سهامداران خوشحال و ناراحت بورس را بشناسید

ادامه روند رکودی بورس تهران در یک ماه اخیر موجب شد تا میانگین زیان سهامداران افزایش یافته و تعداد سهامداران ناراحت بازار سرمایه از تعداد سهامداران خوشحال بیشتر شود.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایسنا،معاملات بازار سرمایه در یکماه اخیر در حالی با افت قیمت سهام شرکت‌ها ادامه پیدا کرد که وقوع بزرگترین رخداد سیاسی در سال‌های اخیر یعنی بسته شدن پرونده PMD در شورای حکام و نزدیک شدن به زمان رفع تحریم ها اثری در بازار سرمایه نداشت و این اخبار مثبت نیز نتوانست مانع از روند نزولی بازار سرمایه شود.

به این ترتیب روند منفی و رکودی بازار سرمایه تحت تاثیر کاهش شدید و بی سابقه قیمت نفت و نگرانی سهامداران از تعدیل‌های منفی شرکتها در گزارش های9 ماهه ،منفی‌تر شد و زیان سهامداران را شدیدتر کرد.

همچنین ادامه ابهامات اقتصادی به خصوص عدم تعیین تکلیف نرخ سود سپرده بانکی موجب شد تا بازار پول همچنان به عنوان رقیب قدرتمند بازار سرمایه شناخته شده و با ارائه سود 25 درصد مانع ورود سرمایه‌ها به بازار سهام شود که این موضوع در کنار کمبود نقدینگی منجر به ادامه و تشدید روند ریزشی و رکودی بورس شده است.

این اتفاقات موجب شده است تا علاوه بر برگشت شاخص بورس به کانال 61 هزار واحد و افزایش میانگین زیان بورس به 1.8 درصد در 9 ماه اخیر، تعداد صنایع زیان ده بورس نیز با افزایش مواجه شود به طوری که در یک ماه اخیر 30 صنعت با کاهش بازدهی و زیان مواجه شدند و تنها 8 صنعت بازدهی مثبتی کسب کردند و موجب خوشحالی سهامداران خود شدند.

بر این اساس از میان صنایع بورسی صنعت ابزار پزشکی با در اختیار داشتن تک سهم کنتورسازی توانسته بازدهی 49 درصدی را کسب کرده و در جایگاه پر بازده ترین صنعت بازار سرمایه قرار بگیرد.

پس از این صنعت، محصولات چوبی با کسب بازدهی 4.4 درصدی در رتبه دوم بیشترین بازدهی قرار گرفته و صنعت رایانه نیز با بازدهی 3.3 درصدی در یکماه اخیر جایگاه سوم را در اختیار گرفته است.

صنعت قند و شکر با بازدهی 2 درصدی ، صنعت رادیویی با بازدهی 1.8 درصدی، سایر معادن با 1.6 درصدی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی با 0.8 درصد بازدهی و منسوجات نیز با کسب بازدهی 0.03 درصدی از صنایعی بودند که در شرایط منفی بورس توانستند سهامداران خود را خوشحال کنند.

اما در طرف مقابل صنعت وسایل ارتباطی صنعتی است که بیشترین بازدهی منفی را در این مدت کسب کرده و با کسب زیان 21 درصدی در صدر جدول ایستاده و سهامداران خود را ناراحت کرده است.

بعد از این صنعت، صنعت ذغال سنگ با بازدهی منفی 13 درصدی و فرآورده های نفتی که به دلیل کاهش قیمت نفت با کاهش مواجه شده است با کسب زیان 13 درصدی در یکماه اخیر سهامداران خود را با دست خالی به خانه فرستادند.

محصولات کاغذی با زیان 12 درصدی، خودرو با زیان 11 درصدی، انبوه سازی با زیان 9.6 درصدی، حمل و نقل با زیان 8.3 درصدی، سایر مالی با زیان 7.4 درصدی، زراعت با زیان 7درصدی از صنایع منفی بورس در یکماه اخیر بودند.

از میان صنایع مطرح بورسی محصولات فلزی با 4.2 درصد، سیمان با 4 درصد، فلزات اساسی با 3.8 درصد و بانکها با 1.5 درصد از صنایعی بودند که کام همراهان خود را تلخ کردند و در رده های بعدی ایستادند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  79  =  86