جدال با مرگ در صف دارو

شبکه مخوف قاچاق دارو به این شکل عمل می‌کند که با تهیه نسخه داروهای کمیاب آنها را از داروخانه‌های منتخب تهیه می‌کند و در بازار سیاه با ۱۰ برابر قیمت به فروش می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، این روزها که کشور در وضعیت سیاه کرونا قرار دارد و روزانه بیش از ۵۰۰ نفر جان شان را از دست می‌دهند و به اذعان مسئولان وزارت بهداشت و بررسی‌های میدانی اغلب بیمارستان‌های کشور تخت خالی برای بستری بیماران ندارند، تصاویری از صف‌های طولانی برای تهیه داروهای کرونایی منتشر شده است که شهروندانی را نشان می‌دهد که عملا در حال جدال با مرگ و کرونا در این صف‌های طولانی هستند و همچنین تصاویری از بستری بیماران روی زمین منتشر شده که واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است و برخی دیگر از موارد رعایت‌نکردن پروتکل‌ها که ضرورت نظارت مسئولان را دوچندان می‌کند.

با گذشت یک سال و نیم از شروع بحران کرونا و تولید اغلب داروهای درمان کرونا در کشور، موضوع کمبود دارو و سرم در کشور به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است که به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی باید نظارت بیشتری بر بازار دارویی کشور داشته باشند تا شاهد رسوخ داروهای حیاتی بیماران به بازار سیاه آن هم با قیمت‌های نجومی تا ۱۵ برابر قیمت واقعی نباشیم.

دکتر علیرضا سالم، عضو رسمی شورای عالی داروخانه‌های کشور درباره چگونگی سردرآوردن داروهای کمیاب در بازار آزاد گفت: «شبکه مخوف قاچاق دارو به این شکل عمل می‌کند که با تهیه نسخه داروهای کمیاب آنها را از داروخانه‌های منتخب تهیه می‌کند و در بازار سیاه با ۱۰ برابر قیمت به فروش می‌رساند.»

بستری روی زمین

همان‌طور که پیش از این نوشتیم این روزها وضعیت تعداد بیماران کرونایی آنقدر وخیم است که در بیشتر شهرها تخت خالی برای بستری بیماران وجود ندارد و تصاویری از بستری بیماران روی زمین منتشر می‌شود. این تصاویر متعلق به بیمارستان‌های شهرهای مشهد، قزوین، جاسک و … بود که خود حکایت از تعداد زیاد بیماران داشت. این ازدحام جمعیت در بیمارستان‌ها به حدی شده که دیگر جایی برای بستری بیمار وجود ندارد و بیماران روی زمین بستری می‌شوند. چند روز پیش هم تصویر بستری بیماران روی صندلی خودروها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

کمبود پرستار و کادر درمان

در بیمارستان‌ها فقط امکانات کم نیست بلکه تعداد بیماران چنان زیاد شده که نیروی انسانی هم برای خدمات‌دهی به بیماران بسیار کم است. به گفته دبیرکل خانه پرستاری کشور پیش از کرونا در کشور کمبود پرستار داشتیم و حالا در شرایط کرونایی کمبود پرستار شدیدتر شده است. محمد شریفی‌مقدم گفته: «به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱٫۵ پرستار داریم. وزارت بهداشت از هم فروپاشیده و نظام درمانی ما در بحث کرونا به حال خود رها شده است.»

بد نیست بدانید در وضعیت قابل قبول باید به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱۰ پرستار وجود داشته باشد؛ وضعیتی که در کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم. البته در کشورهایی مانند ارمنستان و آذربایجان به ازای هر هزار نفر جمعیت ۶ پرستار وجود دارد ولی در کشور ما این رقم به ۱.۵ پرستار برای هر هزار نفر رسیده است.

منبع: روزنامه خراسان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

94  −    =  93