شاخص‌های مالی که معجزه می کنند/ مجید تقی‌لو

شناسایی شرکتهای مشکل دار همواره یکی از چالشهای مهم برای نهاد ناظر و حتی خود شرکت‌های بیمه بوده است. در دنیا از سامانه های پیش‌هشدار برای این منظور استفاده می شود.

شناسایی شرکتهای مشکل دار همواره یکی از چالشهای مهم برای نهاد ناظر و حتی خود شرکت‌های بیمه بوده است. در دنیا از سامانه های پیش‌هشدار برای این منظور استفاده می شود. انتخاب شاخص های ارزیابی در پیاده سازی این سامانه های از اهمیت بالایی برخوردار است و با انجام مطالعه میدانی در سطح دنیا، مشخص شد که هسته اصلی این سامانه ها از تحلیل شاخصهای IRIS تشکیل شده است.
ابداع این آزمون پیش هشدار توسط انجمن NAIC بوده است.

روش پیدایش این شاخص‌ها بدین صورت است که تمام شاخص مالی در دسترس را بر روی تعداد زیادی از شرکت‌های بیمه ورشکسته (حدود 60 شرکت) محاسبه کردند. نتایج آزمایش نشان داد که اگر برای شرکتی حداقل چهار شاخص از سیزده شاخص IRIS خارج از دامنه مجاز باید طی 3 الی 4 سال آن شرکت با مشکل مالی جدی روبه‌رو خواهد شد.
از آنجایی که شرکت‌های رتبه‌بندی و حتی نهاد‌های نظارتی کشورهای مختلف از این شاخص‌ها استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌شود مدیران ارشد صنعت بیمه نیز برای آگاهی از شرایط مالی شرکت خود از این آزمون‌ها بهره‌برداری کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  ×    =  30