فواید نوشیدن چای سیاه که نمی‌دانستید

چای سیاه به دلیل مزایای زیاد برای سلامتی، یک انتخاب مناسب برای افزودن به رژیم غذایی است.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، به نقل از پایگاه خبری «healthline»، چای سیاه یکی از محبوبترین نوشیدنی‌هایی است که برگ‌های اکسید شده گیاه «کاملیا سیننسیس» تهیه می‌شود.

اگرچه چای سیاه شاید به عنوان خواص غذایی اش شناخته شود، اما از این نوشیدنی برای درمان مو نیز استفاده می‌شود. بسیاری از طرفداران چای سیاه بیان می‌دارند مصرف این نوشیدنی به رشد مو، تقویت رنگ مو‌ها و درخشندگی آن کمک می‌کند.

به طور خاص قرن هاست که مردم با مالیدن مستقیم چای سیاه به مو‌های خود از آن به عنوان یک درمان استفاده می‌کنند؛ اما ممکن است شما برایتان این سؤال پیش آمده باشد که آیا مطالعات علمی از این ادعا‌ها حمایت می‌کند یا خیر.

در این گزارش قصد داریم تا توضیح دهیم آیا چای سیاه برای سلامت مو‌ها تأثیرگذار است و نیز مشخص کنیم چطور می‌توانید از آن برای موهایتان استفاده کنید.

مزایای بالقوه چای سیاه برای سلامت مو‌ها

شستشوی مو‌ها با آب چای سیاه شامل استفاده از این مایع و اجازه دادن به نشستن چای به روی مو‌ها برای چند دقیقه تا مدت یک ساعت است. این درمان، برای قرن‌ها به عنوان راهی برای حفظ زیبایی مو‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

تقویت رنگ مو‌ها

چای سیاه دارای غلظت بالایی از تانین (جوهر مازو) است که نوعی آنتی اکسیدان پلی فنول محسوب می‌شود که ترکیبات آسیب رسان به سلول‌ها که رادیکال‌های آزاد نامیده می‌شود را خنثی می‌کند.

به طور ویژه چای سیاه دارای حاوی «تیافلاوین ها» و «تیاروبیگین ها» است که وجود همین‌ها نیز به این نوشیدنی، رنگ سیاه را بخشیده است.

به دلیل وجود این رنگدانه سیاه، شستشوی مو‌ها با چاه سیاه ممکن است به مو‌ها شکلی طبیعی رنگی تیره بخشیده و سبب تقویت رنگ و کمک به کاهش مو‌های خاکستری شود. با این حال، این راه حل موقتی جز پس از چند بار شستن موهایتان دوامی نخواهد داشت. همچنین این درمان بر روی افرادی که مو‌هایی بلوند، قرمز و یا روشن دارند، جواب نمی‌دهد.

تقویت رشد مو

آب چای سیاه همچنین به شکلی گسترده برای تقویت رشد مو‌ها استفاده می‌شود؛ به طوری که آنتی اکسیدان چای و محتوای کافئین آن به نظر می‌رسد برای پوست سر و مو مفید باشد.

طرفداران چای سیاه مدعی هستند کافئین موجود در چای سیاه می‌تواند به فولیکول‌های مو برسد و سبب مسدود کردن «دی‌هیدروتستوسترون» (DHT) شود؛ هورمونی که با طاسی سر مردانه و یا «ریزش مو آندروژنیک» ارتباط دارد.

با این حال باید دانست که بسیاری از عوامل، سبب ریزش مو می‌شود که از جمله می‌توان به سوء تغذیه، استرس، هورمون‌ها، ژنتیک اشاره کرد؛ بنابراین اگر از ریزش مو رنج می‌برید، بهتر است حتما به متخصص پوست مراجعه کرده تا علت اصلی آن را در یابد.

چای سیاه

آیا شستشو با چای سیاه عوارض جانبی دارد؟

استفاده از چای سیاه برای موهایتان اقدامی ایمن به شمار می‌رود. ممکن است گفته شود کافئین موجود در چای سیاه موجب خشک کردن ساقه مو‌های شما شود و به موهایتان آسیب رساند؛ بنابراین بهتر است از یک بطری اسپری برای استفاده مستقیم بر روی پوست سرتان استفاده کرده و پس از شستشو، از یک نرم کننده استفاده کنید.

باز هم باید گفته شود اگرچه هیچ عوارض جانبی برای استفاده موضعی چای سیاه شناخته نشده، اما بهتر است تا یک تست پوستی انجام دهید تا مشخص شود به چای سیاه حساسیتی ندارید. برای این کار مقدار کمی چای سیاه سرد را به بالای بازوی خود بمالید و پس از ۲۴ ساعت چک کنید آیا نشان‌های از قرمزی و یا تغییر رنگ پوست و یا سوزش را مشاهده می‌کنید یا خیر. در صورت وجود هرگونه از این علائم، از مصرف آب چای سیاه برای پوست و مو‌های خود خودداری کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

42  +    =  51