از کجا بفهمیم ریه‌هایمان درگیر کرونا شده؟

کرونا بیماری‌ای است با طیفی از علائم گسترده و طی ماه های اخیر مشخص شده این ویروس بسیاری ارگانهای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، اما آنچه از ابتدای بیماری تاکنون مشاهده شده درگیری دستگاه تنفسی توسط این ویروس است.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، نکته عجیب اینجاست که این درگیری دستگاه تنفسی در برخی موارد با علامت بالینی و در برخی موارد بدون علامت بروز پیدا می کند! حال سوال این است که چطور باید بفهمیم ریه هایمان درگیر کرونا شده، یا نه؟

دکتر حمیدرضا مرتضوی فوق تخصص آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بیان اینکه شروع علائم بالینی مانند سرفه نشانه درگیری دستگاه تنفسی است، گفت: بطور معمول اگر فرد دچار سرفه شود یعنی دستگاه تنفسی او درگیر شده و اگر میزان درگیری بالا باشد علائم دیگری مانند تنگی نفس و احساس درد و سنگینی در قفسه سینه حادث می شود.

وی افزود: هرچه میزان درگیری افزایش یابد، فرد در انجام فعالیت های معمول خود دچار مشکل شده و سرفه و تنگی نفس اجازه استراحت و فعالیت دیگری را به بیمار نمی دهد.

مرتضوی افزود: در کنار این علائم، درصد اشباع اکسیژن خون که بوسیله دستگاه سنجیده می‌شود هم می‌تواند شاخصی برای تشخیص درگیری ریه باشد و این عدد نباید کمتر از ۹۳ یا ۹۴ درصد باشد.

این فوق تخصص آسم و آلرژی عنوان کرد: یکی دیگر از راه های تشخیص درگیری ریه هم استفاده از سی تی اسکن است که این روش تنها با تشخیص و تجویز پزشک قابل انجام است.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت ظرفیت تنفسی افراد، گفت: در خصوص بیماری کرونا موارد زیادی داشته ایم که فرد علائم بالینی شدید داشته، اما درگیری ریه خفیف بوده و در مقابل موارد زیادی هم داشته ایم که علائم بالینی فرد خفیف یا بدون علامت بوده، اما درگیری ریه بالا بوده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بطور مثال مواردی داشته ایم که برای انجام عمل جراحی وضعیت جسمانی فرد بررسی شده و بطور اتفاقی متوجه درگیری ریه فرد مبتلا شده ایم و این درحالی است که هیچگونه علائم بالینی در فرد مبتلا مشاهده نشده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در حال حاضر برخی این‌ نگرانی را دارند که چنانچه درگیری ریه در برخی افراد بدون علامت است چطور آن را تشخیص دهند و از کجا بفهمند ریه آنها هم درگیر شده، یا نه که باید گفت جای نگرانی نیست چون اینگونه درگیری های بدون علامت به تدریج بهبود می یابند.

وی افزود: چنانچه درگیری های بدون علامت ریه شدت یابد قطعا وارد فاز علامت دار می شود و به نحوی خود را نشان می‌دهد.

مرتضوی با بیان اینکه برخی افراد جهت اطلاع از وضعیت ریه خود درخواست سی تی اسکن می‌دهند، گفت: استفاده زیاد از سی تی اسکن یعنی قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه و این امر خود می‌تواند در درازمدت ایجاد مشکل کند.

وی توصیه کرد: افراد باید به محض مشاهده علائم مشابه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کرده و درصورت داشتن علائم سرفه، تنگی نفس و … به پزشک متخصص عفونی یا ریه مراجعه و تشخیص در این زمینه را به پزشک بسپارند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

58  −  51  =