صنعت بیمه باید دستخوش چه تحولاتی شود؟

جهت حضور خارجیان

سال ۹۵ با خبر خوبی برای صنعت بیمه آغاز شد، «واگذارى ۲۰ درصد سهام موسسات بیمه ‏های غیردولتى به تبعه خارجی امکان‌پذیر شد.»

به گزارش ریسک نیوز،صنعت بیمه کشور چالش‌های زیادی دارد، اما کمبود سرمایه، کمبود نیروهای متخصص، حجم قابل توجه مطالبات معوق و نبود برنامه‌های حرفه‌ای برای عرضه محصولات مورد نیاز مردم مهم‌ترین آنها است. حال باید دید مشارکت شرکت‌های بیمه خارجی با شرکت‌های بیمه تجاری داخلی آن هم با اولویت بخش غیردولتی می‌تواند چالش‌های صنعت بیمه کشور را حل کند؟

آیا بیمه‌گران خارجی تمایل به حضور در بازار ایران دارند؟ آیا ورود آنها تهدیدی برای شرکت‌های بیمه داخلی است؟ یا اصلا شرکت‌های داخلی می‏توانند با آنها رقابت کنند؟صنعت بیمه با بقیه صنایع تفاوت ماهوی دارد. در صنعت بیمه رقابت به آن معنایی که در صنایع دیگر در جریان است، مطرح نیست. نقطه بهینه فعالیت شرکت‌های بیمه در مشارکت حداکثری تعریف می‏شود. ریسک‏ها باید با قواعد فنی و به اندازه بین شرکت‌های بیمه داخلی و جهانی توزیع شود.

سود در این توزیع است یا به‏عبارتی حداقل خسارت در این توزیع است. در بخش اتکایی و ریسک‏های بزرگ، در حال حاضر نیز شرکت‌های خارجی در ایران حضور دارند. درست است که حضور فیزیکی آنها را حس نمی‌کنیم، اما در واگذاری اتکایی تفاوتی ندارد که دفتر بیمه‌های خارجی در تهران باشد یا در اروپا. آنچه مهم است باید برای همکاری دربخش‌های دیگر بیمه‌گری آماده شویم و شاید اولین گام اصلاح قوانین و مقررات باشد. دنیای اقتصاد/ لیلا اکبرپور

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  3  =  3