افزایش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۰/۰۷/۰۳

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات اولین روز هفته بعد از یک هفته کاهش با رشد 35 هزار و 652 واحد روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، بورس اوراق بهادار تهران بعد از اینکه در هفته گذشته با ریزش‌های پیاپی همراه شده بود، امروز در اولین روز کاری هفته با رشد 35 هزار و 652 واحد در شاخص کل به رقم یک میلیون و 422 هزار و 104 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با رشد 7441 واحد به رقم 422 هزار و 941 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 5 میلیون 714 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 6.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.2 میلیون فقره معامله و به ارزش 6 هزار و 72 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات فرابورس هم امروز بیش از 18 هزار و 771 میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش معاملات دو بازار از 24 هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی بیش از 2.5 برابر افزایش یافتند و این دو شاخص با معیار هم‌وزن 1.7 درصد رشد کرد.

شاخص آزاد شناور 2.4 درصد افزایش یافت، شاخص بازار اول بورس 3.1 درصد رشد کرد، شاخص بازار دوم بورس 1.9 درصد رشد کرد.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی خلیج‌فارس، گل‌گهر، گسترش نفت و گاز پارسیان، شستا و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران امروز شاخص کل 293 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 857 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 164 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه هم به بیش از 374 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 3.3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 940 هزار فقره معامله و به ارزش 18 هزار و 773 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، سرمایه‌گذاری صبا تأمین،‌پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای بیمه پاسارگاد و فرابورس ایران بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.

طبق اعلام روابط عمومی سازمان بورس ظرف هفته جاری و هفته آینده عرضه اولیه نخواهیم داشت بنابراین انتظار می‌رود بازار بورس و فرابورس در این دو هفته از ثبات نسبی برخودار باشند.


وضعیت امروز پالایش یکم

همچنین با وجود اینکه سران سه قوه تصویب کرده بودند، سهامی که از سوی شرکت‌های دولتی ارائه می‌شود دارای بازارگردان خواهند بود تا مردم زیان نبینند، همچنین اگر مردم در خرید پالایش یکم دچار زیان شوند، این زیان با سهام جایزه و یا سهام جدید جبران می‌شود، اما خریداران پالایش یکم بیش از یکسال انتظار کشیدند و سهامی که از دولت خریده بودند، هم اکنون با 20 درصد زیان همراه است و هنوز این وعده مسؤولان محقق نشده است.

هر واحد پالایشی در شهریور سال گذشته به 10 هزار تومان به مردم فروخته شد که امروز هر واحد آن بعد از 13 ماه فقط 8087 تومان معامله می‌شود، یعنی به جای اینکه سود برای خریداران داشته باشد با 20 درصد زیان از اصل سرمایه هم همراه است.

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است، بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند مردم عادی و سهامداران خرد از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که معمولا سودی بیش از سود بانکی و سود تضمین شده به آنها می‌دهند وارد شوند و بعد از آن اقدام به خرید سهام کنند.

دولت بارها قول داده بود از بازار سرمایه حمایت می‌کند، زیرا آن را منبعی برای تأمین مالی در اقتصاد می‌داند، اما حمایت خاصی فعلاً مشاهده نشده و عمده وعده‌ها در حد شعار و حرف باقی مانده است.

با توجه به برنامه‌هایی که دولت مبنی بر ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی و ایجاد یک میلیون شغل دارد، چاره‌ای جز این ندارد که از بازار سرمایه به عنوان یک منبع تأمین مالی حمایت کند و آن را گسترش دهد.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  1  =  10