کاهش هزینه عملیاتی بانک با توسعه بانکداری الکترونیک

بانک ها به عنوان بنگاه سرمایه گذار و نگهدارنده پول نقد و تسهیل در نقل و انتقال آن در سطح کشور و حتی سطح بین المللی هستند اما اگر هزینه های خود بانک بیشتر از درآمد آن باشد، قادر نخواهد بود در بخش های مولد اقتصادی سرمایه گذاری کند و در نتیجه تثبیت اقتصادی در کشور میسر نخواهد شد. در صورتی که با بکارگیری بانکداری الکترونیک در سیستم بانکی نه تنها هزینه های بانک کاهش می یابد، بلکه درآمدهای مشاع و غیر مشاع بانک نیز افزایش می یابد. در مقاله حاضر هدف این است که تاثیر بانکداری الکترونیک در کاهش هزینه های عملیاتی بانک ها توضیح داده شود.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، بانک ها در اقصی نقاط جهان از ارکان مهم اقتصادی به شمار می روند، زیرا می توانند با فراهم آوردن سرمایه مالی برای بخش های مهم اقتصادی، شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری فراهم سازند و با افزایش رشد سرمایه انباشته شده، تولید ملی را افزایش دهند.
از طرفی فناوری اطلاعات جز لاینفک قابلیت سازمان ها است و منشاء مزیت رقابتی پایدار برای آنها محسوب می شود. با توجه به مزایای اقتصادی فراوان سیستم های بانکداری الکترونیک از نظر کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری بانک ها، افزایش کیفیت در ارائه خدمات به مشتریان، رفع محدودیت های زمانی و مکانی و گسترش حوزه فعالیت های بانکی و بازاریابی و غیره، در بسیاری از کشورهای پیشرفته، علاوه بر بانک های جدید که خدمات خود را تنها از طریق ارتباطات الکترونیک به مشتریان ارائه می دهند، بانک های با سابقه نیز در کنار فعالیت های فعلی خود، با تاسیس بانک های مستقل به شیوه الکترونیکی به فعالیت خود وسعت می بخشند. 

 

هزینه های عملیاتی بانک 
از آنجایی که نسبت هزینه های عملیاتی بانک، اطلاعاتی درباره عملکرد آینده این بنگاه اقتصادی فراهم می کند، به طور بالقوه یکی از نسبت های مهم مالی محسوب می شود و مورد توجه دقیق سرمایه گذاران و تحلیل گران در حوزه بانک می باشد. 
در تحلیل بنیادی، افزایش نسبت هزینه های عملیاتی به صورت نشانه ای منفی برای عملکرد آینده بانک تفسیر می شود، به این ترتیب که افزایش این نسبت به عنوان ناکارایی و ناتوانی مدیریت در کنترل هزینه ها و کاهش این نسبت نشان دهنده کارایی و توان کنترل هزینه های بانک است. 
از طرف دیگر، به دلیل اینکه توانایی مدیریت در کنترل هزینه ها در دوره های آینده نیز ادامه دارد، در تحلیل بنیادی سنتی، افزایش نسبت هزینه های عملیاتی، به صورت کاهش سودآوری آینده و ارزش بنگاه های اقتصادی تفسیر می گردد. 
طبق نظریه ساختار-رفتار-عملکرد (Structure-Conduct-Performance) سود بانک به ساختار و سطح رقابت بازار وابسته است. پیام اصلی نظریه SCP این است که نسبت تمرکز بالاتر منجر به قابلیت سودآوری بیشتر بانک می شود.
نظریه کارایی (Efficiency hypothesis) بیان می کند تمرکز در بازار و سوددهی بانک ارتباطی با یکدیگر ندارند بلکه این رابطه بین سهم بازاری و عملکرد بانکی است، چرا که سهم بازاری بیشتر، ناشی از کاراتر عمل کردن بانک می باشد. این کارایی به دلیل به کارگیری روش های مدیریتی بهتر و فناوری های نوین می باشد که موجب کاهش هزینه های بانک و افزایش سهم بازاری آن می شود. 

 

قابلیت های بانکداری الکترونیک 
نتایج تحقیقات اخیر در زمینه قابلیت های بانکداری الکترونیک حاکی از آن است که ماشین های حسابگری، شبکه و امکانات ارتباطی و پایگاه داده ها سبب کاهش هزینه های بانک می شوند. زیرا این فاکتورها باعث ارتقای کارایی، سرعت در برقراری ارتباط و ارائه خدمات بهتر برای مشتریان می شوند. همچنین پایگاه داده ها باعث یکپارچگی ذخیره سازی کل داده های عملیاتی می شوند که همه این عوامل باعث افزایش سودآوری و در نهایت کاهش هزینه های عملیاتی می شوند.

همچنین با گسترش بانکداری الکترونیک در سیستم بانکی، نیازی به استخدام نیروی انسانی جدید و بزرگ کردن اندازه ساختمان بانک ها نمی باشد. همان طور که می دانید برخی از بانک های جدیدی که در جهان راه اندازی می شوند، خدمات خود را از طریق ارتباطات الکترونیک به مشتریان عرضه می کنند. 
با این تفاسیر، کاهش منابع انسانی و عدم نیاز به توسعه اندازه ساختمان بانک می تواند تاثیر بسزایی در کاهش هزینه های عملیاتی داشته باشد. زیرا با افزایش نیروی انسانی مازاد در بانک ها، مشکلاتی از جمله ضعف مدیریتی، ناهماهنگی رشته های تحصیلی و شغلی و سایر عوامل باعث می شوند که نیروی انسانی کارایی کافی نداشته باشند. 

با توجه به ارتباط منفی سخت افزار و نرم افزارهای ارتباطی، شبکه و امکانات ارتباطی و پایگاه داده با هزینه های عملیاتی بانک می توان اظهار داشت که به کارگیری ابزار و روش های فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش سودآوری و کاهش هزینه های عملیاتی بانک ها را به همراه داشته و در نتیجه توجه و توسعه به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و گسترش بانکداری الکترونیک امری ضروری برای بانک به ویژه در کشورهای در حال توسعه می باشد. 
از آنجایی که ماشین های حسابگری پیشرفته، شبکه و امکانات ارتباطی و پایگاه داده ها می تواند هزینه های عملیاتی بانک ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، از این رو، بانک ها بایستی بتوانند جهت افزایش کارایی سیستم خود به این متغیرها توجه زیادی داشته باشند تا با کاهش هر چه بیشتر هزینه های خود، هم کارایی بانک ها افزایش یابد و هم در هزینه ها صرفه جویی گردد.

 

 

سخن پایانی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که هر چقدر بانکداری الکترونیک در بانک ها گسترده تر شود، می تواند به همان میزان از هزینه های اضافی مانند هزینه مالی، هزینه کارکنان، هزینه تجهیزات و غیره کاسته و همچنین سود بیشتری برای بانک ها به ارمغان بیاورد. استفاده از ماشین های حسابگری پیشرفته، پایگاه داده ها، شبکه و امکانات ارتباطی و سخت افزارها و نرم افزارهای ارتباطی می تواند بستری برای ارائه بهتر خدمات به مشتریان و یکپارچگی ذخیره سازی داده ها فراهم آورده و همچنین هزینه های مربوط به نیروی انسانی بیشتر و اندازه بانک را کاهش دهد. در نتیجه با کاهش هزینه های بانک، نسبت درآمد به هزینه بانک افزایش یافته و فرصت سرمایه گذاری بیشتر این بنگاه اقتصادی در کشور فراهم می شود.

منبع: بانکداری الکترونیک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  32  =  41