تاثیر رویکردهای مدرن در صنعت بیمه بر فعالیت مدیریت ریسک/الهه پرنلو

رویکردهای عملیاتی مدرن در حوزه فناوری و دیجیتالی سازی فرآیندهای کاری، تأثیر عمیقی بر عملکرد شرکت های بیمه دارد. نقش متخصصان ریسک با وجود منابع جدید داده ها، روش ها و ابزارهای جدید از جمله استفاده از دستگاه های متصل، ابزارهای رباتیک، اکوسیستم های منبع باز و فناوری های شناختی در ارتباط با تجزیه و تحلیل داده ها به منظور کسب بینش از پایگاه های داده به سمت یکپارچه سازی و چابک سازی در حال بازطراحی می باشد در این راستا اثربخشی مدیریت ریسک مستلزم وجود افراد با ترکیب تخصص های مختلف و دارای مهارت های تحلیلی برای درک روش ها و فناوری های جدید می‌باشد. متخصصان ریسک ضمن توسعه عملکردهای جدید می بایست نقش فعال و گسترده ای در خصوص ارتباط کلیه فرآیندهای کاری با مدیریت ریسک ایفا کنند و دانش و فرهنگ مدیریت ریسک را به منظور ایجاد دیدگاه و نگرش جمعی در خصوص معیارهای ریسک پذیری و ریسک گریزی توسعه دهند.

 

از آنجا که تغییرات در نیازهای مشتریان و پیشرفت های تکنولوژیکی بر مدل های تجاری شرکت‌های بیمه تأثیر می گذارد منجر به تغییرات در زنجیره ارزش در صنعت بیمه می گردد، به عبارتی همانگونه که مشتریان یاد می گیرند چگونه از محصولات نوآورانه و فرآیندهای ساده در تعامل کانال‌های دیجیتال استفاده نمایند، شرکت های بیمه میتوانند با سرمایه گذاری در فناوری های جدید از جمله هوش مصنوعی و استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین  با استفاده از تجزیه و تحلیل دقیق داده های داخل و خارج از سازمان در راستای شناخت رفتار مشتریان و خودکارسازی فرآیندهای کاری و قیمت گذاری مبتنی بر ریسک و افزایش انعطاف‌پذیری و شخصی سازی خدمات با پررنگ کردن نقش مدیریت ریسک برای به دست آوردن مزیت رقابتی و فرصت هایی برای ارزش آفرینی، کمینه کردن هزینه و  بهبود فرآیندهای بیمه گری و خدمات مرتبط با مشتریان اقدام کنند.

 

اهم راه کارهای عملیاتی جهت تبدیل مدیریت ریسک به یک نقش عملیاتی و استراتژیک در شرکت های بیمه به شرح ذیل می باشد:

  • تعیین جایگاه مدیریت ریسک در کلیه فرآیندهای کاری به منظور سهولت ارتباط با کلیه ارکان سازمان؛
  • توسعه نظام مند فرهنگ مدیریت ریسک؛
  • تدوین شاخص های کلیدی ریسک به صورت کیفی و کمی و نظارت و پایش مستمر به طوری که متخصصان ریسک را قادر می سازد تا با ارزیابی تغییرات محیط داخلی و خارجی، ریسک ها بالقوه جاری و آتی را به موقع شناسایی و با اولویت بندی اقدامات، برنامه ریزی لازم برای پاسخ به ریسک به منظور حداکثر بهره برداری از فرصت ها را در زمان واقعی صورت پذیرد؛
  • طراحی داشبورد سیستماتیک از کلیه اقدامات فرآیند مدیریت ریسک به همراه سنجش میزان حدود تحمل و اشتهای ریسک؛
  • طبقه بندی مشتریان به منظور سنجش میزان ارزش آفرینی و توسعه استراتژی های فروش متقاطع و مکمل محصولات بیمه ای به منظور کنترل سطح ریسک و افزایش رضایت مندی مشتریان؛
  • استفاده از تکنیک های داده کاوی به منظور ارزیابی سطح ریسک مشتریان، شناسایی تقلب، تحلیل رفتار مشتریان و …

 

الهه پرنلو – کارشناس مدیریت ریسک در صنعت بیمه

 

منبع: تلخیصی از گزارش

The future of the CRO is NOW

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.