واکاوی بروکرهای صنعت بیمه /حمیدرضا چراغعلی پور

سالهای سال تابلو نمایندگان مختلف بیمه ای را در سطح شهرها مشاهده می نمودم . در حالیکه نمی دانستم سالها بعد خود در پشت یکی از همین تابلوها قرار خواهم گرفت . مدت زیادی بود که در این صنعت در بخش نمایندگان شروع به فعالیت نموده بودم ، پستی و بلندیهای زیادی رو تجربه نمودم ، مصوبه های بدون پشتوانه فکری ، آئین نامه و بخشنامه های بدون هماهنگی ، عدم پرداخت بموقع کارمزدها ، ناملایمات رووسای شعب و …

قسمت اول / در سالهای اخیر، کتابها ، آثار ، مقالات بسیار متعددی منتشر شده است که می تواند بیانگر فرآیند شروع و پایان یک نماینده در صنعت بیمه باشد . برخی از عنوانها به نحوه شکل گیری و برخی دیگر به پایان حیات یک نماینده در صنعت بیمه اشاره داشته اند . گروه دیگری از صاحب نظران نیز به چالش ها و مشکلات پیش روی نمایندگان اشاره نموده اند ، که البته اکثر نظرات بیشتر به یک مسکن شباهت دارد تا علاج کار ، اگر بخواهیم از تجویزهای متعدد ارائه شده برای این جامعه سخن بگوئیم بایستی کتابهای متعددی در این حوزه انتشار یابد .

آنچه مشخص است زندگی پر درد و رنج این قشر از صنعت بیمه در جامعه می باشد که همواره بعنوان نوک پیکان این صنعت از آن یاد میشود که در اغلب اوقات مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند . در کشور ما نمایندگان از سالهای اولیه شروع بکار صنعت بیمه در ایران فعالیت خود را به تدریج شروع نموده اند . در جامعه نمایندگان گاها نظرات ، دستورالعمل ها و مقررات تحمیلی و غیر کارشناسی بر آنها تحمیل گردیده است . اما آنچه امروز به عنوان نماینده در این صنعت بجای مانده است ، دفاتری هستند که با زحمت روزگار میگذرانند و نه راه پس دارند و نه راه پیش ، دفاتری که گاها به دلیل عدم مدیریت در تخصیص کد در یک ناحیه ، و یا عدم آگاهی از شبکه فروش صنعت بیمه میراثی جزء بیکاری و نابودی این قشر را بر جای نگذاشته

  این در حالیست که رشد قارچ گونه نمایندگان در کل کشور به چه اندازه میزان سهم صنعت بیمه را افزایش داده است ، آیا رشد کیک بیمه در کشور توسط نمایندگان صورت پذیرفته است ؟ و یا رشد دانش اجتماعی مردم موجب این رشد گردیده است . در این میان بیمه گرانی نیز بوده اند که با تولید نمایندگان خود ساخته تحولی مثبت در این عرصه ایجاد نموده اند چون رویکرد خود را چون الگویی از تحول بر مبنای خود ساختگی و نیروی انسانی تربیت شده ، به همگان عرضه داشته اند و جامعه ی شبکه فروش را متشکل از افراد توانمند و خبره بوجود می آورده اند و اینان می توانند تحولاتی ماندگار و چند نسلی را در این عرصه بجای بگذارند . در دنیای حال حاضر و در عصری که با نام ارتباطات دیجیتال و اطلاعات ابری شناخته میشود ، دیگر قرار نیست که نمایندگان سنتی همچنان به راه خود ادامه دهند اینبار شرکتهای بیمه گر بایستی فکری بحال نمایندگان خود بنمایند . شرکتهای بیمه گری که بواسطه ی همین نمایندگان هر ساله بعنوان شرکتهای برتر ، تراز مالی خوب و … از خود یاد می نمایند . البته نهاد ناظر نیز در این قصه پرغصه بی تغصیر نیست زیرا وقتی تخصیص کد به واصطه ی تنها یک درخواست شرکت بیمه گر اعطا میگردد و هیچ گونه تحقیق علمی بر روی میزان فروش نمایندگان فعال حال حاضر آن صورت نمیگیرد ، رشد نامتعارف این حوزه را به همراه خواهد داشت .

مقدمه

سالهای سال تابلو نمایندگان مختلف بیمه ای را در سطح شهرها مشاهده می نمودم . در حالیکه نمی دانستم سالها بعد خود در پشت یکی از همین تابلوها قرار خواهم گرفت . مدت زیادی بود که در این صنعت در بخش نمایندگان شروع به فعالیت نموده بودم ، پستی و بلندیهای زیادی رو تجربه نمودم ، مصوبه های بدون پشتوانه فکری ، آئین نامه و بخشنامه های بدون هماهنگی ، عدم پرداخت بموقع کارمزدها ، ناملایمات رووسای شعب و …

اما همچنان صحبتهای قشنگی در مورد نمایندگان گفته میشد از اینکه از فلان هفته همه مشکلات مرتفع میگردد ، فلان تبصره اصلاحیه آن خورده است و در حال اجرایی شدن می باشد ، ما همه نمایندگان را …. و حرف های زیبایی از این دست اما آیا مشکل نمایندگان فقط گفتن حرف های زیبا در جلسات و کارگروه ها مشکلات آنان را مرتفع می نمود . در این میان نیز مطالب و نوشته های زیبایی که همگی با همین مضامین بودند نیز مدام در حال بروز رسانی بودند :

– چگونه فروشنده شویم

– فروشنده خوب چه کسی است

– کاربرد بیمه

– چگونه در بیمه رشد کنیم

– بیمه به زبان ساده

– بازاریابی در بیمه

– ریسک در بیمه

و …

مدت زمان زیادی بود که به این فکر میکردم که من چه تمایزی با نمایندگان دیگر دارم ، چه تمایزی با سایر نمایندگان شرکتهای بیمه گر دارم . چرا پس از گذشت سالها فروش من افزایش که نداشته است کاهش نیز داشته ، چه دلایلی موجب شده بود که جلوی رشد من گرفته شود ، این درحالی بود که وقتی پای صحبتهای مدیران ستادی شرکت می نشستم همگی صحبت از پیشرفت و رشد روزافزون شرکت می زدند ولی در واقعیت این نبود ، این ما نماینده ها بودیم که به سختی زندگی میکردیم ، با مشقت پرتفو جذب می نمودیم و حتی در برخی از اوقات از پس کرایه مغازه خود نیز بر نمی آمدیم .

سخنی با نماینده

مطالب در خصوص چرخه زندگی یک نماینده در صنعت بیمه می باشد و در مورد همه مواردی که یک نماینده لازم دارد تا به موفقیت برسد . دیگر وقت آن است که یک نفر بصورت شفاف و واقعی با شما صحبت کند . فکر می کنید اشتباه کرده اید که به صنعت بیمه وارد شده اید و یا شانس بزرگ زندگی خود را ورود به این جامعه می دانید . در صنعت بیمه هیچگونه فرمول پنهانی برای پیشرفت و موفقیت شما وجود ندارد . شما با روزی یک یا دوساعت زمان گذاشتن هرگز نمیتوانید یک بیمه گزار بزرگ را متقاعد کنید که با شما همکاری کند ، هرگز نمی توانید به پرتفوهای چند ده میلیاردی دست یابید اگر ساعات کاری خود را فقط در دفتر مستقر باشید ، به هیچ شبکه فروشی در صنعت بیمه دست پیدا نخواهید کرد اگر تیم خود را شکل ندهید ، به راه حل های سریع در اعلان نرخ و شرایط از شرکت بیمه دست پیدا نخواهید کرد اگر روابط خود را با تیم ستاد شرکت قوی نکنید ، در کلیه رشته های بیمه ای به موفقیت دست پیدا نخواهید کرد اگر شرایط تعیین نرخ و شرایط رشته های فنی را نیاموخته باشید . هیچ یک از موفقیت هایی که نام بردیم محقق نخواهد شد اگر سختی را تحمل نکنید و رفاه ، آرامش و درآمد سرشار نصیبتان نخواهد شد مگر به نکات این کتاب خوب دقت نکرده باشید .

اغلب نمایندگان هر روزه با ادعاهای واهی ، مهیج و انگیزشی در رابطه با ثروتمند شدن روبرو هستند ، مطالبی که با عنوان فروشنده حرفه ای ، پرتفوهای میلیاردی ، رتبه یک شدن و هزاران جمله ی دیگر که هیچکدام به رشد شما در صنعت بیمه کمک نخواهد کرد و فقط شما را در معرض بمباران تبلیغاتی اینگونه مطالب قرار می دهد و چیزی غیر از جلوگیری از پیشرفت شما در بر نخواهد داشت .

من بعنوان یک نماینده از تمامی این حجمه ها ، سردرگمی ها ، عدم رشد و پیشرفت ، درجا زدن خسته شده ام و دیگر نمی توانم عقب ماندگی خود را در صنعت ببینم ، ببینم که چطور بخشی از جامعه نمایندگان صنعت بیمه هر روز ثروتمند تر می شوند و من همچنان نتوانسته ام یک کارمند برای دفترم استخدام نمایم . این کتاب برای این به نگارش درآمده است تا به شما کمک نماید که از این سردرگمی و کلافگی خلاص شوید و بر اصولی تکیه کنید که واقعی هستند و شما را به حاشیه نمی رانند . می خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه یک نماینده در صنعت بیمه بایستی استراتژی انعطاف پذیری را در پیش بگیرد تا در زمانهای بحرانی بتواند از پس مشکلات برآید ، از کجا شروع کند ، با چه رویکردی با موانع روبرو شود .

اگر واقعا مشتاق تغییر در رویکرد فعلی خود هستید و می خواهید از رکود حال حاضر خود خارج شوید نیاز به فرمول خاصی ندارید ، فقط بایستی بر روی راه کارهایی که در این کتاب به آن اشاره گردیده است تمرکز نمائید تا تحولات چشمگیری را در کار خود مشاهده نمائید .

شما با استفاده از بکارگیری قوانین حاکم بر این کتاب خواهید توانست به دریچه های جدیدی را به روی خود بگشائید و بعد خواهید دید که هیچ موضوع و هدفی دیگر وجود نخواهد داشت که از پس آن بر نیائید .

اما من از کجا میدانم که مطالب این کتاب رمز موفقیت یک نماینده در صنعت بیمه می باشد ؟ نکته اول اینکه ، نگارش این کتاب بر گرفته از زندگی یک نماینده در صنعت بیمه می باشد . ما در این کتاب سعی داریم مطالب جدید ارائه بدهیم تا راه شما هموارتر شود ، اما از طرفی افرادی که موجب عدم پیشرفت نمایندگان در صنعت بیمه نیز شده اند را به چالش کشیده ایم . ولی نکته مهم این کتاب این است که بدانید ما تماما تجربه های شخصی یک نماینده در صنعت بیمه را بیان کرده ایم و مدارک و شواهدی را به شما ارائه خواهیم کرد ، نه فقط نظریه های تکراری را . در حدود 15 سال زندگی طاقت فرسا در صنعت بیمه بعنوان یک نماینده موضوعات را یک به یک تجربه کرده ام و هزینه های گزافی را بابت هر یک از موضوعات پرداخت نموده ام . تمامی تجربیات ارائه شده در کتاب ثابت نموده اند که خیلی اهمیتی ندارد که کجای راه هستید ، آیا بعنوان نماینده وارد صنعت بیمه شده اید ، در نیمه راه هستید و یا قصد خارج شدن از این صنعت را دارید ، در هر کجای این مسیر پرفراز و نشیب که هستید این کتاب به شما کمک خواهد کرد که تغییر مسیر بدهید و راه درست را پیدا کنید .

 گام دوم اینکه در 15سال گذشته من یکی از افرادی بوده ام که موفقیت ، شکست ، پیشرفت ، تورم ، رکود را در صنعت بیمه تجربه نموده ام . با بسیاری از نمایندگان فعال در صنعت بیمه در ارتباط بوده ام ، با خیلی از بیمه گزاران کشور جلسه داشته ام ، بعنوان یک شبکه ساز در تیم سازی صنعت بیمه فعال بوده ام ، حجم بسیاری از بیمه گزاران را در خصوص صنعت بیمه آگاه نموده ام و نتیجه ی آن ماندگاری در این صنعت می باشد .

گام سوم اینکه ، بعنوان یک نماینده در صنعت بیمه همواره در حال آموختن هستن . از هیچ کوششی جهت شرکت در کلاسهای تخصصی صنعت بیمه غافل نبوده ام و سعی می کنم تمامی مطالب صاحب نظران این عرصه را به دقت در کار خود بکار ببرم . سعی کرده ام هر روز حداقل با 3 نماینده در حوزه های فنی صنعت بیمه چالش داشته باشم تا تمام زوایای پیدا و پنهان تمام رشته های بیمه ای را واکاوی نمایم . از تمام جلساتی که شرکت می نمایم سعی میکنم نظریات و رویکردهای عالی را بیرون بکشم و از آنها در فرآیند بهبود کار خود استفاده نمایم .

بیان تمام این مطالب بیانگر این است که وقتی شما با دیدگاه وسیعی به وسعت کل صنعت بیمه روبرو هستید و در ضمن از تجربیات آن بهره مند خواهید شد تلنگری در شما بوجود خواهد آمد که آیا من نیز راه های شکست خورده این کتاب را تکرار نمایم و یا از آنها درس بگیرم و به سراغ مسیر پیشرفت اشاره شده در این کتاب برم . وقتی شما به مطالب و زوایای این کتاب با دقت گوش می نمائید و موارد آن را با دقت در کار خود بکار می برید دیگر با جملات دروغین دیگران فریب نخواهید خود ، هیچ بیمه گزاری نمیتواند شما را با دیگران مقایسه کند ، در مقابله با حملات تبلیغاتی و دروغین دارای سپر دفاعی قوی خواهید بود . ما در این کتاب با طی نمودن شکستهای بسیاری به این حقایق دست یافته ایم ، دیگر هیچ بیمه گزاری نمی تواند پس از ماه ها جلسه و رفت و آمد به شما بگوید که امکان همکاری با شما را ندارد ، دیگر هیچ مدیری در ستاد نمی تواند به شما بگوید فلان نماینده زودتر از شما بیمه گزار را معرفی نموده است ، دیگر به یک یا دو کارمند بسنده نخواهید کرد . این کتاب دقیقا بر اساس واقعیات موجود در صنعت بیمه نگارش شده است و هیچ حرف اضافی و بیهوده ای در آن استفاده نشده است .

حال بیایید با یکدیگر صادقانه صحبت کنیم ، در همین ابتدای کار باید به شما بگویم که پیروزی و بدست آوردن موفقیت کار بسیار سخت ، خسته کننده و طاقت فرسایی است . جذب پرتفوهای بزرگ ، مشتریان ویژه و وفادار کار بسیار آهسته و در برخی مواقع دشواری می باشد . حال بگذارید تا به شما بگویم برداشت اشتباه نکنید شما می تواند با استفاده از اصول و زوایای گفته شده در این کتاب به مرور زمان اثر پیروزی خود را در صنعت بیمه ببینید . اما صادقانه بگویم اگر زود خسته می شوید ، از سمج بودن گریزان هستید ، به دنبال یک شبه پولدار شدن هستید ، می خواهید میانبر بزنید ، همان بهتر که از صنعت بیمه در کشور ایران خارج شوید .

در اخر مقدمه باید به شما بگویم که همین الان تقریبا تمام مطالبی را که به منظور موفقیت در صنعت بیمه به آن احتیاج دارید بدست آوردید و دیگر نیاز به دانش خاصی در این حوزه ندارید ، اگر تمامی مطالبی را که جهت موفقیت احتیاج داریم فقط داشتن اطلاعات بود ، پس هر شخصی که به اینترنت دسترسی داشته باشد بایستی در مجلل ترین عمارت کشور زندگی می کرد . اطلاعات ، دانش و انگیزه در راه رسیده به موفقیت کافی نیست ، شما بایستی یک برنامه عملیاتی جدید داشته باشید تا بتوانید به آرزوهای خود دست یابید و شما را از مسیر نادرست به راه موفقیت هدایت کند .

فصل اول

            ورود به صنعت بیمه

می دانید که برای بدست آوردن مجوز ورود به یک آزاد راه بایستی عوارضی پرداخت کنید تا مجوز ورود به آن آزاد راه را بدست آورید صنعت بیمه نیز همانند همان آزاد راه است اما بجای پرداخت مبلغ عوارضی بایستی از سد چندین آزمون عبور نمائید . آزمونهایی که مجوز ورود شما به صنعت بیمه را تضمین خواهد کرد . ما در کشور ایران 30شرکت بیمه فعال در حوزه های جنرال و زندگی داریم که بخشی از آنها در مناطق آزاد فعال می باشند . شرکتهای بیمه جنرال اجاره فعالیت در مناطق آزاد را ندارند مگر با مجوز بیمه مرکزی ج.ا.ا بتوانند در آن مناطق فعالیت نمایند . صنعت بیمه به 4بخش تقسیم می گردد : ستاد، کارگزاران ، نمایندگان جنرال و نمایندگان عمر که هر کدام جهت فعالیت ضوابط و مقررات خاص خود را دارند که ما در این کتاب به طور کامل به تشریح هر یک از آنها خواهیم پرداخت .

      وظایف ستاد مرکزی شرکتهای بیمه گر :

شرکتهای بیمه گر یک وظیفه ی اصلی دارند و آن خدمت رسانی به بیمه گزاران است اما از سوی دیگر شر وظایفی نیز دارند که به شرح آنها خواهیم پرداخت :

1. تهیه و تنظیم قوانین بیمه منطبق با مصوبات بیمه مرکزی ج.ا.ا

2. نظارت بر شبکه فروش که شامل : شعب ، نمایندگان جنرال و عمر می گردد

3. تنظیم نرخ نامه های اعلامی به بیمه گزاران

4. صدور مجوز فعالیت نمایندگان

5. تهیه و تدوین بودجه تفضیلی سالیانه شرکت

6. پیش بینی منابع و مصارف سالیانه شرکت

7. تشکیل جلسات با مدیران ، روسا و معاونین استان ها و شعب

8. اخذ بودجه و منابع لازم در سرفصل های هزینه های اداری و پرسنلی

9. تهیه گزارشهای مقایسه ای نسبت به عملکرد صنعت بیمه

10. تهیه گزارشهای رتبه بندی شعب و نمایندگان

11. تهیه و تدوین دستورالعمل چگونگی رتبه بندی شعب و نمایندگان

12. برنامه ریزی به منظور برگزاری گردهمایی های سالیانه به منظور تقدیر از برگزیدگان شبکه فروش

13. صدور و تمدید پروانه فعالیت نمایندگان جنرال و عمر

14. برگزاری آموزش های لازم به منظور بروزرسانی دانش بیمه ای کارکنان و شبکه فروش

15. تاسیس و راه اندازی مراکز و شعب خدمات رسانی به بیمه گزاران در سطح کل کشور

16. جذب و استخدام نیروهای مستقر در ستاد و شعب

شرکتهای بیمه مجوز فعالیت در رشته های بازرگانی را دارند و اصولا نهادی اجتماعی می باشند که در حوزه ی اهداف مشخص فعالیت می نمایند . شرکتهای بیمه دارای ساختار و چهارچوب منطبق بر اصول صنعت بیمه می باشند . آنها برای هدفی مشخص بنام بیمه تشکیل شده اند تا بتوانند ریسکهای موجود در سطح کشور را مورد پوشش قرار دهند . مهمترین بخش شرکتهای بیمه را کارکنان تشکیل می دهند که به سرمایه های انسانی تعبیر و بازوی اجرایی هر شرکت هستند . الگوی مورد استفاده در اغلب شرکتهای بیمه از نظر ماهیت با هم یکی هستند ، فقط در نوع ساختار ممکن است کمی با یکدیگر تفاوت داشته باشند .

در شرکتهای بیمه گر غالبا دستورات از بالا به پایین صادر میشود و کلیه سطوح و لایه های شرکت ملزم به رعایت قوانین وضع شده می باشند . تصمیمات کلان شرکتهای بیمه معمولا در جلسات هیئت مدیره مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت و جهت عملیاتی شدن به بخشهای مختلف شرکت ابلاغ میگردد . وظیفه ی اصلی ستاد در شرکتهای بیمه تحلیل ریسک است و همواره تلاش می کنند تا با استفاده از مدلهای تعیین نرخ و اکچوئری صنعت بیمه به حق بیمه های مناسب دست یابند .

نمایندگان عمومی

هدف از راه اندازی دفتر نمایندگی

در نخستین گام بایستی بدانیم که به چه منظوری می خواهیم دفتر نمایندگی راه اندازی می نمائیم: اشتغال زائی ، درآمدزائی ، کارآفرینی ، فرار از بیکاری و … ؟

در صنعت بیمه موفق ترین نمایندگان همیشه افرادی بوده اند که به حل مشکل بیمه گذاران اندیشیده اند . برای آن مشکل یک راه حل تسهیل کننده ارائه نموده اند . در حل آن مشکل به راه کار رسیده اند . همیشه برای موفق بودن در صنعت بیمه بعنوان یک نماینده بایستی زمان رسیدن به موفقیت خود را برنامه ریزی کنید . بهتر است قبل از راه اندازی دفتر با دقت به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم ، چشم انداز کسب و کار خود را مشخص نمائید ، تا چه مدت زمانی توان ( از جیب ) هزینه نمودن را دارید و مجموعه ای از سوالات تخصصی و بسیار مهمی که در ادامه به آن اشاره گردیده است پاسخ دقیق و روشن بدهید . پاسخ سوالات را طبقه بندی نمائید و از اقدامات اجرایی به همراه مدت زمان آن یک تحلیل دقیق انجام دهید . به جزئی ترین اقدامات دقت نمائید و آن را موشکافی نمائید .

دقت نمائید همه این مسائل و اقدامات را بایستی قبل از راه اندازی کسب و کار نمایندگی تحلیل نمائید و یا اگر در حال حاضر نماینده فعال هستید به این سوالات پاسخ دقیق بدهید که اگر مسیر اشتباهی را طی نموده اید آن را اصلاح نمائید .

بازار پیش روی بروکرهای صنعت بیمه بازاری بسیار وسیع و غلط انداز می باشد . برخی از بروکرها را در حالیکه با ماشین های چند میلیاردی تردد میکنند و برخی دیگر توان پرداخت هزینه های جاری زندگی خود را ندارد . چطور انقدر فاصله بین این بخش از واسطه ها وجود دارد . آن بروکری که به ثروت رسیده چه راهی را طی کرده و بالعکس آن واسطه ای که توان مالی کمی دارد چه راهی رفته ؟ هر دوی آن در یک بازار فعالیت کرده اند ، بیمه نامه های مشخصی را فروخته اند و هیچ معجزه ای هم انجام نداده اند ، پس چگونه این اتفاق افتاده .

تنها فرق بین بروکرهای موفق و ضعیف   ((  دقت در جزئیات  ))   است .

برای موفق بودن همیشه به این جمله ی کتاب تختخوابت را مرتب کن اثر ژنرال ویلیام اچ مک ریون عمل کنید تو به تنهایی از عهده اش بر نمی آیی اگر می خوای جهان رو تغییر بدی کسی رو پیدا کن تا برای پارو زدن بهت کمک کنه .

در این بخش ابتدا بایستی به 30  سوال مهم و حیاتی پاسخ دهیم :

1-  5سال آینده این شغل را ترسیم نموده ایم ؟

2- نحوه درآمد زایی از صنعت بیمه را آموخته ایم ؟

3-  برای زمانهای رکود برنامه ریزی نموده ایم ؟ 

4- آیا پرتفوی بالقوه ای داریم ؟

5- به چه دلایلی از شرکت بیمه گر مربوطه کد نمایندگی دریافت نموده اید ؟

6- آیا پتانسیل و قابلیت های سایر رقبا را قبل از دریافت کد نمایندگی بررسی نموده اید ؟

7- چگونگی کسب پرتفوهای بزرگ بیمه ای را آموخته ام ؟

8- آیا با سامانه ستادایران ( مناقصات ) آشنائی دارم ؟

9- آیا با نحوه همکاری و تعامل با کارگزاران آشنائی دارم ؟

10-  ایا با چگونگی تشکیل پرونده در اداره مالیات آشنائی دارم ؟

11- آیا با بازار ، رشته های بیمه ای آشنائی دارم ؟

12- فرآیند فروش رشته های بیمه ای را آموخته ام ؟

13- ایا با قابلیت های نمایندگان حقوقی آشنائی دارم ؟

14- آیا با فرآیند تیم سازی آشنائی دارم ؟

15- آیا ابتدا شرکت بیمه گر را انتخاب نموده ام و سپس پتانسیل های آن را بررسی نموده ام یا بالعکس ؟

16- آیا با فرایند محاسباتی درآمد سود و زیان سالیانه و محاسبات آن آشنائی دارم ؟

17- آیا با شبکه فروش زیرزمینی صنعت بیمه آشنائی دارم ؟

18- آیا با فرآیند و چگونگی نگهداشت بیمه گذاران در صنعت بیمه آشنائی دارم ؟

19- آیا فعالیت خود را بصورت ایجاد دفتر نمایندگی می خواهم شروع کنم یا بصورت برخط (آنلاین)  ؟

20- آیا نقاط ضعف شرکت بیمه گر خود را بررسی نموده ایم ؟

21- آیا با موضوع ( نرخ شکنی ) در صنعت بیمه آشنائی دارم ؟

22- آیا با سازمانهایی که کارمزد آنها بصورت پلکانی محاسبه می شود آشنائی دارم ؟

23- روش ارائه تخفیف های بیمه ای به بیمه گزاران در صنعت بیمه به چه صورت می باشد ؟

24- آیا با ماهیت ، سوآوری و پتانسیل بیمه های عمر آشنائی دارم ؟

25- آیا با فرآیند انتقال پرتفو آشنائی دارم ؟

26- آیا با چگونگی تمدید بیمه نامه های سال قبل آشنائی دارم ؟

27- آیا با ویژگیهای جمعیت شناختی ، آداب و سننها و خصوصیات فرهنگی شهر فعالیت خود آشنائی دارم ؟

28- ایا برای فصول مختلف سال جهت فروش بیمه نامه های مختلف برنامه ریزی نموده ایم ؟

29- آیا با پتانسیل های فضای مجازی آشنائی دارم ؟

30- آیا شغل نمایندگی عمومی را بعنوان شغل اصلی انتخاب نموده اید یا شغل جانبی ؟

ادامه دارد…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  89  =  97