آزمون بزرگ بیمه مرکزی در احراز صلاحیت گزینه جدید مدیر عاملی بیمه سرمد /هیات مدیره بیمه سرمد در تیررس نقد/نظر کاتب در خصوص تاجگردون چه بود؟

برندی که دستخوش تحرکات سیاسی شد

طی روزهای گذشته اعضاء هیات مدیره بیمه سرمد در گفتگو با برخی رسانه ها و از طریق شبکه های اجتماعی خود را از اتفاقات اخیر مبرا کرده اند؛اما این سوال ایجاد می شود که سهم هیات مدیره بیمه سرمد در وقایع پیش آمده چقدر است؟ وزن آیین نامه حاکمیت شرکتی در بیمه سرمد چه میزان است؟ و از طرفی نقش نهاد نظارتی و آیین نامه 90 در انتصابات بیمه سرمد چیست؟

به گزارش ریسک نیوز(راه بیمه)، با افشا فیش حقوقی تاجگردون و عزل وی، هیات مدیره بیمه سرمد در حرکتی از پیش تعیین شده با چند رسانه حوزه اقتصادی با گفتاری مشترک شروع به مصاحبه و گفتگو کردند و حتی  سید محمد یمنی ، عضو هیات مدیره بیمه سرمد در گفتگو با یکی از رسانه ها تلویحا خود را گزینه پیشنهادی جهت مدیرعاملی بیمه سرمد معرفی کرد.

چند سوال از هیات مدیره بیمه سرمد

یمنی عضو هیات مدیره  در گفتگو با رسانه ها و البته مجتبی کاتب رئیس هیات مدیره در صفحات اجتماعی خود در خصوص عملکرد بد سه ماهه تاجگردون اظهاراتی داشته اند.

یمنی به یک رسانه گفته تاجگردون سیاسی  بوده است ضمن اینکه ضریب خسارت و در بیمه سرمد افزایش و شاهد کاهش نقدینگی بوده ایم.

سوال اینجاست که تاجگردون پنج سال یا ده سال در بیمه سرمد مدیر عامل نبوده، صرفا و فقط سه ماه در پست مدیر عاملی بوده؛ بنابراین آیا هیات مدیره بیمه سرمد در راستای ایین نامه حاکمیت شرکتی که نهاد نظارتی نیز تاکید فراوانی بر اجرای ان در شرکتها دارد نباید بر عملکرد مدیر عامل منتخب خود نظارت می کردند؟

آیا هیات مدیره بیمه سرمد از ابتدا نمی دانستند سبقه سیاسی تاجگردون بر سبقه اقتصادی وی می چربد؟

آیا هیات مدیره بیمه سرمد گرفتار باند بازی و انتصابات سفارشی در پست مدیر عاملی شرکت شده است؟

آیا هیات مدیره بیمه سرمد در ابتدا بر سازو کار حقوق و مزایای مدیر عامل منتخبش نظارت نداشته است؟

آیا هیات مدیره  بیمه سرمد پس از سه ما متوجه شدند که غلامرضا تاجگرون دبیر کل سابق سندیکای بیمه گران ایران و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، سبقه سیاسی دارد و این پیشینه بر فعالیتهای اقتصادی اش سیطره می یابد؟

آیا بر طبق اصول و نص صریح آیین نامه حاکمیت شرکتی و البته سایر آیین نامه های مدون بیمه مرکزی، هیات مدیره نباید بر منتخب  مدیر عاملی که خود به بیمه مرکزی معرفی کرده اشراف و نظارت داشته باشد؟

آیا هیات مدیره بیمه سرمد که این روزها شاهد آن است که برند بیمه سرمد در سرتیتر اخبار و رسانه های داخلی و حتی خارجی و مناظرات ریاست جمهوری قرار گرفته، نقشی در وقایع اخیر ندارد؟

یمنی که خود را گزینه پیشنهادی مدیر عاملی بیمه سرمد معرفی کرده است در گفتگوی دیگری با یک رسانه اذعان داشته که افزایش 14 درصدی نسبت خسارت و کاهش 50 درصدی پرتفو در سه ماه اخیر  باعث عقب ماندگی شرکت بیمه سرمد شده است.

و البته این عضو هیات مدیره گفته مدیر عامل بانک صادرات در انتخاب تاجگردون نقش داشته اما هیات مدیره متوجه شده که شرکت تبدیل به پایگاه سیاسی شده است.

در این راستا نیز چند سال دیگر مطرح می شود:

آیا هیات مدیره نباید در انتخاب مدیر عامل استقلال داشته باشد؟

آیا زمانیکه این گزینه از سوی بانک صادرات پیشنهاد شد کاتب رئیس هیات مدیره سرمد، یمنی و سایر اعضا هیات مدیره از پیشینه سیاسی تاجگردون اطلاعی نداشتند و در این صورت چرا مذاکره و تعامل لازم با بانک صادرات در خصوص تجدید نظر در گزینه انتخابی را نداشته اند؟

از طرفی ذکر این نکته نیز ضروری است که هیات مدیره بیمه سرمد به خوبی می دانسته که اعتبار نامه تاجگردون در دوره اخیر مجلس رد شده و از طرفی برخی حواشی نیز در خصوص گزینه منتخبش مطرح شده ، اما چرا با وجود اشراف بر پیشینه این گزینه منتخب ، برند بیمه سرمد را دستخوش دگرگونی کرده و مدیر عاملی را انتخاب کرده که در نهایت منجر به ایجاد این حواشی شده است؟

یکی از مهمترین  علل پیاده سازی آیین نامه حاکمیت شرکتی در بنگاههای تجاری شفاف سازی و حفظ حقوق ذینفعان و بخصوص بیمه گذاران است لذا آیا هیات مدیره بیمه سرمد نباید از همان ابتدا نسبت به انتخاب مدیر عامل حساسیت به خرج می داد و با سهامدار خود وارد مذاکره و چانه زنی می شد؟

ذکر این نکته نیز ضروری است که در حالی عضو هیات مدیره بیمه سرمد از سیاسی بودن تاجگردون انتقاد می کند که عضو دیگر هیات مدیره بیمه سرمد نیز به دلیل سبقه خانوادگی خود دارای پیشینه سیاسی است.

به نظر می رسد توجیهات اعضا هیات مدیره به نوعی عذر بدتر از گناه است و به نوعی ناظر اصلی بر عملکرد مدیر عامل و تخلفات وی ، هیات مدیره خواهد بود.

 

آزمون جدید بیمه مرکزی در احراز صلاحیت ها

چندی پیش ریسک نیوز در کلاب هاوس اتاقی با محوریت بررسی آیین نامه 90 برگزار کرد . در این اتاق انتقاداتی به وزنه سیاست در آیین نامه 90 مطرح گردید و اتفاقا یکی از سوالات این بود که ایا تاجگردون که دارای سبقه سیاسی است مشمول ایین نامه 90 می شود؟

در پاسخ بدین سوال رحیم مصدق معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی صراحتا اذعان داشت که غلامرضا تاجگردون چندین سال به عنوان دبیر کل سندیکای بیمه گریان نقش آفرینی کرده و در ارتباط موثر و مستقیم با مسایل مترتب بیمه ای بوده است بنابراین مشمول ایین نامه 90 خواهد بود.

اما به نظر می رسد وقایع اخیر نشان داد که تجدید نظر در نحوه احراز صلاحیت ها انقدر ضروری است که نباید اجازه داد برند یک بیمه و حقوق ذینفعان دستخوش انتصابات سیاسی شود.

از طرفی مجتبی کاتب رئیس هیات مدیره بیمه سرمد و فرزند غلامرضا کاتب نمانیده پیشین مجلس نیز در زمانی که صلاحیتش احراز شد، مورد انتقاداتی قرار گرفت.

داستان بیمه سرمد ناظر بر این است که بیمه مرکزی و آیین نامه 90  وارد آزمون جدیدی شده است، آزمونی که نشان می دهد، صنعت بیمه نباید دستخوش تسویه حسابهای سیاسی شود.

نظر کاتب در خصوص تاجگردون چه بود؟

غلامرضا تاجگردون در دومین روز کاری سال ۱۴۰۰،  درجلسه شورای مدیران این شرکت با حضور مجتبی کاتب رئیس هیات مدیره،  معاونان و مدیران ستادی برگزار شد، گفت: حضور من در بیمه سرمد به دلیل این است که این شرکت می‌خواهد وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شود.

کاتب رئیس هیات مدیره بیمه سرمد نیز در این مراسم گفت: آقای تاجگردون از مدیران باسابقه کشور در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و مجلس شورای اسلامی و کمیسیون برنامه و بودجه هستند که با صنعت بیمه هم آشنا هستند. در دوران حضور ایشان در سمت ریاست سندیکای بیمه‌گران، فعالیت‌های سندیکا رنگ دیگری پیدا کرد و به یک نهاد فعال و تاثیرگذار در صنعت بیمه تبدیل شد و این تجربه مدیریتی می‌تواند در کنار نیروهای جوان و پرانگیزه سرمد، به موفقیت هرچه بیشتر شرکت کمک کند

حال باید دید این گردش 180 درجه در عرض فقط سه ماه حاصل چه تحرکاتی بوده که اینگونه مردان سیاست را با چالش مواجه کرده است؟!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  ×    =  64