سفر به فرانسه و ایتالیا اعتبار بانک های ایرانی را افزایش داد

بهترین راه ارائه تسهیلات و وام های بلند مدت است که از محل درآمد پروژه ها پرداخت می شود و این موضوع دولت را بدهکار نخواهد کرد.

به گزارش ریسک نیوز هادی حق شناس در گفتگو با ایلنا در خصوص سفر اخیر هیات دولت به همراه بخش خصوصی به اروپا اظهار داشت: دنیا هم اینک به یک دهکده جهانی تبدیل شده و بانک‌های خارجی از اعتبار یکدیگر استفاده می کنند.

وی افزود: این سفر اعتبار بانک های ایرانی را نزد بانک های خارجی افزایش داد. این در حالی است که پیش از برجام هیچ بانکی برای ما " ال سی" و "سوئیفت "باز نمی کرد اما از این پس وضعیت ما تغییر کرده است.

حق شناس در پاسخ به این پرسش که آیا دستاورد این سفر و امضای 20 سند همکاری با فرانسه و انعقاد تفاهم نامه با ایتالیا منجر به بدهی خارجی نخواهد شد؟ گفت: در دنیای امروز هیچ کشوری معامله نقدی ندارد و غالبا بر اساس یوزانس و فاینانس و یا با گرفتن کالا و تسهیلات معامله می‌شود. هم اینک نیز  هواپیما از فرانسه خریداری شده است تا مورد استفاده مردم قرار گیرد و مبلغ آن نیز پرداخت خواهد شد .

وی گفت: ما سالها است در خصوص نوسازی ناوگان هوایی مان با مشکل مواجه هستیم و درآمد بخش ایرلاین ها و خطوط هوایی به گونه ای هست که بتوانیم پول هواپیماهای خریداری شده را پرداخت کنیم. خرید این تعداد هواپیما از فرانسه یک معامله برد برد است و زیان ده نخواهد بود.

 وی افزود: یکی از موضوعاتی که 100 درصد توجیه اقتصادی به همراه دارد موضوع خرید ایرلاین هاست .

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بهترین راه ارائه تسهیلات و وام های بلند مدت است که از محل درآمد پروژه ها پرداخت می شود و این موضوع دولت را بدهکار نخواهد کرد، این در حالی است که در معاملاتی که کالاهای نهایی دریافت نمی شود اما اقساط آن آغاز می شود و یا پول نقدی برای پروژه ای دریافت می شود و پروژه به اتمام نمی رسد مشکل بوجود می آید.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟