رشد مجدد خودرو در تالار شیشه‌ای

بورس در اولین روز معاملاتی خود با رشد اندکی همراه بود و شاخص این بازار با ٣٥ واحد رشد به مقدار ٧٦هزارو ٤٤٨ واحد رسید.

به گزارش ریسک نیوز،دراین‌بین نمادهای خودرو، رمپنا و و غدیر بیشترین اثر را بر رشد شاخص گذاشتند و از سوی دیگر نمادهای شبندر، فولاد و حکشتی بیشترین اثر منفی بر شاخص بورس را داشتند.

ارزش معاملات در این بازار برابر ١٦٦ ‌میلیارد تومان است که در مقایسه با روزهای معاملاتی گذشته عدد کمتری بوده و با توجه به اینکه بین دو روز تعطیل، معاملات انجام شده است تا حدودی کاهش آن قابل توجیه است.

 با توجه به گزارش‌های صورت مالی صنعت فلزات اساسی به‌ویژه فولادی‌ها، شاهد کاهش قیمت در نمادهای این گروه هستیم. شرکت‌های فعال در این صنعت با کاهش شدید در قدرت سودآوری همراه شدند و حتی برخی از آنها در صورت‌های مالی زیان شناسایی کردند.

مهم‌ترین دلیل کاهش سود این گروه مربوط به کاهش قیمت فروش و دپوشدن محصولات در انبار آنها بوده است. با توجه به رشد قابل‌توجهی که قیمت محصولات فلزات اساسی در بازار جهانی داشته است، می‌توان رشد مناسبی را برای این بخش از اقتصاد در صورت ثبات قیمت‌های جهانی و توازن عرضه و تقاضا محصولات تصور کرد.

اما باید خاطرنشان کرد که درحال‌حاضر صنعت با دید منفی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شده و بخشی مایل به خروج نقدینگی خود از شرکت‌های این صنعت بوده و وضعیت بازار جهانی و قیمت آنها را بی‌ثبات دانسته و آن را کاهشی ارزیابی می‌کنند.

در روند معاملات دو هفته گذشته صنعت خودرو، شاهد کاهش قابل‌توجهی در قیمت سهام بوده‌ایم و از دید برخی سرمایه‌گذاران، درحال‌حاضر سهام این گروه، اهداف مناسبی برای تزریق نقدینگی و رهبری بازار سرمایه هستند.

بعد از اخبار منفی مبنی بر شایعه بودن قرارداد با خودروسازان خارجی، سهام این گروه به‌ویژه رهبران آن، ایران خودرو و سایپا، افت شدیدی را تجربه کرد.

درحال‌حاضر اخباری مبنی بر از سرگیری مذاکرات با شرکت‌های خارجی منجر شده است تا شرکت‌های خودرویی رشد کنند. شاخص ارزش معاملات در این بازار ٦٤‌ میلیارد تومان بوده است.

با بررسی وضعیت بازار درحال‌حاضر شاهد ثبات سیستماتیک در صنایع هستیم که هر یک نیازمند خبری بنیادی برای جهش قیمتی و رشد هستند. یکی از خبرهایی که می‌تواند نقدینگی بیشتری را به سمت بازار سرمایه هدایت کند، کاهش مجدد نرخ بهره بانکی و سود پرداختی از سوی بانک‌هاست که در صورت وقوع آن، خبری مثبت برای کل تالار شیشه‌ای خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  27  =  30