رونق بیمه در گرو بسترسازی برای سرمایه گذاری

در بیمه های عمر به طور معمول پس اندازهای خرد و یا تواتمندی های خرد در بلندمدت جذب می شود.

به گزارش ریسک نیوز از اخبار پولی مالی ، جواد سهامیان مقدم – مدیرعامل پیشین بیمه ایران درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بیمه های عمر، به خبرنگار ما گفت: ماهیت بیمه های عمر را می توان در 2 شاخه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.

سهامیان مقدم ادامه داد: یکی از این موارد، پوشش سرمایه گذاری بیمه های عمر است، به تعبیری بیمه های عمر فرهنگ سازی در جهت پس اندازهای خرد تلقی می شوند. به طور معمول افرادی که پول های کلان دارند، در بانک ها سرمایه گذاری می کنند و به دنبال کسب منافع مورد انتظار خود هستند، اما در بیمه های عمر به طور معمول پس اندازهای خرد و یا تواتمندی های خرد در بلندمدت جذب می شود.

وی تصریح کرد: از نگاه اقتصاد ملی، جذب پس اندازهای خرد در بیمه های عمر یک پدیده مثبت تلقی می شود؛ به تعبیری هم فرهنگ پس انداز را در جامعه رونق می دهد و هم باعث تجمیع این پس اندازها و تبدیل آن ها به سرمایه های بلندمدت خواهد شد که درنتیجه این سرمایه ها به منظور تامین مالی سرمایه گذاری های ملی بسیار موثر خواهد بود.

سهامیان مقدم با بیان اینکه از منظر مردم، پس اندازهای خرد، در زمانی که آن ها توانایی مالی دارند، در نزد شرکت های بیمه از طریق بیمه های عمر پس انداز می شود؛ گفت: به طور طبیعی این پس اندازها براساس نیازهای افراد در زمان بازنشستگی، ازدواج و یا اشتغال فرزندان مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از بعد دیگری نیز به این مسئله بنگریم؛ این نکته قابل توجه است که در قبال حق بیمه هایی که در بیمه های عمر دریافت می شود، خطرات مختلفی از جمله فوت، بیماری و یا … مورد پوشش قرار می گیرد. در این صورت اگر فرد بیمه شده، دچار حادثه شود، بازماندگان او از مزایای بیمه برخوردار خواهند شد.

به گفته وی؛ بیمه گذارانی که قصد سرمایه گذاری دارند، پول های خود را نزد شرکت های بیمه ای گذاشته و این شرکت ها با تجمیع منابع مالی در حوزه های مختلف سرمایه گذاری می کنند.

این کارشناس بیمه  معتقد است: جهت توفیق شرکت های بیمه، لازم است زمینه برای سرمایه گذاری آماده شود. در این راستا اگر گزینه های سرمایه گذاری مطلوبی در جامعه وجود داشته باشد؛ شرکت های بیمه ای می توانند به خوبی پول های نزد خود را پس انداز و در نتیجه منافع خوبی را نصیب بیمه گذاران کنند.

مدیرعامل سابق بیمه ایران با اشاره به اینکه طبق آیین نامه شورای عالی بیمه در بیمه نامه هایی که برای بیمه گذاران صادر می شود؛ در 5 سال اول بیمه نامه 18 درصد، در 5 سال دوم 15 درصد و از آن پس 10 درصد بهره تعلق می گیرد؛ اظهار داشت: بنابراین اگر در کشور رونق اقتصادی ایجاد و زمینه برای سرمایه گذاری با بازده بالا فراهم شود، در صورت کاهش نرخ بهره بانکی، شرکت های بیمه می توانند منافع حاصل از سرمایه گذاری خود را در جهت ایفای تعهدات به دست آورند.

سهامیان مقدم افزود: از آنجایی که براساس مصوبه شورای عالی، شرکت های بیمه باید بخشی از پول های مردم را نزد بانک ها و یا موسسات پولی و مالی بگذارند، در صورت کاهش نرخ بهره و همچنین اگر بهره ای که توسط بانک ها و موسسات مالی به شرکت های بیمه ای واگذار می شود، کمتر از نرخ سودهای تضمینی شرکت های بیمه ای باشد، این شرکت ها در آینده با مشکل مواجه می شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

19  +    =  22