاری و هم بانک انگیزه ی سود دهی به سپرده گذاران و دادن تسهیلات را داشته باشد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟