معرفی کتاب/ حرفه ای گری در صنعت بیمه

در کتاب حرفه ای گری در صنعت بیمه نوشته مرتضی گودرزی و نشر پژوهشکده بیمه ، ابتدا در فصل اول به واکاوی مفهوم حرفه و شاخصها و ویژگیهای یک حرفه پرداخته¬ شده است. با واکاوی مفهوم حرفه، خواننده کتاب می تواند به صورت ذهنی به ارزیابی پیشه هایی که مدعی حرفه ای بودن هستند، بپردازد.

به گزارش ریسک نیوز، مفاهیم "حرفه" و "حرفه ­ای" از جمله مفاهیمی هستند که در زبان محاوره­ای و هم در ادبیات علمی به کرّات استفاده می­شوند. استفاده از این واژه­ها در زبان محاوره­ای و گاهی اوقات در ادبیات علمی با اهداف متفاوتی به کار می­رود. با واکاوی مفهوم حرفه، روشن می­شود که کاربرد غیردقیق واژه حرفه یا حرفه­ای، مفهوم ریشه­ ای آن را تحت تأثیر قرار داده است. عنوان جذاب حرفه و حرفه ­ای­ گری باعث شده است در غالب مواقع بدون اینکه درک روشنی از مفهوم حرفه وجود داشته باشد، از این واژه استفاده شود. در زبان محاوره­ای و ادبیات عامیانه نیز، وضعیت به مراتب بغرنج­تر است.

در دنیای معاصر که صاحبان مشاغل و پیشه­ های گوناگون هر یک سعی می­کنند خود را واجد صلاحیت لازم برای منزلت حرفه­ای قلمداد کنند، تبیین مفهوم حرفه و حرفه­ ای­ گری در صنعت بیمه، دیدگاه روشنی به بیمه­ گران می­دهد تا جایگاه خود را در این عرصه که مدعیان زیادی دارد، بازشناسند.

سوال جالبی که برای بیمه­ گران مطرح می­شود این است که آیا بیمه نیز حائز ویژگی­های یک حرفه است؟ آیا عملیات بیمه­ گری که ذات و ماهیت آن با ریسک و عدم اطمینان گره خورده است، ویژگی یک حرفه را دارد؟ آیا بیمه­ گران توانسته ­اند با حرفه ­ای­ گری به مشتریان خود اطمینان دهند که با ریسک و عدم اطمینان روبرو شوند؟

نویسنده در این کتاب تلاش نموده است با واکاوی مفاهیم حرفه، حرفه ­ای­ گری و حرفه­ ای­ گری نوین به سوالات بالا پاسخ دهد.

در کتاب حرفه ای گری در صنعت بیمه، ابتدا در فصل اول به واکاوی مفهوم حرفه و شاخصها و ویژگیهای یک حرفه پرداخته­ شده است. با واکاوی مفهوم حرفه، خواننده کتاب می تواند به صورت ذهنی به ارزیابی پیشه هایی که مدعی حرفه ای بودن هستند، بپردازد.

در فصل دوم صنعت بیمه در شاخص­های حرفه­ای­گری به بحث گذاشته شده و این سوال مطرح شده است که آیا بیمه حرفه است یا خیر؟ در این فصل، خواننده کتاب، می تواند نظر نویسنده کتاب را از حرفه بودن عملیات بیمه گری و حرفه ای گری صنعت بیمه دریابد.

در فصل سوم، نقش نهاد ناظر در حرفه­ای­سازی و به عنوان خط­مشی­گذار حرفه­ای­ گری در صنعت بیمه مورد بررسی قرار گرفته است. بیمه مرکزی چگونه می تواند به حرفه ای سازی و حرفه ای گری در صنعت بیمه بپردازد؟ نویسنده در فصل سوم به این سوال پاسخ داده است.

در فصل چهارم مفهوم حرفه­ ای­ گری نوین، و مباحث جدید و چالشی پیرامون آن بررسی شده است. این فصل تا حدودی تم فلسفی دارد. آشنایی با مفهوم حرفه ای گری نوین، برای علاقه مندان به مفهوم حرفه ای و حرفه ای گری، مفید است.

در فصل پنجم، فصل پایانی کتاب،  مسائل اخلاقی صنعت بیمه مورد بحث قرار گرفته است. رکن حرفه ای گری، اخلاق مداری است. آشنایی با مسائل اخلاقی در هر حرفه ای لازم است.

 

مخاطب اصلی این کتاب، خط­ مشی­ گذاران و متولیان و مسئولان صنعت بیمه در کشور، خبرگان عملیات بیمه­ گری، و مدیران عالی و مسئولان و مدیران کلیدی شرکتهای بیمه هستند. کلیه کارشناسان و فعالان صنعت بیمه نیز می­توانند به فراخور اشتیاق خود به مفهوم حرفه و حرفه ­ای­ گری و نیز علاقه به سرنوشت صنعت بیمه از محتوی کتاب بهره لازم را ببرند.

برای تهیه این کتاب می توانید با کتابفروشی پژوهشکده بیمه به شماره تلفن 22073036 تماس بگیرید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

33  +    =  42