آخرین وضعیت هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در چابهار

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: گرچه تحریم‌ها و خلف وعده برخی سازندگان بین‌المللی در سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر چابهار از طریق اپراتور هندی بی‌تاثیر نبوده است اما انتظار عملکرد بهتری از هندی‌ها داریم و امیدواریم هر چه سریعتر تجهیزات مورد نیاز این بندر تامین و وارد شود.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، محمد راستاد اظهار کرد: در حال حاضر هندی‌ها در پی قرارداد اپراتوری برای توسعه بندر چابهار شش جرثقیل موبایل ساحلی تا کنون به این بندر وارد کردند که در مجموع حدود ۲۴ میلیون یورو ارزش این تجهیزات بوده که از سوی این کشور و از ایتالیا وارد شده است. این در واقع بخشی از ۸۵ میلیون دلاری است که هندی‌ها قرار بود در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و بقیه تجهیزات نیز در دستور کار وجود دارد و قرار است در قالب مناقصه به شرکت‌ها و کشورهای مختلف که برنده می‌شوند، واگذار شود.

وی افزود: شرکت اپراتور هندی یک شرکت دولتی است و از این جهت همه قراردادهای خود را در قالب مناقصه برگزار می‌کند و هر سازنده بین‌المللی که برنده شود، به آن شرکت سفارش می‌دهند. بنابراین الزامی برای واردات و تامین همه تجهیزات از کشورهای اروپایی و ایتالیا نیست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هندی‌ها توانسته‌اند به وعده خود در این قرارداد عمل کنند یا عملکرد آن‌ها را مثبت ارزیابی نمی‌کنید؟ گفت: هندی‌ها می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند اما باید پذیرفت که تحریم‌ها در این زمینه بی‌تاثیر نبود چرا که ‌ برخی از تجهیزات را در مناقصه گذاشته بودند و شرکت‌ها برنده شده بودند اما برندگان یعنی سازندگان بین‌المللی خلف وعده کردند و به دلیل تحریم‌ها این تجهیزات را به اپراتور هندی ندادند اما ما خوشبین هستیم چرا که اراده‌ای در طرفین وجود دارد و امیدواریم این کار هرچه سریعتر به سرانجام برسد.

راستاد ادامه داد: بر اساس قرارداد امضا شده بین ایران و هند قرار بود آن‌ها در بازه زمانی مشخص این کار را انجام دهند که هم اکنون زمان‌شان به پایان رسیده اما بر اساس قرارداد B.O.T که وجود داشت، ۱۰ سال زمان بهره‌برداری هندی‌ها است.  البته همه تجهیزاتی که آن‌ها به بندر چابهار وارد کردند در این بندر می‌ماند و این ۱۰ سال از زمانی که قرارداد فعال و سرمایه‌گذاری تکمیل شود، آغاز خواهد شد.

وی اعلام کرد: چنانچه هندی‌ها بتوانند هر چه سریعتر تجهیزات برای بندر چابهار را سفارش دهند، این انتظار را داریم حداکثر همه تجهیزات مورد نیاز تا یک سال و نیم آینده تامین شود. با این سرمایه گذاری ظرفیت هشت میلیون تومانی چابهار که به صورت زیرساختی وجود دارد، قابل بهره‌برداری خواهد شد چرا که در این صورت از تجهیزات تخصصی در چابهار استفاده شده و عملکرد و سرعت تخلیه و بارگیری در این بندر افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×    =  16