شفاف سازی ریسک نیوز در خصوص قرارداد وزارت نیرو با بیمه رازی / ناظران نفع بیمه رازی را می خواهند

ریسک نیوز طی گزارشی که تصمیمات کمیسیون فنی سندیکا و نامه صریح بیمه مرکزی را نشان می دهد در خصوص قرارداد بیمه رازی و با وزارت نیرو با موضوع بیمه درمان تکمیلی، عمر و حوادث کارکنان و اموال به وزارتخانه و کلیه شرکت های زیر مجموعه شفاف سازی کرد.

به گزارش ریسک نیوز، بر اساس فراخوان شماره 530/22186/1400 مورخ 13/04/1400 وزارت نیرو با موضوع بیمه درمان تکمیلی، عمر و حوادث کارکنان و اموال به وزارتخانه و کلیه شرکت های زیر مجموعه با پراکندگی در سطح کل کشور، شرکت بیمه رازی به همراه دو شرکت دیگر برنده این مناقصه اعلام شدند.

بر اساس اسناد مناقصه مذکور ، تعداد نفرات بیمه شده حداقل 400 هزار نفر با حداقل ارزش ریالی مجموع این بیمه نامه ها در رشته درمان به مبلغ حدود 1000 میلیارد تومان به انضمام 200 میلیارد تومان بیمه نامه رشته اموال جمعاً در حدود 1200 میلیارد تومان است.

مطالعات سندیکا

بر اساس دستور العمل مناقصات سندیکا،طی جلساتی با حضور اعضای کمیسیون فنی، آنالیز ریسک و نرخ فنی این قرارداد مورد بررسی قرار گرفت بر اساس محاسبات کمیسیون مذکور، کف نرخ فنی حدود 250 هزارتومان اعلام شد. در عین حال برخی شنیده ها حاکی است در ابتدا رقم توافق شده شفاهی نزد مدیران عامل حدود 270 هزار تومان بوده اما تاکید شده که زیر رقم مصوب یعنی 250 هزار تومان هیچ شرکتی نرخ ندهد.

بر اساس صورت جلسه ای  که به امضا رئیس و اعضاء کمیسیون فنی رسیده است تاکید شده که با توجه به بررسی های بعمل امده پس از بحث و بررسی معاونین فنی حاضر در جلسه و تطبیق ان با مقررات مورد اشاره نرخ نهائی و مورد تایید شرکتهای بیمه ذینفع در فراخوان مناقصه وزارت نیرو با عنایت به تعداد کثیر بیمه گذاران و با لحاظ وضعیت اقتصادی موجود و افزایش های چند نوبتی نرخ تعرفه های درمانی توسط وزارت بهداشت و درمان وضرورت تعامل و مساعدت به بیمه گذاران وزارت نیرو، معادل دو میلیون و پانصد هزار ریال معادل دویست و پنجاه هزارتومان (کف نرخ فنی) مورد تایید قرار می گیرد.

صورت جلسه سندیکا بر اساس تصمیمات جلسه کمیسیون فنی سندیکای بیمه گران به شرح زیر است:

توافق به کجا رسید؟

اما این توافق خیلی پایدار نماند و شرکت بیمه رازی نرخ مورد نظر خود را روی عددی به میزان 20 تا 25 درصد زیر نرخ مصوب تعیین و به وزارت نیرو اعلام  کرد و طبیعی بود که پیروز این مناقصه باشد.

اگر چه شرکت بیمه رازی طی اطلاع رسانی های وسیع و تبلیغات قابل توجهی در پرتال شرکت و رسانه ها این خبر را منتشر کرد اما پای  سازمان بورس اوراق بهادار به میدان باز  و مدعی شد از اطلاعات ارائه شده قانع نشده و لذا نماد شرکت رازی را تا زمان دریافت و افشای اطلاعات مکفی تعلیق کرد.

 بر همین اساس در سامانه کدال طی اطلاعیه ای اعلام کرد که نماد بیمه رازی به دلیل ضرورت شفاف سازی در خصوص این قرارداد تا 4 مردادماه بسته خواهد ماند.

مگر آنکه….

نماد بیمه رازی تا 4 مرداد در حالت تعلیق خواهد ماند مگر آنکه مسئولان این شرکت اطلاعات لازم را به سازمان بورس جهت اقشا اعلام کنند.

بر اساس اطلاعات مندرج در کدال، مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه تا کنون از  نامه های ارسالی بیمه رازی قانع نشده و از این شرکت خواسته که شفاف سازی دقیق تری را اعلام کند. نامه های ارسالی بیمه رازی پیش از این در خبر « لینک خبر قبلی» منتشر شده بود.

واکنش بیمه مرکزی

در کنار ناظر بازار(سازمان بورس)، ناظر بیمه ای نیز نسبت نرخ اعلامی شرکت بیمه رازی اعتراض دارد و آن را دارای ریسک بالا دانسته و از شرکت خواسته تا نرخ خود را به سمت افزایش تعدیل کند. فراموش نکنیم که هر دو ناظر با هدف کاهش ریسک روی افشاگری اطلاعات قرارداد و تعدیل نرخ تاکید دارند. طی گفتگویی که با مسئولان بیمه مرکزی داشتیم اعلام کردند هم اکنون منتظر پاسخ بیمه رازی هستیم.

بیمه مرکزی در نامه ای که به بیمه رازی ارسال کرده تاکید داشته که بررسی شرایط قرارداد مذکور بیانگرپذیرش موارد مغایر با مجوزدفتر برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی می باشد ضمن اینکه با توجه به سوابق عملیاتی ان شرکت در رشته درمان ، امار عملکرد قرارداد مذکور در سال گذشته در سایر شرکتها و افزایش برخی تعهدات و تعرفه های تشخیصی و درمانی در یکسال گذشته ، حق بیمه پیشنهادی ان شرکت فاقد توجیه فنی می باشد.

متن کامل نامه بیمه مرکزی به شرح زیر است:

دیدگاه سندیکا

اگر چه در هنگام برگزاری مجمع عمومی بیمه رازی، کریمی رئیس سندیکای بیمه گران نیز حضور داشت؛ اما این حضور را نباید به معنی تایید قرارداد فوق بدانیم. به واسطه اینکه جباری از اعضای هیات رئیسه سندیکاست طبعا دبیرکل سندیکا نمی تواند به دعوت وی لبیک نگوید.

اگر هم دبیرکل سندیکا به عنوان کسی که ماموریت اصلیش دفاع از  منافع صنفی بیمه گران است نسبت به این نرخ شکنی، احتمالا واکنشی داشته باشد ،کاملا طبیعی است چرا که در صورتجلسه کمیسیون فنی سندیکا صراحتا اذعان شده که دبیر کل سندیکای بیمه گران ایران بر ضرورت همدلی و وفاق و رعایت اخلاق تاکید کرده است.

یکی از مواردی که بیشتر زمینه انتقاد دار فراهم کرده ان است که جباری خود از اعضای هیات رئیسه سندیکاست و انتظار می رود روی توافقات صورت گرفته در سندیکا بیش از دیگر اعضا حساسیت به خرج دهد.

نگاهی به دستورالعمل مناقصات بیمه ای  

دستور العمل مناقصات بیمه ای  پس از بررسی در جلسات مختلف سندیکا از جمله در هیات رییسه، کمیسیون فنی سندیکا و شورای معاونان فنی سندیکای بیمه گران ایران  نخستین بار در سال 99 تصویب شد

تحمیل شرایط غیرفنی و زیانبار توسط برخی از این بیمه گذاران از یک سو و ارائه شرایط غیرفنی و غیر حرفه ای و بعضاً خلاف اصول و مقررات و قوانین بیمه ای توسط معدودی از بیمه گران، از سوی دیگر ، سندیکای بیمه گران ایران را برآن داشت تا به تهیه و تدوین دستورالعمل مناقصات بیمه ای اقدام کند.

تصویب این شیوه نامه یکی از اقدامات کاربردی سندیکا در نظم بخشی به بازار بیمه محسوب می می شود البته به شرطی که توسط اعضا رعایت شود.

براساس این دستورالعمل در خصوص قراردادهای بزرگ حوزه بیمه تکمیلی درمان تصریح شده است نرخ و شرایط این نوع مناقصه ها توسط کارگروه بیمه درمان سندیکای بیمه گران ایران تعیین و اعضاء مکلف به رعایت و اجرای آن می باشند.

نتیجه یک قرارداد پرخطر

همچنین در دوره زمانی اجرای قرارداد بیمه گر و مناقصه گزار، بر حسن اجرای مقررات این دستورالعمل، نظارت خواهندکرد و درصورت احراز تخلف شرکت بیمه گر از ضوابط این دستورالعمل، حسب گزارش سندیکای بیمه گران ایران، بیمه مرکزی و شرکت های بیمه گرعضو سندیکا، هیچگونه عملیات قبولی اتکایی بابت مناقصه غیر مجاز را پذیرش نخواهند کرد .

بر این اساس وقتی به روند  برگزاری مناقصه وزارت نیرو و نحوه برنده شدن بیمه رازی نگاه می کنیم قراردادی است که چون زیر حداقل  نرخ فنی مصوب سندیکا صورت گرفته پرخطر محسوب می شود و طبعا چنانچه  سندیکای بیمه گران ایران این مطلب را گزارش کند، بیمه مرکزی و شرکت های بیمه گرعضو سندیکا، هیچگونه عملیات قبولی اتکایی بابت مناقصه غیر مجاز را پذیرش نخواهند کرد و این دقیقا همان پاشنه آشیلی است که جباری نگران آن است و شاید علت تردید در افشای کامل اطلاعات برای بورس و بیمه مرکزی در همین نقطه قرار دارد.

به هر روی علی رغم صورت جلسه سندیکا و توافق مدیران فنی بیش از 15 شرکت بیمه بر سر کف نرخ فنی اما بیمه رازی رقمی پایین تر را در مناقصه اعلام کرده است این امر در نامه بیمه مرکزی به بیمه رازی به وضوح دیده می شود.

در این راستا سوال اینجاست که میزان تعهد اعضا سندیکا به این دستور العمل چه میزان است؟

اگرچه که معمولا شیوه نامه ها و دستورالعمل هایی که در سندیکا تدوین و در شورای عمومی تصویب می شود، ضمانت اجرای ان تعهدات اخلاقی و پایبندی اعضاء بر اجرای توافقات صنفی است.

 ناظران نفع بیمه رازی را می خواهند

به هرروی به نظر می رسد، تکالیف نهاد نظارتی مبنی بر ضرورت نرخ دهی مناسب و متناسب با ارزیابی ریسک و از سوی دیگر دستورالعمل های سندیکای بیمه گران به عنوان یک تشکل صنفی در نهایت به سود خود شرکتهای بیمه از جمله شرکت بیمه رازی خواهد بود چرا که پوشش ریسک های بزرگ در صورت عدم آنالیز و بررسی کافی با هدف افزایش سهم بازار در نهایت به نفع بیمه گذاران که ذینفعان اصلی شرکت بیمه هستند، نخواهد بود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  +  6  =