هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۰۷/۰۷| هشدار بارش باران شدید و وقوع سیل در برخی استان‌ها

سازمان هواشناسی کشور با هشدار بارش باران شدید و وقوع سیل در برخی استان‌ها از افزایش ارتفاع امواج به ۴ متر در سواحل مکران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، بر اساس پیش بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی تا روز جمعه استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در برخی ساعات رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید و کاهش دما پیش بینی شده است.

روزهای پنجشنبه و جمعه بارش در غرب سواحل دریای خزر تشدید می‌شود و طی این مدت دریای خزر مواج خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی شنبه و یکشنبه هفته آینده در استان‌های ساحلی دریای خزر بارش‌ها ادامه خواهد داشت. همچنین تا روز شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان و برخی مناطق هرمزگان افزایش ابر، وزش باد شدید موقتی و گاهی رعدوبرق پیش بینی می‌شود.

روزهای جمعه و شنبه با نزدیک شدن سامانه بارشی روی اقیانوس هند، سواحل دریای عمان و شرق خلیج‌فارس مواج پیش بینی می‌شود.

توصیف سامانه: تقویت سامانه کم فشار در شرق دریای عرب و حرکت به سوی دریای عمان

زمان شروع: عصر جمعه 1400/07/09

زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه 1400/07/11

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج 3 تا 4 متر، وزش باد شدید ( افزایش سرعت باد تا 70 کیلومتر بر ساعت و سرعت باد لحظه ای بیش از 100 کیلومتر بر ساعت)، بارش شدید باران، رگبار و رعدوبرق

منطقه اثر: جمعه 1400/07/09 : دریای عرب و دریای عمان، نواحی دور از ساحل سیستان و بلوچستان.

شنبه 1400/07/10 : دریای عرب و دریای عمان، نواحی دور از ساحل سیستان و بلوچستان.

یکشنبه 1400/07/11 : دریای عمان، نواحی دور از ساحل سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: محدودیت تردد دریایی به سمت سواحل پاکستان و هندوستان، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی ، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در ترددها و فعالیت های دریایی، غرق شدن شناگران

سازمان هواشناسب با اشاره به اطلاع‌رسانی با توجه به تغییر احتمالی نقشه ها توصیه کرده از ترددهای دریایی به‌ویژه از تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی ممانعت به عمل آید. همچنین ضمن جلوگیری از شنا در این مناطق، فعالان دریایی تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

به گزارش تسنیم، صبح دیروز مدیرکل حفاظت و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی در رابطه با طوفان در سواحل مکران، گفت: سازمان هواشناسی پیشنهادتشکیل کمیته بحران را برای این موضوع داده است.

نادر پسنده افزود: با توجه به تماس تلفنی مدیرکل هواشناسی، از روز جمعه طوفان کم‌نظیری کل سواحل مکران  را از چابهار تا تنگه هرمز درمی‌نوردد.

وی ادامه داد: ارتفاع بالای 6 متر برای این مناطق پیش بینی شده است. لذا لازم است  در حوزه تجهیزات دریایی، صیادی، تجهیزات بندری و بار موجود در بنادر و ساخت و سازها در این مناطق مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این طوفان تا دوشنبه هفته آینده طول می‌کشد که هم بندر و هم دریای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پیشنهاد مدیرکل هواشناسی این بوده که کمیته بحران برای این موضوع تشکیل شود.

 توصیف سامانه اول: افزایش ارتفاع موج و بارش باران شدید

زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه 1400/07/07

زمان پایان: اواخر وقت شنبه 1400/07/10

نوع مخاطره: وزش باد شدید، افزایش ارتفاع موج بین 1 تا 1.5 متر در سواحل و 2 تا 2.5 متر در فراساحل، بارش باران شدید

منطقه اثر: مناطق غربی و مرکزی دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان و مازندران

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در ترددها و فعالیت های دریایی

توصیه: ممانعت از شنا، ممانعت از ترددهای دریایی غیر ضروری بویژه از تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی.

توصیف سامانه دوم: افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: شنبه 1400/07/10

زمان پایان: یک‌شنبه 1400/07/11

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج بین 1 تا 1/5 متر در ساحل و فراساحل

منطقه اثر: مناطق غربی دریای عمان، نواحی ساحلی و دور از ساحل شرق هرمزگان

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی خلیج فارس

توصیه: ممانعت از شنا، ممانعت از ترددهای دریایی غیر ضروری بویژه از تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه 1400/07/07

زمان پایان: اواخر وقت جمعه 1400/07/09

نوع مخاطره: بارش شدید باران، وزش باد شدید موقتی

منطقه اثر:

چهارشنبه 1400/07/07 : شمال گیلان.

پنج‌شنبه 1400/07/08 : مناطق شمالی و مرکزی، گیلان.

جمعه 1400/07/09 : مناطق شمالی و مرکزی، گیلان.

اثر مخاطره: بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها

توصیه: پرهیز از توقف، تردد و چرای دام در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات، احتیاط در تردد در جاده‌ها، بازگشایی دهانه پل‌ها و آبروها، استحکام بخشی به سازه‌های موقتی و ضعیف همچون گلخانه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و غیره.

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  5  =  6