پس از تحریم‌، سود کدام شرکت‌ها بیشتر می‌شود؟

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که رفع تحریم‌های اقتصادی در مجموع بر سودآوری شرکت‌های بورسی اثرگذار نیست و فقط ممکن است برای شرکت‌های بورسی که فعالیت صادراتی دارند و واردات‌شان به دلیل تحریم‌ها با محدودیت مواجه شده تاثیر داشته باشد.

به گزارش ریسک نیوز،

کاظم دوست‌حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره وضعیت بازار بورس بعد از رفع تحریم‌های اقتصادی که قرار است در ماه جاری اجرایی شود، گفت: به طورکلی شاخص بورس تابعی از سودآوری شرکت‌های بورس است، برای همین تحریم‌ها در مجموع بر سودآوری شرکت‌های بورس اثرگذار نیست و فقط ممکن است برای شرکت‌های بورسی که فعالیت صادراتی دارند و واردات‌شان به دلیل تحریم‌ها با محدودیت مواجه شده تاثیر داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه بعد از رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت تغییری در وضعیت بازار بورس ایجاد نمی‌شود، ادامه داد: اگر لغو تحریم‌ها منجر به توسعه روابط بین المللی در زمینه بورس شود و امکان ورود سرمایه خارجی به بورس به وجود آید و باعث شفافیت در بورس شود، می‌تواند در بلند مدت تاثیرگذار شود.

 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اکنون که قرار است تحریم‌ها برداشته شود، برقراری ارتباطات با بورس جهانی و حضور سرمایه‌گذارانی که حاضر باشند از طریق بورس ایران یا بورس کشور خودشان سرمایه‌گذاری کنند حداقل به یکسال زمان نیاز دارد.

 

دوست حسینی عنوان کرد: تاکنون شعار‌هایی برای پیوستن به بورس جهانی داده شده است اما در عمل باید برای این اقدام اراده جدی وجود داشته باشد. برای بین المللی شدن بورس باید استاندارد‌های جهانی حسابداری و قواعد شفاف در بورس را بپذیریم که در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد اراده‌ برای این کار وجود داشته باشد.

 

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: در حال حاضر رکود اقتصادی شاخص‌های بورس را تحت تاثیر قرار داده است با این حال شاخص‌های بورس وضعیت نامطلوبی ندارد اما اگر در بلندمدت راهکاری برای افزایش تولید در کشور نداشته باشیم و نتوانیم به سمت رونق حرکت کنیم طبیعتا با افت شاخص‌ها مواجه می‌شویم.

 

به گفته دوست حسینی، اکنون بسیاری از سهام‌ها در بورس کمتر از 20 درصد بازده دارند و این طبیعی است که شاهد خروج سرمایه از بازار بورس باشیم، چرا که افراد در این شرایط ترجیح می‌دهند پول خود به سمت بانک‌ها ببرند که ریسک کمتر و سود بیشتری دارند ببرند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

59  +    =  61